مدیران خودروعصر اعتبار

دستور مهم دولت برای اجرای طرح ملی بازسازی و نوسازی «قنات‌ها»

عصر ساختمان- بر اساس این طرح که قرار است با همکاری بانک کشاورزی به اجرا گذاشته شود، متقاضی بازسازی و احیا صندوق، باید حداقل ۱۵ درصد از هزینه آنرا متقبل شود و برآورد ریالی پروژه، نباید از ۱۲۳۰ میلیون ریال برای هر کیلومتر، از محل کمک های فنی و اعتباری دولت بیشتر باشد.

دستور مهم دولت برای اجرای طرح ملی بازسازی و نوسازی «قنات‌ها»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از صبحانه، قنات به عنوان یکی از سازه‌ های باستانی ایرانیان و نمادی از هنر مردم کشورمان، سال‌ های زیادی است که آب مورد نیاز مردم را بدون صرف هزینه‌ تأمین می ‌کند، اما در سال ‌های خشکسالی و کاهش سطح آب‌ های زیرزمینی، خطر خشک شدن و کاهش دبی آب قنوات دو چندان شده است.

    لایروبی و احیای قنوات به‌عنوان یکی از منابع تأمین کننده آب بخش کشاورزی و آشامیدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما متاسفانه حرکت کند احیای قنوات استان ها باعث شده است که پس از گذشت سال‌ های متمادی، اکنون تعداد قابل ‌توجهی از آنها نیازمند بازسازی و احیای دوباره و اساسی باشند.

    اگرچه منطقا لایروبی قنوات باید از سوی کشاورزان انجام بگیرد اما دولت نیز چند سالی است با اختصاص بودجه هایی به این کار، سعی بر مرمت بخشی از قنوات دارد که این روند، در ماههای گذشته روند رو به رشدی داشته است. بر اساس ابلاغیه وزارت جهادکشاورزی به مدیران استانی خود که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، برنامه دولت برای اعطای کمک بلاعوض جهت اجرای طرح بازسازی و نوسازی قنوات تشریح شده است.

    طبق این دستورالعمل که در اواخر سال گذشته ابلاغ شده و باید نتایج آنرا در سال جاری مشاهده کرد، مقرر شده است قنواتی در اولویت بازسازی قرار بگیرند که دارای شرایطی چون عمومی و عام المنفعه بودن، دارا بودن سوابق مطالعاتی و نیمه تمام بودن تکمیل قنات از سالهای قبل، تخریب به علل عوامل طبیعی، ورود خسارت اقتصادی – اجتماعی به بهره برداران و حداقل طول 350 متر و معادل 500 میلیون ریال جهت بازسازی نیاز باشد.

    بر اساس این طرح که قرار است با همکاری بانک کشاورزی به اجرا گذاشته شود، متقاضی بازسازی و احیا صندوق، باید حداقل 15 درصد از هزینه آنرا متقبل شود و برآورد ریالی پروژه، نباید از 1230 میلیون ریال برای هر کیلومتر، از محل کمک های فنی و اعتباری دولت بیشتر باشد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو