مدیران خودروعصر اعتبار

طرح افزایش وام مسکن از مرحله بررسی کارشناسی در بانک مرکزی عبور کرد

عصر ساختمان- پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بانک مرکزی از مراحل بررسی کارشناسی عبور کرده و اگر مشکلی رخ ندهد، احتمالا طی چند هفته آینده جزئیات و آئین نامه آن ابلاغ خواهد شد.

طرح افزایش وام مسکن از مرحله بررسی کارشناسی در بانک مرکزی عبور کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، پس از اینکه مسکن در سال جاری از یک رشد قیمت مواجه شد و به گفته اکثر کارشناسان قدرت خرید را 30 تا 40 درصد کاهش داد، به نظر می‌رسد برای حفظ قدرت خرید و شکافی که میان قدرت خرید متقاضیان و قیمت مسکن ایجاد شده، بهترین روش در این موقعیت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن است.

    از آنجا که شورای پول و اعتبار در اردیبهشت ماه امسال برای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی ها و نیز نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده چند تصمیم را به تصویب اعضای شورا رساند و نرخ سود تسهیلات مسکن را در بافت فرسوده به 6 درصد و در سایر بافت ها به 8 درصد رساند، بنابراین به نظر می‌رسد بانک مرکزی که ماههاست بررسی کارشناسی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق را آغاز کرده این موضوع را در مراحل پایانی خود دارد.

    ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در مرداد ماه سال جاری گفته بود که قرار است متناسب با افزایش قیمت مسکن، بخشی از شکاف ایجاد شده بین قدرت خرید متقاضیان و قیمت مسکن را در قالب «افزایش سهم تسهیلات» جبران کنیم.

    بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد در این مرحله که پیشنهادی هم به بانک مرکزی ارایه شده است، در حال طی مراحل پایانی کارشناسی قرار دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این پیشنهاد به تصویب بانک مرکزی رسیده و در هفته‌های آینده آئین نامه و جزئیات آن ابلاغ خواهد شد.

    *پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات از 60 به  80 میلیون تومان

    پیشنهاد مشخص بانک مسکن به بانک مرکزی نیز به این شکل است که تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم از سقف 60 میلیون تومان به 80 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی افزایش یابد، اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که باید فکری برای نرخ سود اوراق تسهیلات مسکن نیز شود.

    رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن همچنین گفته است که کاهش نرخ سود در این وام‌ها مشروط به کاهش بهای تمام شده منابع خواهد بود، هر زمان که این اتفاق رخ دهد، به طور حتم نرخ سود نیز به مرور کمتر می‌شود.

    در حالی سقف وام مسکن در سال‌های گذشته با افزایش مواجه بوده و در صندوق پس انداز مسکن یکم به حدود 160 میلیون تومان برای زوجین و در وام‌های با اوراق به حدود 100 میلیون تومان می‌رسد که در ماه‌های اخیر و با شدت گرفتن قیمت‌ها در بازار مسکن قدرت خرید با وجود وام‌های موجود کاهش یافته است.

    رحیمی انارکی در این باره می‌گوید: بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن میانگین افزایش قیمت در یکسال گذشته حدود 60 درصد بوده است، بنابراین بانک مسکن در حال رصد قیمت‌ها بوده و با توجه به مقررات بانک و به ویژه توان بازپرداخت کسانی که مخاطبان وام مسکن بوده و اغلب اقشار متوسط و رو به پایین جامعه هستند، موضوع افزایش سقف وام را مورد بررسی قرار داده است، بنابراین امیدواریم بررسی و تصمیم‌گیری شود تا بتوان بخشی از تغییرات قیمتی اخیر را جبران کند.

    گرچه طی یکی دو سال گذشته نرخ سود در صندوق پس انداز مسکن یکم کاهشی بوده و از حدود 14 درصد به 6 درصد رسیده ، اما نرخ سود در اوراق مسکن 17،5 درصد است. این موضوع خود موجب بالا بودن اقساط پرداختی وام‌های مسکن و فشار بر دریافت کنندگان آن شده است، پس چنانچه بانک مرکزی قصد افزایش سقف وام را دارد، باید برای نرخ سود و بازپرداخت آن نیز تدبیری داشته باشد.

    سه نکته مهم در دریافت تسهیلات مسکن از طریق اوراق حق تقدم

    نکته اول برای دریافت وام اوراق مسکن این است که بانک تا سقف 80 درصد از قیمت خانه را به شما وام می‌دهد. شما برای دریافت وام 90 میلیون تومانی نمی‌توانید خانه‌ای به ارزش 100 میلیون تومان را به بانک معرفی کنید. به این معنی که حداقل ارزش خانه شما برای دریافت وام 90 میلیون تومانی باید حدود 112 میلیون و 500 هزار تومان باشد.

    نکته دوم در وام اوراق، سن ساختمان است. برای دریافت این وام بایستی تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی ملک زیر 20 سال باشد. اگر تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی ملک بین 20 تا 25 سال باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت به 35 میلیون تومان کاهش می‌یابد.

    نکته سوم، نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار