مدیران خودروعصر اعتبار

نایب‌رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران مطرح کرد:

ارزش‌آفرینی در عرصه شهرسازی با تکیه بر ریشه‌های استوار ایرانی

عصر ساختمان- هرج‌ومرجی که در شهرسازی و معماری امروز کلان‌شهرهای ایران وجود دارد، کارشناسان شهرسازی و البته شهروندان را به ستوه آورده است و شاید تحمل این شهرهای بی‌نظم و ‌قاعده که البته هیچ حرفی هم برای گفتن ندارند، دیگر میسر نباشد.

ارزش‌آفرینی در عرصه شهرسازی با تکیه بر ریشه‌های استوار ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، جالب این است که برخی از به‌اصطلاح کارشناسان شهرسازی و معماری، با اسم توسعه شهری و معماری نوین و مدرن بر این آشوب دامن زده‌اند؛ اما وفق نظر متخصصان این حوزه، مدرنیته تعریف شده است. مدرنیته ویژگی‌های خاص خود را دارد. اولین ویژگی مدرنیته این است که این مهم در زمان انقلاب صنعتی اروپا و بر اساس نیازها وکمبودهای کشورها رخ داده است. این در حالی است که معماری و شهرسازی ایران دارای وجوه کامل و جهانی بوده و هیچ نیازی به انقلاب یا تحول نداشته است.

    بنابراین، یکی از سوالات مهمی که تاکنون بدون پاسخ باقی مانده، این است که برای رفع معضلات موجود در شهرسازی فعلی و خلق شهرهایی با معماری باهویت چه باید کرد؟ آیا این بازسازی هویت، در الگوپذیری از معماری غربی یا به‌اصطلاح معماری مدرنیته است یا تنها با به‌روز کردن معماری و شهرسازی اصیل ایرانی می‌توان به شهرهای باهویت دست یافت؟

    غرب دستمایه انقلاب صنعتی خود را از ایران می‌گیرد

    نایب‌رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صما بیان کرد: «اگر تعداد دانشمندان و بزرگان علمی، ادبی و هنری در نموداری ترسیم شود، شکلی سینوسی خواهد داشت. بر اساس این نمودار مشخص می‌شود که در هزار سال گذشته، یعنی از قرن دوم هجری، هر سیصد سال یک بار، نوعی انقلاب فرهنگی، ادبی، هنری و علمی در ایران اتفاق افتاده است.»

    ناصر مشهدی‌زاده در ادامه افزود: «البته نمودار مذکور دلیل بر آن نیست که بین این سیصد سال دانشمندی نبوده است؛ اما فراوانی و قله‌های فواصل ظهور دانشمندان در عرصه‌های مختلف، در هر سیصد سال، زایشی بزرگ را در ایران نشان می‌دهد؛ زایشی که به تولید آثار فرهنگی، ادبی و علمی منجر می‌شود و جامعه ایرانی امروز به آنها می‌بالد.»

    به گفته نایب‌رئیس جامعه مهندسان شهرساز ایران، این روند تا قرن یازدهم ادامه داشت. در این قرن، در اصفهان مکتبی به نام مکتب اصفهان بروز پیدا می‌کند. در واقع، مکتب اصفهان برآیند تجمع همه افکار، خلاقیت‌ها و ارزش‌آفرینی‌های ایرانی‌ها است و منحصر به یک نقطه خاص جغرافیایی نیست. ناگفته نماند که ایران، سرزمین پهناور، دارای خرده‌فرهنگ‌های زیادی است؛ درنتیجه مکاتب مختلف از جمله مکتب تهران، شیراز، خراسان و... در مناطق مختلف بومی آشکار پیدا کرده است.

    این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه سیصد سال بعد از قرن 11، یعنی در قرن چهاردهم، این انقلاب اتفاق نیفتاد و در واقع غرب دستمایه انقلاب صنعتی خود را از ایران می‌گیرد، اذعان داشت: «در حقیقت، غرب با تکیه بر داشته‌های ایران، انقلابی صنعتی را شکل می‌دهد و زایش بعدی در غرب اتفاق می‌افتد که به طبع این انقلاب خودش را با نیازها، خواسته و فرهنگ غربی سازگار کرده است و دیگر مناسب شرایط ایران نخواهد بود.»

    وی یادآورشد: «گوته، مرید حافظ بود، ولی با الهام از حافظ و بر اساس داشته‌ها و ادبیات غرب گوته شد یا پزشکی غربی از طب سنتی بوعلی سینا استفاده کرد و پزشکی مدرن را به وجود آورد.»

    مشهدی‌زاده در پایان خاطرنشان ساخت: «شهرسازی و معماری مدرنیته نیز چنین وضعیتی دارد و در واقع باتوجه‌به شرایط غربی ظهور پیدا کرده است. جان کلام اینکه ایران هم باید با تکیه بر جای پاها و ریشه‌های استوار خود به ارزش‌آفرینی در همه عرصه‌ها اقدام کند که حوزه شهرسازی و معماری هم از این عرصه‌ها جدا نیست. شهرسازی گذشته ایران، بهترین زیرساخت برای به‌روزرسانی بسیاری از امور و داشتن آینده‌ای روشن خواهد بود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار