مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشریح کرد؛

تهیه طرح پهنه‌بندی حریم با رویکرد جدید برای نخستین بار در اصفهان

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که طرح‌های جامع با رویکرد توجه به کیفیت زندگی و هم‌پیوندی نظام حمل و نقل با نظام توسعه تدوین می‌شوند از حل دو چالشِ اصفهان؛ آلودگی هوا و کمبود آب در ستاد بازآفرینی استان خبر داد و تاکید کرد: مدت‌های مدیدی است که استاندار محترم استان جلسه ستاد ملی بازافرینی را تشکیل نمی‌دهد. فکر می‌کنم اگر بتوانیم جلسات منظمی چه در قالب ستاد ملی و چه در قالب ستاد مشارکتی داشته باشیم چالش‌های عمده اصفهان رفع خواهند شد.

تهیه طرح پهنه‌بندی حریم با رویکرد جدید برای نخستین بار در اصفهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی مجموعه اقداماتی که در استان اصفهان در حوزه شهرسازی و معماری در دولت تدبیر و امید انجام شده است را تشریح کرد و گفت: تهیه طرح پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان از جمله اقدامات مهمی بود که انجام شد.

    ایزدی با بیان اینکه پیش از تهیه طرح پهنه بندی حریم شهر اصفهان، سندی که معین کند استعدادها و نحوه استفاده در حریم به چه شکلی است، افزود: متاسفانه پیش تر این قبیل اقدامات به کارگروه برنامه‌ریزی استان واگذار می‌شد که خوشبختانه در این دوره آن را تغییر دادیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اصفهان با تهیه طرح پهنه‌بندی برای اولین بار زمینه را برای یک کار کارشناسی و تخصصی فراهم کردیم و آن سند به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمد و مصوب شد. هم اکنون شهر اصفهان به عنوان طرح پیشتاز صاحب این نوع از سند قانونی است که معین می‌کند در حریم آن چه اتفاقی باید بیفتد.

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قدم دوم در حوزه شهرسازی در استان اصفهان را تجدیدنظر در طرح‌های جامع برشمرد و گفت: با توجه به اتمام زمان طرح جامع اصفهان و زمان بازنگری طرح، اصفهان را در زمره پنج طرح پایلوت در تهیه طرح های جامع با رویکرد جدید قرار دادیم.

    وی یادآور شد: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مجوز تغییر رویکرد را در تهیه طرح‌های جامع گرفته‌ایم و مقرر شده است که بعد از 3 تا 4 نسل طی شده طرح‌های جامع، نسل جدیدی از تهیه طرح‌های جامع را با رویکردی که  امروزه مورد توجه باید قرار بگیرد، تهیه کنیم که شامل توجه به کیفیت زندگی در شهرها، هم پیوندی نظام حمل و نقل با نظام توسعه و بسیاری از سیاست های دیگری که وزیر راه و شهرسازی همواره در طول سکانداری وزارتخانه بر آن تاکید داشته است.

    ایزدی افزود: با این چهارچوب نسل جدیدی از طرح‌های جامع تهیه می‌شوند که شهر اصفهان نیز در زمره این پنج پایلوت قرار گرفته است. قرارداد فاز اول تهیه نسل جدید طرح‌های جامع نیز با مشاور طرح منعقد شده و در حال تهیه گزارش اولیه هستیم.

    انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شورای شهری و شهرداری اصفهان برای اجرای طرح در بافت‌های تاریخی

    معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در تلاش هستیم در حوزه معماری و تعریف پروژه‌های ویژه به خصوص در بافت‌های تاریخی، کارهای ویژه‌ای را پیگیری کنیم و طرح‌هایی را که پیش از این به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ارایه شده است را به سرانجام برسانیم به ویژه با تاکید بر حفاظت از بافت تاریخی که خوشبختانه شورای شهر نیز در این زمینه بسیار همراه است و تفاهم‌نامه مشترکی با شهرداری و شورای شهر در این رابطه منعقد کرده‌ایم.

    این مقام مسئول از دیگر اقداماتی که در استان اصفهان انجام شده است راه اندازی نهاد مشترکی بین معاونت معماری و شهرسازی و شهرداری اصفهان عنوان کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ای که به امضا رسانده‌ایم در صددیم تا بتوانیم نهاد مشترکی را برای پیگیری همه برنامه‌ها و طرح های توسعه شهری به صورت مشترک با هم داشته باشیم که پیگیر آنها نیز هستیم.

    ایزدی در پاسخ به این سوال که معاونت معماری و شهرسازی در رابطه با دو چالش عمده اصفهان که یکی از آنها آلودگی هوا و کمبود آب است چه مجموعه اقداماتی را در دستور کار دارد؟، گفت: اساسا در رویکرد جدید تهیه طرح های جامع، در صدد هستیم تا این غفلت و خلائی که در نظام طرح ریزی و برنامه ریزی وجود داشت را جبران کنیم.

    توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و زیست‌پذیری در تهیه طرح‌های توسعه و عمران

    وی ادامه داد: متاسفانه در نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شاهد بودیم که بدون توجه به ظرفیت های اقلیمی، توان محیطی، طرح های توسعه شهری تعریف می شدند. هم اکنون در نظام توسعه جدید، طرح جدیدی را که در مورد اصفهان ابلاغ کردیم اولین پرسش‌مان این است که ظرفیت اقلیمی اصفهان چه بوده است و چقدر به آن ظرفیت‌ها توجه شده است.

    ایزدی افزود: مساله های حیاتی اصفهان کیفیت زندگی و زیست‌پذیری است دو موضوعی که همواره وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید داشته و دارند. هم‌اکنون زیست‌پذیری به دلیل آلودگی‌ها و کمبود آب در اصفهان دچار مخاطره است. طرح‌ها باید بتواند در وهله  اول به فراهم کردن شرایط حداقلی برای زیست‌پذیری و پس از آن ارتقای کیفیت زندگی منجر شود.

    وی تاکید کرد: معتقدم این مقولات  از کلیدی‌ترین و مهمترین موضوعاتی هستند که باید طرح جامع جدید مورد توجه قرار دهد و برای آنها راه حل ارایه کند.

    ایزدی در بیان برنامه‌های کوتاه مدت برای رفع چالش‌های موجود اصفهان توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در کوتاه مدت فراهم کردن فضای گفتگو و تصمیم‌گیری مشارکتی بین مسئولان ملی و استانی را پیشنهاد می‌کنم؛ نهادی که ما اصرار داریم شکل بگیرد و تلاش‌هایی که در استان آغاز شده است، می‌تواند این زمینه را فراهم کند.

    انتقاد از عدم برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری در اصفهان

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اصرار بر شکل‌گیری ستاد ملی بازافرینی داریم. متاسفانه مدت‌های مدیدی است که استاندار محترم استان جلسه ستاد ملی بازافرینی را تشکیل نمی‌دهد. فکر می کنم اگر بتوانیم جلسات منظمی چه در قالب ستاد ملی و چه در قالب ستاد مشارکتی داشته باشیم و گفتگوهایی را در زمینه مسائل پرچالش شهر داشته باشیم می توانیم در کوتاه مدت به رفع آنها بپردازیم. متاسفانه فضای همفکری، همراهی و همراستایی وجود ندارد.

    وی تصریح کرد: توصیه ام این است که با تشکیل منظم ستاد ملی بازافرینی شهری این همراستایی و هم اندیشی فراهم شود تا بتوان برنامه های کوتاه مدت و عاجلی که شهر به آنها نیاز دارد با مشارکت همه دستگاه ها راجع به آن تصمیم گیری شود. در حال حاضر متاسفانه بیشتر فعالیت های به صورت بخشی انجام می شود که در بسیاری از موارد موجب موازی کاری و یا حتی کم کردن کارآمدی اقدامات سایر دستگاه ها شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو