مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان :

بخش خصوصی تمایلی برای ورود به بافت فرسوده ندارد

رونق بازار مسکن با حضور سرمایه گذاران خارجی

عصر ساختمان- قطعا ورود به بافت فرسوده برای سرمایه گذاران به صرفه است اما میزان ریسک آن به قدری بالاست که که ترجیح می هند این کار را انجام ندهند.ریسک کردن هم نیاز به حاشیه امنیت دارد که اکنون در اقتصاد ما وجود ندارد مگر این که رانت خواران در لباس تازه ای وارد این بازار شوند.

بخش خصوصی تمایلی برای ورود به بافت فرسوده ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    محمد علی پورشیرازی کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان درپاسخ به این که آیا در شرایط کنونی بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری در بافت های  فرسوده را دارد یا خیر،گفت: در گذشته برنامه جامعی برای نوسازی بافت فرسوده وجود داشت و حدود 20 سال پیش نیز برنامه هایی برای  محله هایی مانند شهر ری تدارک دیده بودند و قرار بود عملیات نوسازی در این محله انجام شود اما با عوض شدن دولت ها تفکرات دیگری جایگزین این برنامه ها شد.
    وی با بیان این که اکنون هیچ برنامه مشخصی در این خصوص وجود ندارد؛ تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما خوب حرف زده می شود اما در مرحله اجرا و عمل ، کاری از پیش برده نمی شود.در شرایط حاضر رسیدگی به بافت های فرسوده کار بسیار مناسبی است اما نباید فقط از دید میراث فرهنگی به آن  نگاه شود، بلکه باید به حفظ شهر و زندگی مردم توجه کنیم. البته ساختمان هایی نیز وجود دارند که از دید بین المللی جزو میراث فرهنگی محسوب می شوند اما مورد بی توجهی قرار گرفته و در معرض  آسیب جدی قرار دارند.
    پورشیرازی ادامه داد: بهانه ما برای شرایط موجود، وضعیت بد اقتصادی است.این جزو وظایف یک مدیر است که شرایط اقتصادی را تغییر دهد اما اکنون مدیریتی نمی بینم که بخواهد این وضعیت را تغییر دهد.ببنید! این که ورود بخش خصوصی به بافت فرسوده به صرفه است یا خیر به بحث امنیت سرمایه گذاری بر می گردد.زمانی که امنیت اقتصادی وجود نداشته باشد گردش اقتصادی هم نداریم .در این شرایط سرمایه گذاران فقط به دنبال حفظ سرمایه های خود هستند و تمایلی به سرمایه در گردش ندارند.
    وی تاکید کرد: قطعا ورود به بافت فرسوده برای سرمایه گذاران به صرفه است اما میزان ریسک آن به قدری بالاست که که ترجیح می هند این کار را انجام ندهند.ریسک کردن هم نیاز به حاشیه امنیت دارد که اکنون در اقتصاد ما وجود ندارد؛ مگر این که رانت خواران در لباس تازه ای وارد این بازار شوند.
    این کارشناس در خصوص نیاز بازار مسکن به حضور سرمایه گذاران خارجی گفت: حدود یک ماه پیش یک هیات ایتالیایی وارد کشور شد. آلمان ها نیز علاقه زیادی به سرمایه گذاری در اقتصاد ما دارند و این ما هستیم که باید شرایط لازم را برای آن ها فراهم کنیم تا با دیدن سیستم رانت خوار ما وحشت زده نشوند.
    وی تصریح کرد: همان طور که گفتم اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا علاقه مند به حضور در بخش های مختلف زیربنایی کشور هستند و حضور آن ها بدون حمایت، همکاری و همراهی دولت ممکن نیست.
    وی با اشاره به این که گاه با مدیریت اشتباه یک کار درست به شکل اشتباه انجام می شود؛ اظهار داشت: مسکن مهر پروژه تایید شده و درستی بود که در آلمان و فرانسه به خوبی انجام شده اما در کشور ما به بدترین شکل ممکن اجرا شد. مسکن مهر باید در روستاهای جنوب ایران ساخته می شد نه در اطراف تهران که جمعیت را چند برابر و بیکاری را افزایش دهد.
    وی  در پاسخ به این که گفته می شود بازار مسکن اشباع شده و نیاز به سرمایه گذار خارجی نداریم؛ عنوان کرد: سرمایه گذاری که سه سال موفق به فروش ملک خود نشده است؛ حق دارد نگران ورود سرمایه های خارجی باشد.همواره در زمان رکود، قیمت ها کاهش می یابد اما در کشور ما در دوران رکود قیمت ها افزایش یافته است.دلیل این امر به وجود رانت خواران بر می گردد.
    وی عنوان کرد: حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف از جمله مسکن قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت اما باید با مدیریت صحیح هدایت شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو