مدیران خودروعصر اعتبار

نبض قیمت در بازار اوراق مسکن

عصر ساختمان- همزمان با آغاز ایام محرم و فصل رکود بازار املاک، قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اوایل هفته گذشته با کاهش ناگهانی روبرو شد.

نبض قیمت در بازار اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، از ابتدای امسال تا کنون به‌ رغم اینکه به جز یک ماه اوج‌گیری معاملات مسکن، بازار از خرداد ماه دچار ریزش پی در پی و مستمر حجم خرید و فروش املاک مسکونی شده است، بازار اوراق مسکن از تب و تاب نیفتاده و حتی با افزایش حجم مبادلات روبرو شده است.

    از ابتدای امسال تا سی‌ام شهریور، حدود 9 میلیون و 940 هزار فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن به بهای میانگین 66 هزار تومان در بازار رسمی فرابورس مبادله شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 16.8 درصد رشد داشته است. سال گذشته و در شرایطی که بازار مسکن در دوره پیش‌رونق قرار داشت و خود را برای بازگشت رونق در زمستان آماده می‌کرد، بازار اوراق مسکن نیز به شکل نسبی از رونق برخوردار بود، طوری که 8 میلیون و 510 هزار فقره اوراق به بهای میانگین 75 هزار و 870 تومان یعنی 13 درصد بالاتر از میانگین قیمت اوراق در نیمه اول امسال، مبادله شد.

    افزون بر این تنها در روزهای سپری شده از شهریور ماه حدود یک میلیون و 600 هزار فقره اوراق مسکن به قیمت میانگین 64 هزار و 760 تومان در فرابورس به فروش رسیده که با وجود دو تعطیلی چند روزه در این ماه، آمار قابل توجهی است و تقریبا برابر با آمار مبادله اوراق در شهریور پارسال است.

    کارشناسان در توجیه علت رشد مبادله اوراق همزمان با سیر نزولی معاملات مسکن، سطح مناسب قیمت اوراق را عامل اصلی این رخداد ارزیابی می‌کنند. تثبیت قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در سطح 63 تا 65 هزار تومان طی چند ماه اخیر سبب شده متقاضیان بالقوه خرید مسکن در ماه‌های آینده نیز نسبت به خرید زودهنگام اوراق برای استفاده از تسهیلات بدون سپرده و یا تسهیلات جعاله الحاقی به انواع تسهیلات خرید بانک مسکن اقدام کنند و در نتیجه به‌رغم اینکه شاهد روند کاهشی معاملات مسکن هستیم، مبادله اوراق ریزشی را تجربه نکرده است.

    از سوی دیگر تعداد این اوراق که به پشتوانه سپرده‌های ممتاز بانک مسکن و به عنوان بخشی از عایدی این حساب‌ها به بخشی از سپرده‌گذاران ممتاز تعلق گرفته و برای فروش در بازار عرضه می‌شود، کفاف میزان تقاضای موثر خرید اوراق در بازار را داده و از این بابت، افزایش تقاضای خرید اوراق موجب نابسامانی قیمتی در این بازار نشده است.

    به این ترتیب با توجه به تناسب میان حجم عرضه و تقاضای اوراق مسکن در ماه‌های اخیر، هزینه برخورداری از امتیاز تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن از محل خرید اوراق تقریبا ثابت مانده است و بر خلاف جهش پرشتاب قیمت مسکن، تغییری نکرده است.

    در اوایل هفته گذشته و همزمان با ایام دهه اول ماه محرم که طبق سنت هر ساله و به دلیل باورهای مذهبی مسلمانان، با کاهش نسبی معاملات مسکن روبرو هستیم، قیمت اوراق قدری ریزش پیدا کرد و به حدود 63 هزار تومان رسید، اما این وضعیت پایدار نماند و اکنون به سطح میانگین 64 هزار و 300 تومان در آخرین مبادلات رسمی رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار