مدیران خودروعصر اعتبار

آپارتمان زیر ۱۰۰ میلیون نایاب شد

عصر ساختمان- بازار تابستانی مسکن تمام شد، هر‌چند در ماه‌ مهر نیز معاملات زیادی انجام می‌شود ولی از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور هر سال، یعنی ماه آخر بهار و سه ماه تابستان،‌ شلوغ‌ترین زمان برای بازار مسکن است.

آپارتمان زیر ۱۰۰ میلیون نایاب شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اصفهان زیبا، گزارش‌های آماری انجام شده‌ از این چهار ماه در بازار مسکن‌ اصفهان نشان‌ می‌دهد که وضعیت بازار و املاک فروشی‌ یا اجاره‌ای در بازار تابستانی سال 97 با سال 96 چند تفاوت بزرگ دارد که همه‌ آنها بیانگر افزایش قیمت ملک در اصفهان هستند. مثلا مشاوران املاک گزارش‌داده‌اند تعداد آپارتمان‌های ارزان‌قیمت شهر اصفهان در سال 97 نسبت به سال 96 کمتر بود.
    بازار مسکن‌ در سال جاری به شدت‌ تحت تاثیر اتفاقات مختلفی از جمله نوسانات سنگین نرخ ارز و طلا و مشکلات اقتصادی کشور قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان در ابتدای سال و زمانی که حتی قیمت دلار به شش هزار تومان هم نرسیده ‌بود، پیش‌بینی می‌کردند که احتمالا مسکن گران خواهد شد.
      غیبت‌ آپارتمان‌های کمتر از 100 میلیون‌تومان
    تفاوت اصلی بازار تابستانی مسکن اصفهان در سال 97 با سال 96 کمیابی‌ یا به عبارت دیگر نایابی‌ آپارتمان‌هایی با قیمت‌ کمتر از 100 میلیون‌ تومان در شهر اصفهان بود. آمار نشان می‌دهد که از خرداد‌ تا پایان شهریور 96 حدود 7 درصد از آپارتمان‌هایی که برای فروش به مشاوران املاک شهر سپرده ‌شده ‌‌بود، کمتر از 100 میلیون‌ تومان قیمت‌ داشتند، ولی در بازار تابستانی مسکن در سال 97 در بیشتر مناطق شهر حتی محله‌های حاشیه‌ای یا هیچ آپارتمانی با قیمت کمتر از 100 میلیون‌ تومان برای فروش قرار نگرفت یا تعداد آنها از تعداد انگشتان یک دست کمتر بود.اکنون تعداد آپارتمان‌های کمتر از 100 میلیون‌ تومان شهر آنقدر کم است که برای پیدا کردن آنها باید چند ساعت بین مشاوران املاک مختلف‌ بگردید. آپارتمان‌های موجود با این شرایط نیز در بیشتر موارد قدیمی‌ساخت، کوچک و نیازمند ترمیم‌ هستند. جالب است بدانید که امکان خرید آپارتمان‌های کمتر از 100 میلیون‌ تومان در شهر‌های حاشیه‌ای اصفهان از جمله بهارستان، فولادشهر‌ و ملک‌شهر‌ نیز کمتر از سال گذشته‌ بود.
      افزایش تعداد آپارتمان‌هایی با قیمت نجومی
    جامعه‌ آماری مورد‌ بررسی در دو سال گذشته در بازار مسکن نشان می‌دهد که تعداد آپارتمان‌های میلیاردی در بازار تابستانی مسکن سال 97 بیش از سه برابر بیشتر از سال 96 بود. البته این احتمال وجود دارد که به دنبال افزایش قیمت ملک، بسیاری از آپارتمان‌های 800 تا یک میلیارد تومانی سال گذشته، امسال با قیمتی بالاتر از یک میلیارد‌ تومان عرضه شده‌باشند، ولی با بررسی اطلاعات آماری، این نتیجه به‌دست‌ می‌آید که امسال تعداد آپارتمان‌های فروشی در مناطق لوکس اصفهان افزایش یافته‌است. سال گذشته به ندرت‌ آپارتمانی در مناطق لوکس اصفهان برای فروش قرار می‌گرفت، اما در بازار تابستانی مسکن سال 97 مناطق لوکس اصفهان بازار مسکن شلوغی داشتند.
      خام‌‌فروشی متوقف شد
    تعدادی از مشاوران املاک به فروش خانه‌های ویلایی، اصطلاحا خام‌فروشی می‌گویند؛ به این معنی که اگر مالک، خانه را به یک ملک چند طبقه تبدیل کند، سود چند ‌صد‌میلیون ‌تومانی خواهد‌ برد. در چهار سال گذشته به دنبال رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن و عدم وجود تقاضا، آپارتمان‌های نوساز زیادی در اصفهان به صورت فروش‌ نرفته ‌باقی ‌ماند و ساختمان‌سازی تقریبا متوقف شد‌ تا بازار خانه‌ نیز دوباره در اصفهان گرم شود. ولی از ابتدای سال 97 حرف و ‌حدیث زیادی درباره رونق بازار مسکن و افزایش‌ تقاضا مطرح شد تا در بازار تابستانی‌ مسکن، تعداد خانه‌های فروشی به شدت‌ کاهش پیدا کند. این روزها در بعضی از محله‌های شهر یا اصلا خانه‌ای برای فروش قرار نمی‌گیرد  یا خانه‌های فروشی آنقدر کوچک هستند که قابلیت ساختمان سازی در آنها نیست.
       مستاجر به دنبال صاحب‌خانه
    بازار تابستانی مسکن در سال‌های 93، 94، 95 و البته 96 در اصفهان به گونه‌ای شده ‌بود که در بسیاری از مناطق شهر، نرخ اجاره افزایش‌ نمی‌یافت و صاحب‌خانه‌ها برای تمدید قرار‌داد سال گذشته‌ با همان شرایط تلاش می‌کردند تا حداقل مستاجر خود را از دست ندهند، ولی پس از چهار سال در بازار تابستانی سال 97، قیمت اجاره به قدری افزایش پیدا کرد که امسال مستاجران به دنبال تمدید به همان شرایط سال گذشته‌ بودند که اغلب با موافقت همراه‌ نبود.گفت‌وگو با چند مشاور املاک نشان می‌دهد که بیشتر آنها به دلایل مختلف به ویژه نوسانات شدید قیمت‌ ارز و افزایش قیمت‌ ملک، نرخ رهن و اجاره‌ را افزایش‌داده‌اند و با توجه به اینکه درصد بسیار زیادی از مالکان با هم قیمت‌‌ها را افزایش دادند مستاجران راهی جز پذیرفتن افزایش قیمت‌ ندارند. سال گذشته اگر مالکی قیمت رهن و اجاره را بالا می‌برد، مستاجر خیلی راحت به ملک دیگری نقل مکان می‌کرد، ولی‌ امسال قیمت رهن‌ و اجاره در بیشتر مناطق اصفهان افزایش یافته‌بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار