مدیران خودروعصر اعتبار

تب تقاضای مسکن بی کیفیت بالا رفت

عصر ساختمان- افزایش قیمت مسکن در ماه های گذشته و همچنین کاهش توان خرید مردم، شرایط را برای رونق بازار واحدهای مسکونی بی کیفیت بیش از همیشه فراهم کرده است.

تب تقاضای مسکن بی کیفیت بالا رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، این وضعیت موجب شده تقاضای مردم در بازار مسکن به سمت حواشی شهر و نیز واحدهای بی کیفیت مسکن مهر سوق یابد که این موضوع تا حدی نگرانی کارشناسان را موجب شده است.
    در این میان، مسوولان و دست اندرکاران نیز از ساخت و سازهای شبانه و غیرمجاز در حاشیه شهرها، توسعه سکونتگاه های غیررسمی و خانه سازی های غیراصولی ابراز نگرانی می کنند.
    آنان می گویند که در این شرایط ممکن است خریداران کم بنیه از روی شتابزدگی و برای عقب نماندن از کورس قیمت ها به ناچار دست به خرید واحدهای مسکونی بی کیفیت زده و سرمایه ها را هدر دهند.

    ** تقاضای مسکن به حاشیه شهر سوق یافته است
    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: با توجه به گرانی مسکن و کاهش توان مردم در تامین این نیاز اساسی، اکنون تقاضاها به حاشیه های شهر سوق یافته و خرید و فروش به این مناطق کشیده شده است.
    سید محسن موسوی اظهارداشت: البته اکنون بازار مسکن، وضعیتی مبهم و نامشخص دارد و با افزایش قیمت ها، هیچ تعادلی میان عرضه و تقاضا در این بازار وجود ندارد.
    وی بیان کرد: به نظر می رسد این وضعیت، ممکن است در شهر بجنورد منجر به گسترش بیشتر حاشیه شهر و سکونتگاه های غیر رسمی شود.
    موسوی اظهارداشت: سیاست های تامین مسکن روشن و شفاف نبوده و قشر ضعیف جامعه اکنون در تامین مسکن با مشکل جدی رو به رو شده اند و در این شرایط امکان رشد و توسعه سکونتگاه های غیررسمی متصور بوده و ممکن است متاثر از گرانی ها، بخشی از نیازها برای مسکن به شکل شتابزده به سمت این سکونتگاه ها هدایت شود.
    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد گفت: قیمت کنونی مسکن کاذب است و شاهد نوسان قیمت گذاری و اختلاف آن در مناطق مختلف شهر هستیم و مشاوران املاک در هر منطقه قیمتی را برای مسکن تعیین می کنند که هیچ یک کارشناسی نیست.
    وی با بیان اینکه اکنون شاهد رونق سوداگری در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن هستیم، افزود: ضروری است دستگاه های نظارتی پایش بیشتری بر بازار مسکن داشته باشند.
    موسوی تاکید کرد: این تفاوت قیمت ها حاصل بی ثباتی در حوزه اقتصاد مسکن است و راه حل اضطراری برای رونق ساخت و ساز، کنترل و ثبات وضعیت اقتصاد است.
    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر بجنورد گفت: اکنون ثبات در اقتصاد مسکن وجود ندارد، قیمت مصالح ساختمانی نوسان دارد و سیاست گذاری ها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد نامشخص است.

    ** مردم برای خرید مسکن شتابزده عمل نکنند
    مدیر امور شعب بانک مسکن در خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش قیمت ها، از مردم درخواست می شود برای خرید مسکن شتابزده عمل نکنند.
    مجید اسدی فر اظهارداشت: با افزایش نرخ مصالح در اقلام مختلف همچون میلگرد، آهن و سیمان، قیمت تمام شده تولید مسکن هم افزایش یافته و این روند رو به گرانی داشته است.
    وی گفت: در این شرایط ممکن است مردم به سراغ واحدهای بی کیفیت بروند و واحدهای بساز و بفروشی، متقاضی پیدا کند.
    این مسوول بانکی خراسان شمالی درباره تقاضا برای خرید مسکن مهر افزود: با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت مسکن مهر گرفته نشده و البته افزایش قیمت در این بخش دور از انتظار به نظر می رسد، پیش بینی می شود که متقاضی برای واحدهای مسکن مهر هم بیشتر شود.
    اسدی فر با اشاره به اینکه با افزایش قیمت مسکن، توان مردم برای خرید مسکن کاهش یافته است، گفت: در این شرایط حتی افزایش سقف تسهیلات ساخت، نمی تواند راهکار درستی برای رونق دادن به بازار ساخت و ساز باشد زیرا در این صورت، متقاضیان دریافت وام بدهکارتر و توان آنها برای بازپرداخت کمتر می شود.
    وی گفت: البته شورای پول و اعتبار هنوز تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن نگرفته و پرداخت تسهیلات به روال گذشته است اما افزایش سقف تسهیلات مسکن در صورتی مفید خواهد بود که سطح درآمد مردم افزایش یافته و توان بازپرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.
    اسدی فر با بیان اینکه در وضعیت کنونی، مردم در بازپرداخت وام ها دچار مشکل هستند، اضافه کرد: افزایش قیمت ارز، بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار داده و شمار زیادی از سازندگان که از وضعیت آینده بازار مسکن و فروش واحدها نگرانند، دست از کار کشیده اند.
    وی افزود: البته با کمک های دولت به ساخت مسکن در قالب خانه اولی ها، ساخت و ساز در این بخش رونق گرفته و استقبال خوبی از «صندوق مسکن یکم» در استان شده است.
    اسدی فر گفت: بر این اساس احتمال می رود خرید و فروش در بافت فرسوده بیشتر شود زیرا نرخ سود برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در قالب وام های خانه اولی پایین است و زوجین می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
    او بیان کرد: تاکنون در این استان سه هزار و 661 نفر برای مسکن یکم ثبت نام کرده اند و 459 فقره وام به مبلغ 256 میلیارد ریال پرداخت شده که این روند ادامه دارد.
    رئیس امور شعب بانک مسکن خراسان شمالی ادامه داد: نرخ سود وام های مسکن یکم برای زوجین به منظور ساخت و ساز در بافت فرسوده 6 درصد و سایر موارد 8 درصد است و این نرخ پایین، سبب شده تا استقبال از آن مطلوب باشد.
    اسدی فر با بیان اینکه در خصوص پرداخت تسهیلات به انبوه سازان هم مشکلی وجود ندارد، گفت: در دولت تدبیر و امید، انبوه سازان برای ساخت دو هزار و 763 واحد، دو هزار و 530 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
    وی تاکیدکرد: برای رونق بازار مسکن و خارج شدن از وضعیت و مشکلات کنونی، باید بی ثباتی موجود در عرصه اقتصاد حل شود.

    ** نظارت ها باید بیشتر شود
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی هم با ابراز نگرانی از گرایش مردم به خرید مسکن بی کیفیت در مناطق حاشیه ای، گفت: در این شرایط ممکن است ساخت و سازهای شبانه بیشتر شود و واحدهای مسکونی غیراصولی و بدون مجوز ساخته شود.
    علی اکبر رمضانی اظهارداشت: بر این اساس باید نظارت ها بر ساخت و ساز و نیز خرید و فروش ها بیشتر شود تا سرمایه های ملی صرف ساخت و یا خرید واحدهای بی کیفیت نشود.

    ** افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکن مهر
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: با توجه به افزایش قیمت واحدهای مسکونی در استان، استقبال از واحدهای مسکن مهر بیشتر شده است.
    جواد عمادیان فر با بیان اینکه اکنون واحدهای مسکن مهر که در گذشته بدون متقاضی بوده، خریدار پیدا کرده است، اظهارداشت: البته کیفیت واحدهای مسکن مهر با توجه به قیمت تمام شده آن مناسب است.
    وی با اشاره به روی آوردن مصرف کنندگان به واحدهای مسکونی حاشیه شهر گفت: افزایش قیمت مسکن سبب شده تا برخی از تقاضاها به حاشیه های شهر سوق یابد و در این شرایط امکان افزایش حاشیه نشینی دور از انتظار نیست.
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ضروری است ادارات و نهادهای مرتبط با تخلفات ساخت و ساز در نقاط حاشیه ای شهرها برخورد جدی کرده و از توسعه این مناطق جلوگیری کنند.
    وی با اشاره به اینکه واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر در استان زیاد نیست، اظهارداشت: در بجنورد 150 واحد مسکن مهر بدون متقاضی وجود داشت که در سه ماه گذشته و با توجه به شرایط پیش آمده 70 واحد آن تاکنون واگذار شده و برای دیگر واحدها نیز متقاضیانی نام نویسی کرده اند.
    عمادیان افزود: با توجه به بررسی ها و مقایسه انجام شده، آمار صدور پروانه ساختمانی و ساخت و ساز در دو سه ماه اخیر رونق داشته است.
    وی گفت: شمار پروانه های صادر شده در پنج ماهه سال 96 در بجنورد 832 فقره برای ساخت یک هزار و 720 واحد بود که این رقم در پنج ماهه امسال به یک هزار و 80 پروانه برای دو هزار و 409 واحد رسیده است.

    ** تاثیر قیمت مصالح
    عمادیان فر تاکیدکرد: بی شک عواملی چون قیمت مصالح، نرخ ارز و تورم عمومی بر بازار مسکن تاثیرگذار است و با توجه به جو روانی بازار در نتیجه گرانی و نوسان نرخ ارز، قیمت مصالح به نحو حباب گونه رشد کرده، به طوری که قیمت مصالح اولیه ساختمان مثل آهن و میلگرد چون از طریق بورس خریداری می شود و متاثر بودن بورس از نرخ ارز، افزایش داشته است.
    وی اظهار داشت: قمیت آهن و میلگرد از ابتدای امسال 40 درصد رشد کرده و نتیجه این افزایش قیمت ها بر قیمت مسکن تاثیر داشته است.
    سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر افزایش تقاضا برای مسکن هم بر قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو