مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست شهرسازی معماری استان فارس:

لحاظ شدن خشکسالی و ریزگردها در بازبینی طرح جامع شهرهای فارس

عصر ساختمان- سرپرست شهرسازی معماری استان فارس گفت: خشکسالی و نبودن بارش‌ها، ریزگردها و تخریب اراضی کشاورزی از مسایلی است که در بازبینی طرح‌های جامع شهرهای استان لحاظ شده است.

لحاظ شدن خشکسالی و ریزگردها در بازبینی طرح جامع شهرهای فارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز رویین‌تن، سرپرست شهرسازی معماری استان فارس درباره وضعیت بازبینی طرح‌های جامع شهرهای این استان گفت: طرح جامع اغلب شهرهای این استان در حال بازبینی هستند و مساله اغلب شهرها تخریب اراضی کشاورزی در اثر توسعه شهری است که مشاوران باید به آنها پاسخگو باشند که سعی دارند در مطالعاتشان به انسجام کالبدی برسند.

    وی افزود: موضوع اراضی ملی نیز اغلب در شهرها سبب توسعه از هم گسیخته شهرها شده و مشکلات حقوقی هم به وجود آورده‌اند. به عنوان مثال برخی تعاونی‌ها در بخش‌هایی از این اراضی ساخت و سازهایی کرده‌اند که در توسعه شهری نه قابل چشم‌پوشی‌اند و نه بدون در نظر گرفتن مسایل حقوقی قابل الحاق به شهر هستند. به عنوان مثال در شهر فسا مشخصا از این موارد دیده می‌شود و عمدتا از این دسته مشکلات در ارتباط با طرح جامع وجود دارد.

    این مدیر استانی در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی و لحاظ شدن نیازهای شهرها در بازبینی طرح جامع توضیح داد: تا به حال به طور معمول در شهرهای استان عارضه زیست محیطی نداشته‌ایم.  ولی مسایل اخیر مانند موضوع خشکسالی و نبودن بارش‌های فصلی مشکلاتی مانند ریزگردها را ایجاد کرده است. در این‌باره معمولا مشاوران سعی می‌کنند با توجه به دما یا غلظت آلایندگی‌ها جزایر حرارتی را مشخص کنند و پیشنهادشان در خصوص محدوده‌های ترافیکی و یا کاهش تعداد ماشین و خودرو و عبور و مرور جهت کاستن از مشکلات این چنینی است.

    رویین‌تن با توجه به مشکل ریزگردها در استان گفت: در سال‌های اخیر در شهرهای جنوبی استان مانند "قیر" یا "کازرون" با مشکل ریزگردها بیشتر مواجهیم. ولی نسبت به استاهان‌هایی مانند اصفهان یا کرمانشاه این ریزگردها کمتر هستند.

    وی توضیح داد: اغلب مسایل شهرها در استان فارس تخریب باغات و اراضی کشاورزی است. به عنوان مثال مشکل عمده شهر داراب کالبدی است و در توسعه شهری به اراضی کشاورزی می‌رسید. این شهر از جهات مختلف یا به ارتفاعات و یا با اراضی کشاورزی برخورد داشت و شاید بزرگترین چالش ما این بود که بتوانیم زمین مناسب توسعه را برا ی شهر داراب داشته باشیم.

    وی همچنین در ادامه اضافه کرد: از میان 38 قرارداد 20 قرارداد مربوط به تهیه طرح جامع و تفصیلی است و 18 قرارداد مربوط به عکس‌های هوایی و نقشه‌های پایه است که از این تعداد طرح حدود 8 طرح تجدید نظر جامع در شهرهایی مانند داراب فیروز آباد، نورآباد، بوانات، کازرون و آباده و 12 طرح تفصیلی در شهرهایی مانند آباده، قایمیه ، کوار، اقلید، نی ریز، مصیری ، فسا، سروستان، صفا شهر، فراش بند، اصطهبان، حاجی آباد و قیر در دست تهیه داریم.

    رویین‌تن با اشاره به مسایل و نیازهای چند شهر استان فارس در تدوین بازبینی طرح جامع اضافه کرد: "فیروزآباد" شهری است که با توجه به طرح قبلی، دامنه وسیع توسعه را برای آن در نظر داشتند و هنوز هم نرخ رشد جمعیتی را برایش در نظر گرفتند. ولی این شهر باز هم زمین مازاد بر نیاز داشت و چالشی بود که شورای عالی با مشاور در رفت و برگشت‌ها داشت که در نهایت محدود زیادی از اراضی را از محدوده شهر خارج کردند.

    سرپرست شهرسازی معماری استان افزود: در "جنت شهر" نیز که نخستین طرح جامع را دارد، مشکل اصلی عبور مسیر جاده اصلی و ترانزیتی شیراز به بندرعباس بود که میزان زیادی تخریب و حریم جاده بخش زیادی از شهر را متاثر از خود کرد. در این باره مشاور در طرح، راهکارهایی مانند زمین‌های توسعه‌ای برای دادن معوض و آزادسازی جاده ارایه کرد که به دلیل مشکلات جغرافیایی آن محدوده امکان انحرافش از محدوده شهر وجود نداشت و مقرر شد با پیش‌بینی زمین لازم و دادن معوض زمینه‌ای را ایجاد کنند که آن مشکلات حل شود.

    رویین‌تن گفت: در طرح اردکان هم عدم وجود زمین برای توسعه، قرارگیری در دل ارتفاعات، وجود شیب‌های بسیار زیاد و اراضی باغی سبب شد که توسعه این شهرها به بیرون محدوده صورت گرفت که در این باره نیز مشاور تمام وقتش را برای گزینه پیشنهادی توسعه مناسب قرار داد.

    این مدیر استانی درباره بازبینی طرح‌های جامعی که در مراحل نهایی هستند، افزود: بازبینی طرح جامع برخی از شهرها مانند فیروزآباد، بوانات، جنت‌شهر، داراب و اردکان در دستور کار شورای عالی برای تصویب قرار دارند.

    سرپرست شهرسازی معماری استان فارس درباره وضعیت بلند مرتبه‌سازی در نسبت با حریم گسل‌ها در استان فارس نیز توضیح داد: مساله دیگر استان، قرار گرفتن در معرض پهنه خطر زلزله بالا است. ما در استان گسل‌های متعددی با پهنه‌های پرخطر داریم. به همین دلیل آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی از سخت‌ترین آیین‌نامه‌هاست و موضوع مقاومت ساختمان‌ها در آنها با دقت خاصی پی‌گیری می‌شود.

    وی اضافه کرد: در مجموع موضوع بلند مرتبه‌سازی در شهرهای استان نداریم و حتی شیراز ساختمان‌های بلند مرتبه یکپارچه ندارد و تعداد ساختمان‌های 12 طبقه در نهایت بیش از انگشتان یک دست نیست. شیراز، شهری خطی است و به صورت شرقی، غریی کشیده شده. در شمال و جنوب این شهر گسل‌های فعال داریم و سابقه آنها مطالعه شده و براساس مطالعه مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی محل‌های مناسب جهت ساخت و سازهای بلند مرتبه نیز تعیین شده است.

    رویین‌تن گفت: متاسفانه اغلب این مطالعات مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر تحت تاثیر تقاضاهاست و گاهی این تقاضاها به حدود گسل هم مربوط است و ما چاره‌ای نداریم که آنها را ملزم کنیم به رعایت آیین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی و آیین‌نامه‌هایی که مربوط به زلزله است و به آنها استناد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار