مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تشریح کرد؛

برنامه ریزی برای باز زنده‌سازی سینماهای متروکه پایتخت

عصر ساختمان- احیای سینماهای قدیمی تهران، ایجاد پاتوق های فرهنگی در محورهای تاریخی و قدیمی شهر تهران دو موضوعی بود که در دیدار هنرمندان با رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و شهرداران مناطق۱۲،۱۱و۶ مطرح شد.

برنامه ریزی برای باز زنده‌سازی سینماهای متروکه پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، نشست سینماگران، معماران و هنرمندان با رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و شهرداران مناطق 12، 11 و 6 با موضوع استفاده از ظرفیت های شهری برای ایجاد پاتوق های فرهنگی، احیای سینماهای قدیمی برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه، محمدجواد حق شناس با بیان اینکه سینما می تواند در بهتر شدن حال شهر به ما کمک کند، گفت: در حوزه سنبل ها و نمادهای شهری و هم در باززنده سازی سینماهای قدیمی شهر، مدیریت شهری می تواند به کمک هنرمندان آمده و برای احیای آنها تفکر مناسبی داشته باشد.

    در ادامه رضا کیانیان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها غرور ملی را سینماها ساخته اند و من بسیار خوشحالم که مدیریت شهری روی خوش به سینما نشان می دهد، گفت: سینما باید در شرایط بحرانی به کمک روح جامعه بیاید و این روزها از ساختن رؤیا برای مردم غافل شده ایم. ما در سینما قهرمان نداریم و جای آن خالی است. جای شادی به مفهوم یک شادی ملی، غرور و رؤیا در سینما خالی است. در تهران باید برای رسیدن به سینما، مردم سفر کنند برای همین باید تعداد صندلی های سینماها را زیاد کنیم.

    در ادامه این جلسه سعادتی شهردار منطقه 12 با اشاره به توجه مدیریت شهری به موضوعات فرهنگی گفت: شهر را باید برای مردم و با مردم بسازیم. یکی از دغدغه های بسیاری از علاقه مندان به شهر تهران، بازسازی محور لاله زار است. این خیابان دارای عناصری است که می تواند تهران را حتی متمایز کند. ده‌ها سالن سینما و تئاتر در لاله زار است و حدود 4 تا 5 هزار صندلی متروکه سینما در لاله زار وجود دارد که باید بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری کند.

    در ادامه این جلسه، شجاع نوری بر لزوم به کارگیری ظرفیت های سینما در سطح شهر اشاره کرد و گفت: سینما میتواند محل امنی برای مردم باشد. سینما میتواند محل دیده شدن هم محلیها باشد و می توان به سینما کارکردی محلی داد. سینماگرها می توانند کمک کنند به تعریف شهر و هویت بخشی به شهر.

    وی پیشنهاد تشکیل ستادی برای کمک هنرمندان به مدیریت شهری را داد.

    در ادامه این جلسه، دهداری پور شهردار منطقه 6 نیز با بیان اینکه 6 هزار صندلی فعال در 15 سینمای این منطقه وجود دارد، گفت: تلاش میکنیم تماشاخانههای محلی را در سطح منطقه فعال کنیم. فعال سازی کافه های هنری از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار منطقه 6 بود و به هنرمندان قول داد در این رابطه نقش تسهیل گری را داشته باشند.

    در ادامه، شادمهر راستین فیلمساز و معمار با بیان اینکه فیلم با سینما یکی نیست، گفت: سینما یک مقصد شهری است نه یک محصول هنری. تجربه گذشته نشان داده ایجاد سینماهای منطقه ای در بحران دهه 50 سینما به کمک شهر آمده است.

    وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ها در شهر که ریشه فرهنگی دارد تا ایجاد محورهای جدید فرهنگی آسانتر است، گفت: محور خیابان سمیه که پر از مکان های فرهنگی مانند کارگاه سهراب سپهری است بیشتر از محور برادران مظفر برای ایجاد این پاتوق ها و مکان های فرهنگی ظرفیت دارد. اولین استدیوهای فیلمسازی در پهنه مناطق 6 و 12 بودند و می توان از ظرفیت این محورها برای ایجاد پاتوق های فرهنگی استفاده کرد.

    راستین با بیان اینکه در دهه هفتاد و هشتاد برای آنکه جامعه با فضاهای فرهنگی آشتی کند، سینماها در بین فضاهای تجاری شکل گرفت مانند پردیس های سینمایی که در حال حاضر داریم اما امروز به دنبال فرهنگی کردن این سینماها هستیم، گفت: کافه ها و مکان های فرهنگی به اعتبار آدم هایی که در آن حضور دارند شکل می گیرد. پاتوق یعنی اینکه دور هم جمع شویم و سینماگران می توانند این فضاها را تبدیل به پاتوق کنند. ما در این حوزه سینمای لیلای حاتمی را داریم که قبل از آتش سوزی به محلی برای جمع شدن علاقه مندان سینما تبدیل شده بود.

    وی ادامه داد: همه سینماهای ما ظرفیت تبدیل شدن به یک موزه سینما را دارند. هر فیلمی که از اکران پایین می آید جنبه تاریخی پیدا می کند، زیرا خاطره مشترک جمعی به وجود می آید.

    این استاد معماری ادامه داد: برخی از سینماهای لاله زار بیش از موزه سینما در آنها یادگاری هایی از گذشته سینما وجود دارد.

    در ادامه این جلسه، بهروز مرباغی عضو انجمن مفاخر معماری با بیان اینکه زمانی پروژه ای در منطقه 12 آغاز کردیم که تا مرحله اجرایی پیش آمد اما به دلیل مشکلاتی اجرای آن متوقف شد گفت: 9 هزار و 700 متر مربع در پهنه عودلاجان تصرف شده بود که قرار بود هر کدام از این پلاک ها تبدیل به یک پردیس بزرگ هنری و فرهنگی در قلب مرکز تاریخی تهران شوند. وظیفه شهرداری و سودی که مدیریت شهری می برد و کاری که معماران قرار بود در آن انجام دهند از آتلیه نقاشی، کافه و ... نیز مشخص شده بود اما این اتفاق نیفتاد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر نیز در چاله میدان بیش از 50 پلاک در حال کارشناسی است که برای آن برنامه ریزی شده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

    در ادامه این جلسه، مونا زندی فیلمساز نیز با اشاره به وضعیت فعلی شهر تهران گفت: بعضی اوقات که در شهر راه می روم می بینم من که در تهران بزرگ شده ام و خانواده ام در تهران زندگی کرده اند این شهر را نمی شناسم. محله به مفهوم قدیم در کمتر منطقه ای وجود دارد. اینکه محله ای بقالی سر کوچه داشته باشد، آدم ها همسایه هایشان را بشناسند، حال و احوال هم را بپرسند کمتر دیده می شود.

    وی ادامه می دهد، اینکه همه امکانات در تهران متمرکز شده سبب شده مهاجرت زیادی به سمت تهران اتفاق بیفتد و این مهاجرت رفتارهای اجتماعی متفاوتی را نیز در شهر به وجود آورده که سینما می تواند راهکارهایی برای این موضوع پیشنهاد کند.

    زندی با اشاره به اینکه پاتوق های فرهنگی می تواند یکی از مقصدهای گردشگری در تهران باشد، گفت: وقتی عمارت مسعودیه بازسازی شد و گالری های هنری و اتفاقات فرهنگی در آن جاری شد، بسیاری زمانی که به تهران می آمدند داخل بنای مسعودیه هم می رفتند. این بنا سالها وجود داشت اما وقتی محلی برای گفتگو شد، زنده شد اما مدتهاست که این بنا بسته شده و هیچکس هم درباره آن حرف نمی زند.

    وی با تاکید بر اینکه برای تولید محتوا نیاز به بودجه است، گفت: تا بودجه ای برای ساخت این فضاهای فرهنگی نباشد، این صحبت ها خروجی عملیاتی ندارد.

    در ادامه این جلسه، شهردار منطقه 11 گزارشی از وضعیت سینماهای منطقه 11 داد و گفت: در این منطقه 9 سینمای متروک و 3 سینمای فعال وجود دارد که می توان از ظرفیت 8 هزار و 600 صندلی خالی استفاده کرد.

    حبیب احمدزاده نویسنده و مستندساز نیز در این جلسه با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم مردم از ما مطالبه گری ایجاد سینما و یا پاتوق فرهنگی داشته باشند، گفت: باید سینماها را به مکان هایی ببریم که مردم کمتر در آن به سینما می روند. در این رابطه ما می توانیم از ظرفیت سالن های ورزشی استفاده کنیم.

    در ادامه این جلسه، محمدجواد حق شناس با بیان اینکه همزمان با این جلسه دو پروژه مهم شهری در حال بهره برداری است، گفت: اما این جلسه در این ساعت برای ما مهمتر است. شهردار سه منطقه که بیشترین سینماهای تهران در آنها وجود دارد پای کار آمدند تا بر دغدغه فرهنگی و سینمایی شهر تاکید کنند. سال گذشته مدتی از فعالیت شورای پنجم نگذشته بود که در همین روزها رئیس شورا به همراه برخی از اعضا به پردیس سینمایی آزادی رفتیم تا اعلام کنیم سینما برای ما مهم است.

    وی ادامه داد: ایجاد پردیس های سینمایی در 22 منطقه تهران یکی از هدف گذاری های اولیه ما بود و در بودجه امسال سازمان توسعه فضاهای فرهنگی مطالعه برای ایجاد این سینماها پیش بینی شده است.

    حق شناس با اشاره به ایجاد کاخ جشنواره در خیابان لاله زار گفت: در محور لاله زار 13 سینما تعطیل شده که این فاجعه است برای همین کاخ جشنواره را در این محور ایجاد کردیم تا انگیزه ای باشد برای بازسازی سینماهای تاریخی این محور. در این باززنده سازی سینماها نیاز داریم بزرگان سینما، معماری، هنر، رسانه در کنار هم باشیم تا به یک صدای واحد برسیم.

    وی پیشنهاد داد: کارگروهی برای دنبال کردن این موضوع ایجاد شود.

    حق شناس ادامه داد: بخش مهمی از به سرانجام رسیدن این پیشنهادات ایجاد مطالبه عمومی است. اینکه مدیریت شهری موظف به پاسخگویی به شما باشد.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت هایی که در جشنواره فیلم فجر شد، گفت: با همکاری که انجام شد 30 هزار دانش آموز به تماشای فیلم های جشنواره نشستند. این فرهنگسازی از مدارس شروع شد و دیگر این دانش آموزان از خانواده ها می خواهند که آنها را به سینما ببرند.

    حق شناس تاکید کرد: باید سینما از یک حوزه غیراقتصادی به یک حوزه اقتصادی تبدیل شود و سینمادار نخواهد سینمای خود را به دلیل هزینه ها تعطیل کند تا سود خود را از افزایش تورم از زمینش ببرد.

    وی ادامه داد: اگر سالن سینمایی 1200 صندلی دارد باید به سالن های کوچک 50 تا 200 صندلی تبدیل شود، در کنارش کافه یا یک کتابفروشی نیز پیش بینی شود. این سالن های کوچک باعث می شود که چندین فیلم همزمان به نمایش درآید و خانواده ها که سلیقه های مختلف دارند یک فیلم را برای دیدن انتخاب کنند.

    حق شناس پیشنهاد کرد نمادی از سینمارکس آبادان در سینمارکس تهران پس از بازسازی و ساماندهی ایجاد شود زیرا هیچ کجای دنیا این تعداد جان تقدیم در سینما نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار