مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور سیاست گذاری، تحقیق و توسعه معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

راهکار توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری در شهرهای جدید

عصر ساختمان- مشاور سیاست گذاری، تحقیق و توسعه معاون وزیر راه و شهرسازی راهکار توجیه پذیر شدن اجرای طرح های اقتصادی در شهرهای جدید را تشریح کرد.

راهکار توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری در شهرهای جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، میثم بصیرت، مشاور سیاست گذاری، تحقیق و توسعه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: اتصال متقاضیان خانه اولی برخوردار از تسهیلات خرید مسکن یکم به پروژه های جدید ساخت مسکن در شهرهای جدید از مهمترین اقدامات در جهت توسعه و کمک به پیشرفت این شهرهای جدید است و منجر به توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری و اجرای طرح های اقتصادی، زیربنایی و روبنایی در این شهرها می شود.
    وی یکی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت شهرهای جدید طی سال های اخیر را عدم تحقق جمعیت پذیری این شهرها عنوان کرد و گفت: به رغم همه برنامه های موجود برای تحقق جمعیت پذیری مورد انتظار و تعریف شده در شهرهای جدید این شهرها طی سال ها و دهه های اخیر به دلایل مختلف در جذب جمعیت موفق نبوده اند و به همین علت سرمایه گذاران، اجرای پروژه های خدماتی و روبنایی همچون ساخت سینماها،مراکز تفریحی و گردشگری،مجتمع های تجاری و ... در این شهرها را فاقد توجیه اقتصادی می دانند و از سرمایه گذاری در این شهرها اجتناب کرده اند.
    بصیرت ادامه داد: این در حالی است که هر طرحی در جهت تحقق جمعیت پذیری تعریف شده در این شهرهای جدید می تواند منجر به ایجاد صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس برای سرمایه گذاران شود و تحقق زیربناها، روبناها و مراکز خدماتی شهری را متناسب با نیازهای موجود شهروندان موجب شود.
    وی با اشاره به طرح جدید وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در جهت ساخت پروژه های مسکونی ویلایی در شهرهای جدید و اتصال متقاضیان خانه اولی برخوردار از تسهیلات یکم به این پروژه ها برای خرید واحدهای ساخته شده ، اعلام کرد: این فعالیت علاوه بر اینکه منجر به اختلاط جمعیتی و خارج شدن ماهیت شهرهای جدید از حالت خوابگاهی و سکونتگاه اقشار و طبقات کم درآمد می شود، منجر به جذب جمعیت بیشتر نیز می شود و همین افزایش جمعیت به خودی خود سرمایه گذاری در این شهرها را برای سرمایه گذاران توجیه پذیر خواهد کرد.
    بصیرت تاکید کرد: توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری در این شهرها از یک منظر به معنای توسعه خدمات گوناگون شهری و بهره مندی شهروندان شهرهای جدید از این خدمات و امکانات است و منجر به رشد و توسعه و افزایش میل به سکونت در شهرهای جدید می شود.
    وی افزود: همزمان با ایجاد نیازهای جدید در حوزه مسکن همچون کاهش بعد خانوار و همچنین نیاز خانوارها به خصوص خانه اولی ها به واحدهای مسکونی با سطح قیمت مناسب به ویژه بعد از جهش قیمت مسکن در کلانشهرها به خصوص تهران، انجام اقداماتی به منظور سهولت دسترسی این گروه از متقاضیان مسکن به واحدهای مسکونی ضروری است و شهرهای جدید می تواند بستر بسیار مناسبی برای ساخت واحدهای مسکونی مناسب برای این اقشار و طبقات باشد.
    بصیرت با بیان اینکه طی سال های اخیر برنامه هایی به منظور افزایش کیفیت سکونت در شهرهای جدید و سهولت اتصال این شهرها به شهر مادر به واسطه تلاش برای ایجاد شبکه ریلی بین شهر جدید و شهر مادر صورت گرفته و در حال انجام است گفت: در صورت تامین خدمات مورد نیاز،واحدهای ساخته شده که با تیپی متفاوت از مسکن مهر در شهرهای جدید برای خانه اولی ها ساخته می شود مورد استقبال این گروه از متقاضیان قرار می گیرد و از آنجا که این واحدها بزرگ متراژتر،کم تراکم تر و با سطح قیمتی مناسب تری ساخته و عرضه خواهند شد انتخاب مناسبی برای خانه اولی ها خواهد بود.
    وی مهمترین عامل مشوق به منظور جذب جمعیت و جلب نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سکونت و توسعه شهرهای جدید را ایجاد زیرساخت های مربوط به حمل و نقل انبوه، سریع و ارزان قیمت بین شهر جدید و شهر مادر و بالعکس عنوان کرد و گفت: در صورتی که دولت تمام عزم خود را برای تامین زیرساخت ها و روبناهای مورد نیاز ساکنان شهرهای جدید قرار دهد به واسطه استقبال خانه اولی ها از طرح های جدید تامین مسکن در این شهرها و همچنین جذب سایر گروه های متقاضی مسکن، به تدریج سرمایه گذاران نیز به این شهرها وارد شده و شهرهای جدید از حالت منفعل به حالتی فعال و واجد هویت شهری تبدیل خواهند شد.
    وی تاکید کرد: در این زمینه نقش بانک مسکن به عنوان نهاد مالی واسط خانه اولی ها و پروژه های جدید تامین مسکن در شهرهای جدید نقشی محوری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو