مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار آذربایجان شرقی:

مشکلات تبریز در زمینه طرح جامع شهری، اتصال راه‌آهن به مترو و آزادراه‌ها بررسی شد

عصر ساختمان- جلسه رسیدگی به مشکلات شهر تبریز حول سه محور طرح جامع شهری و حریم و بافت‌های شهری تبریز، نحوه اتصال ایستگاه راه‌آهن به مترو تبریز، همچنین نحوه اتصال آزادراه‌های منتهی به شهر تبریز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دستورات لازم از سوی وزیر راه و شهرسازی برای هر یک از موارد به معاونت‌های مربوطه ابلاغ شد.

مشکلات تبریز در زمینه طرح جامع شهری، اتصال راه‌آهن به مترو و آزادراه‌ها بررسی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، راه و شهرسازی جلسه رسیدگی به مشکلات شهر تبریز در حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان وی، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی و ایرج شهین باهر شهردار تبریز حول سه محور طرح جامع شهری و حریم و بافت‌های شهری تبریزــ نحوه اتصال ایستگاه راه‌آهن به مترو تبریزـــ‌ نحوه اتصال آزادراه‌های منتهی به شهر تبریز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    در مورد محور اول بافت‌ تاریخی و بازار سنتی تبریز درخواست اصلی مقامات استانی تسریع در تهیه طرح ویژه بود که مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفت.

    طبق ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی تکلیف شده تا برای این محدوده طرح ویژه متضمن حفظ ارزش‌های بافت تاریخی، تک بناها و بازار توسط  وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری) تهیه شود تا اقدامات بر مبنای آن انجام شود.

    سپس در قالب طرح جامع شهری، موضوعات تقسیمات سیاسی شهرستان‌های شبستر، بستان‌آباد، هریس و باسمنج که یک ناحیه منفصل شهری است با حریم تبریز مورد بررسی قرار گرفت. اما طبق جمع‌بندی وزیر راه و شهرسازی هرگونه تغییر و اصلاح در طرح جامع مشروط به نظر نهایی دولت در زمینه تقسیمات سیاسی است و در صورت الحاق باسمنج به تبریز طبق طرح جامع عمل می‌شود و در غیر این صورت با اعلام نظر استانداری به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی طرح جامع اصلاح می‌شود.

    در ادامه آخوندی به معاون معماری و شهرسازی دستور داد تا مشکلات میدان صاحب‌الامر مورد بررسی قرار گیرد و راهکار‌های لازم ارائه شود.

    در خصوص درخواست مقامات شهری تبریز برای تغییر کاربری 11 هزار متر از اراضی مسکونی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن در این شهر با هدف تبدیل آن به پارک(بوستان)، طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد اداره کل  راه ‌و شهرسازی استان با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن، موضوع به‌منظور در اختیار گذاشتن اراضی بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود

    سپس درخواست دیگری مبنی بر اعطای مجوز به شهرداری تبریز برای تغییر کاربری 600  هکتار از اراضی متعلق به شهرداری تبریز در جنوب شرقی شهر حدفاصل باسمنج در اطراف باغ یعقوب برای شکل‌گیری فعالیت‌های گردشگری با هدف جلوگیری از تخریب باغات این منطقه مطرح شد. 

    طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد، این پیشنهاد مجدداً مراحل استانی را طی کند و پس از جمع‌بندی پیشنهاد‌ها و ضوابط مشخص در استان به کمیته فنی ارجاع شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

    در ادامه محور دوم جلسه، موضوع نحوه اتصال ایستگاه راه‌آهن به مترو تبریز بررسی و بر همپیوندی آن با سایر شقوق حمل‌و‌نقل تاکید شد.  وزیر راه و شهرسازی تأکید داشت راه‌آهن تهران-میانه-تبریز در یک نقطه کانونی در ائل‌گؤلی به مترو تبریز متصل شود و سپس به سمت ایستگاه راه‌آهن تبریز ادامه مسیر دهد. بر این اساس، ایستگاه ائل‌گؤلی به‌عنوان یک ایستگاه تبادلی، شبکه‌های حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری را به یکدیگر متصل کند.

    سپس موضوع حذف طرح احداث کمربندی شمالی تبریز که بنا به نظر معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از طرح جامع حذف شده بود و درخواست بازنگری مجدد آن  مطرح شد و سر انجام طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد این موضوع از سوی معاونت حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گیرد و پس از نتیجه‌گیری در صورت تغییر نظر برای احداث این کمربندی به معاونت معماری و شهرسازی جهت اصلاح طرح جامع ارجاع شود.

    همچنین طبق دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد نحوه اتصال آزادراه‌های منتهی به شهر تبریز از سوی معاونت حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات لازم ارائه شود. 

    گفتنی است، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل،‌سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن و حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزیر راه و شهرسازی را در این جلسه همراهی کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو