مدیران خودروعصر اعتبار

غفلت ۱۰ ماهه شهرداری از آینده پایتخت

فراموشی «تهران ۱۴۰۰»

عصر ساختمان- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آذر ماه سال ۹۶ طرحی را به شورا در خصوص تهران ۱۴۰۰ با هدف کارآفرینی بردیم. شهرداری مکلف شد ظرف سه ماه لایحه را به شورابدهد اما تا این لحظه اتفاقی رخ نداده است. ما همچنان منتظریم تا شهرداری اقدام کند.دلیل این تعلل مشخص نیست.

فراموشی «تهران ۱۴۰۰»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، طرح تهران 1400  به منظور زمینه سازی برای شکوفائی شهر تهران، برون رفت از بحران های مزمن نظیر آسیب های اجتماعی، جبران عقب ماندگی ها، ایجاد حرکت اجتماعی و شور و نشاط عمومی‌، امید به آینده و ارتقا همه جانبه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی‌ ، توریسم، کارآفرینی و بالاخص تجربه ای بهتر برای زندگی‌ شهری قرار تهیه شد.
    این طرح با توجه به اهداف مورد تأکید اسناد بالا دستی‌ نظیر سند چشم انداز 1404 ، سیاست های کلی خانواده و برنامه 5 ساله دوم توسعه شهرداری تنظیم شده است.

    لزوم مدیریت متفاوت، فعال و درگیر با مردم و جامعه را می طلبد. بهمین دلیل یکی ازمهمترین دستاوردهای این طرح برای شورا و شهرداری پاسخگویی به مطالبات مردم برای چهار سال آینده و ایجاد احساس تغییرمثبت در زندگی آنها است. لذا بسیار مهم است تا مدیریت جدید کلان شهر تهران، با اجرای ایده و طرحی نوبتواند کمک شایانی در پاسخگویی به انتظارات جامعه و تدوام حرکت کلی در 4 سال پیش رو و سال‌های آینده داشته باشد.
    این بدان معنی است که اگر شهروندان تهرانی در طی 4 سال آینده، زندگی توأم با آرامش و آسایش بیشتری را تجربه کنند و نوآوری، نشاط، کارآفرینی و تغییرات منطبق با کالبد فرهنگ ایرانی اسلامی خود رادر روح شهرجاری ببینند، می تواند به حمایت آنها از ادامه مسیر منجر شود. شورای شهر این موضوع را پیشنهاد داد و شهرداری مدت هاست آن را پشت گوش انداخته است دراین باره با ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

    در خصوص طرح تهران 1400 توضیح می دهید؟
    برگزاری رویدادی چند بعدی به مناسبت آغاز سال 1400 در هفته دوم فروردین سال 1400 هجری شمسی که همراه با تقارن سه رویداد مهم تاریخی، اسلامی و ملی است مانند نوروز، نیمه شعبان و 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران رخ می دهد.

    شهر تهران برای آینده با استفاده از پتانسیل های ملی، مذهبی و سنتی کشور بعنوان شهری مدرن و پیشرفته و دروازه ای برای ورود کشورهای منطقه به بازار جهانی با احیای راه ابریشم هوایی، ریلی، زمینی ترسیم شده  و  تلاش برای تبدیل تهران بعنوان محلی برای آسایش و آرامش شهروندان با ایجاد تعادل در گسترش شهر با خرده فرهنگ ها و بافت سنتی در دستور کار است.

    فراهم کردن شرایط دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 با تقویت توسعه پایدار شهری، بسط عدالت در دسترسی به امکانات ، شناسایی منابع و درآمد های پایدار، تقویت حرکت و خرد جمعی، ارتقا روحیه نشاط و سرزندگی از طریق یک حرکت مثبت اجتماعی هدفمند، بسوی تهرانی شایسته پایتخت جمهوری اسلامی ایران از جمله اهداف این طرح است.

    پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی( اقتصاد مقاومتی برای کلان شهر تهران عبارت است از تأمین منابع مالی پایدار و حفظ منابع طبیعی شهر)، فراهعم نمودن شرایط بروز نوآوری و خلاقیت در اداره شهر، بهره وری از امکانات بالقوه شهر برای فردایی بهتر، کارآفرینی و ثروت آفرینی از طریق رونق کسب و کار و اشتغال زایی، خنثی کردن تبلیغات ضد ایرانی در خارج از کشور و معرفی تهران بعنوان شهر برتر خاورمیانه، معرفی پتانسیل های فرهنگی، تاریخی، زیست محیطی، توریستی، تجاری و شهری تهران به کشورهای جهان، بهره برداری از امکانات بالقوه شهر با رونق عملیات اقتصادی از طریق جذب خارجی، مدیریت بهینه سرمایه داخلی، افزایش تبادل کالا و نیروی کار و بازآفرینی نقش تجاری مسیر جاده ابریشم ایران و پایتخت آن تهران
    مزایا و منافع طرح از جمله اهداف اقتصادی این طرح است.

    مدت هاست مسئولان به دنبال ایجاد مرکز تجارت جهانی هستند با این طرح این امر محقق می شود؟

    بله. در بعد داخلی احیای بازار و مراکز تجاری سنتی است. ترمیم بافت فرسوده و تلاش برای یکپارچه سازی استفاد از موقعیت استثنایی بازار سنتی تهران و سایر شهرها برای احیای جاده ابریشم و ایجاد مرکز تجارت جهانی راه ابریشم.
    ایجاد غرفه های بین المللی در حوزه های مختلف برای کاسبان و متخصصین حوزه های مختلف از دیگر اقدامات است.
    در بعد بین المللی استفاده از مرکز تجاری جهانی و بازار تهران و سایر شهرها برای متصل کردن و ارائه دادن سیستم تجاری ایران به جهان با مدل جاده ابریشم(مبادله کالا در برابر کالا)،افتتاح شعب بین المللی بانکهای خارجی‌ در تهران
    ، ساخت و بهره برداری از یک مرکز بزرگ مختص برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها با کمک و سرمایه گذاری سازمان ها و انجمن های تخصصی مختلف ایجاد می شود.
    ایجاد برند بین المللی شهر استفاده از طرح تهران 1400 و # تهران 1400 در سطح شهرتوسط تمام علاقه مندان شرکت در این طرح و ارائه لوگوی یکپارچه قابل عرضه در بعد بین المللی، ارتقا روجیه اجتماعی Social Mood: اجرای طرح سفیر تهران 1400 با برگزاری فراخوان جهت جذب نیروی جوان و فعال جهت ارتقای اخلاق، رفتار و فرهنگ اجتماعی شهروندان و  بهبود کالبدی فضای شهری و محیط زیست در دستور کار است.

    طرح بازسازی بافت های فرسوده تهران،تخریب و ایجاد فضاهای جدید، بازسازی بافتها و ترمیم بافت قدیمی و استفاده از آنها حسب کاربری (موزه، سالن تئاتر، نمایشگاه هنری و اقامتگاه) و هتل های 3 تا 5 ستاره، ا فتتاح مکان های فرهنگی در مناطق محروم و برخوردارشهر تهران (سالن سینما، تئاتر، کنسرت و مکان های عمومی تفریحی مثل پارک)
    ،ایجاد پاتوق های مختلف در محیط شهر تهران مثل الگو برداری از خیابان 30 تیر، اختصاص دادن بخشی از شهر به محله نقاشان، بازار مکاره، عتیقه فروشی و ... و برپایی فستیوال و کارناوال های به مناسبت این طرح با الهام از دو روادید اسلامی و تاریخی نیمه شعبان نوروز و سالروز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران در این طرح دیده شده است. ولی متاسفانه شهرداری در ارائه طرح هیچ کاری نکرده است و این طرح مسکوت مانده است.
    در بحث توریسم و گردشگری چه برنامه های در نظر گرفته شده است؟
    در بحث  فرهنگ و هنر، برگزاری کنسرت های ویژه توسط هنرمندان داخلی و خارجی، تولید فیلم و سریال و تئاتر با محوریت شهر تهران، پیش بینی برگزاری برنامه های متنوع ویژه کودکان و نوجوانان، ایجاد رقابت سازنده در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، برند سازی پتانسیل های فرهنگی، تاریخی ملی و مذهبی تهران، برند سازی محله و منطقه ای و ایجاد رقابت مثبت بین مناطق، پیش بینی شیوه بازیافت پسماند ها و فاضلاب، استفاده مجدد از مواد و نظارت بر تولید مواد آلاینده
    ، ترویج توریسم و گردشگری داخلی در تهران و  معرفی تهران بعنوان یک جاذبه توریسمی در جهان پیش بینی شده بود که البته شهرداری تا این لحظه نادیده گرفته است.

    زیرساخت ها برای انجام این کار وجود دارد؟

    نیازمند  تیم حرفه ای مدیریتی، منابع مالی و اقتصادی هستیم و در مرحله اجرا باید این طرح  را شهرداری ارائه کند سپس توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب؛  و به مدیریت شهری برای اجرا ابلاغ شود. همچنین  تشکیل کمیته اجرایی طرح تهران 1400 در شورا با هدف ایجاد اتاق فکر، اجرای اهداف و پیگیری روند پیشرفت و ضرب الاجل‌های تعیین شده، تدوین مستر پلان، تدوین پیش برنامه ها، بودجه بندی و پیش بینی منابع مالی، جا یابی مکان نمایشگاه اصلی و ساخت آن با استفاده از انرژی های نوپدید خورشیدی با پانل های فتوولتائیک در نمای ساختمان ها برای تولید حداقل نیمی از نیاز انرژی مورد نیاز مرکز،- فراخوان اسپانسر و مشارکت گروه ها و سازمان های مختلف دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی، فراخوان کشوری برای همراهی سایر کلان شهر ها، جا یابی ساخت مکان برگزاری نمایشگاه تهران 1400،، تهیه گزارش منظم سه ماهه پیشرفت کار به شورا و تعریف و تصویب پروژه ها باید انجام شود.

    این طرح در شهرداری تهران بعد از گذشت 9 ماه به کجا رسیده است؟

    در آذرماه سال 1396 طرحی را به شورا در خصوص تهران 1400 بردیم و شهرداری مکلف شد ظرف سه ماه لایحه برگزاری رویداد تهران 1400 را به شورا ارائه کند.این لایحه به شورا نیامد و قرار بود این لایحه با حرکت کارآفرینی ایجاد درآمد مؤثر و رفاه شهروندان انجام شود، ما همچنان منتظریم تا شهرداری لایحه را بیاورد.

    چرا تا کنون لایحه به شهرداری نیامده است؟

    کندی کار است، شهرداری اعلام می‌کند در حال تدوین برنامه سوم است و به همین دلیل کارها به کندی انجام می‌شود.

    در قانون 5 ساله دوم شهرداری تهران این طرح دیده شده است؟

    بیشترین فعالیت در حوزه ارتقاء شادی،‌ نشاط و سلامت روان است. بر وضعیت اقتصادی،‌اجتماعی تأکید و بر گسترش دیپلماسی شهر تأکید شده و این موضوع در قانون پنج‌ساله دوم شهرداری تهران گنجانده شده است، همچنین قرار است پتانسیل‌های مناطق را شناسایی و توجه به توسعه گردشگری طبیعی، اقتصادی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال بازار تهران به عنوان مرکز تجارت منطقه معرفی می‌شود،‌همچنین پتانسیلهای تاریخی مطرح خواهد شد. شهرداری می‌تواند پروژه‌هایی را تعریف کند تمام ارگان‌های دولتی درگیر می‌شوند.

    شاید به دلیل کمبود منابع شهرداری این کار را به تعویق انداخته است؟

    این طرح به شهرداری خیلی تحمیل بودجه نمی‌کند، چرا که برای هر حوزه فعالیتش می‌توانند برنامه داشته باشند به عنوان مثال برای بازار تهران شهرداری فقط نقش تسهیل‌گری دارد،‌بازاری‌ها چطور پتانسیل‌های خود را معرفی کنند تا بتوانند در این رویداد مهم سهیم شوند، به عنوان مثال برای معرفی پتانسیل طبیعی مانند اسکی، کوه‌نوردی، طبیعت‌گردی فقط نیاز به برندسازی است. قرار نیست پولی شهرداری هزینه کند متأسفانه همه خوابند.

    چه اقداماتی در زمینه بافت فرسوده  انجام می‌شود؟

    دقیقاً برای بافت فرسوده با مشارکت خود مردم و تسهیل‌گری شهرداری (در اختیار قرار دادن لکه‌های خاص در مرکز شهر)، بتوانند چند پروژه مسکونی و گردشگری را اجرایی کنند همانند شهرک اکباتان که بیشتر ساختارسازی و بنیادین عمل کردند.

    شهرداری تهران می تواند این کار را انجام دهد؟

    قرار است بیشتر توجه به برندسازی در حوزه‌های مختلف شود و قرار است تهران معرفی شود بدون نیاز به ساخت و ساز و کارهای عجیب و غریب. در دل این کار پیش‌بینی کرده‌ایم که پیاده‌روی روی پل‌ها بگذاریم مانند پل طبیعت. با این پروژه برندسازی بر مبنای پتانسیل‌های موجود ایجاد می‌شود و می‌توان تهران را متحول کرد و تا 1400 چندین رویداد بزرگ انجام می‌شود حتی در حوزه ورزش می‌توان چند رویداد جهانی پیش‌بینی کرد، و در حوزه پزشکی می‌توان کنگره پزشکی، روش‌های جراحی، معرفی پتانسیل‌های پزشکی را پیش‌بینی کرد و آنقدر نام تهران تکرار شود که در ذهن‌ها بماند.

    با شهردار تهران در این باره صحبت کرده‌اید؟

    نه هنوز منتظر هستیم. قرار است کمیته‌ای تشکیل شود.

    چرا تا کنون پیگیر این موضوع نشده‌اید؟

    چند بار تذکر داده‌ایم نمی‌دانم چرا اینقدر در ارائه لوایح شهرداری تأخیر می‌کند.

    با رئیس شورا در این باره صحبت کرده‌اید؟

    بله، با آقای هاشمی صحبت کرده‌ایم و قرار شده کمیته‌ای متشکل از شهردار،‌معاونین برای سرعت بخشیدن برای این کار ایجاد شود.

    جمله پایانی

    از شهرداری تهران می خواهم به لوایح شورا بیشتر توجه کنند و کارها را به موقع انجام دهند ولی در مورد این طرح این امر محقق نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار