مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری فرودگاه‌ها به استانها/ هواپیماهای ۵۰ نفره در راه است

عصر ساختمان- عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از رونمایی طرح واگذاری فرودگاه های غیر اقتصادی به استانداری ها و شهرداری ها در یکی دو هفته آینده خبر داد.

واگذاری فرودگاه‌ها به استانها/ هواپیماهای ۵۰ نفره در راه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هفته گذشته از آغاز اجرای طرحی دیگر در این شرکت با سابقه تحقیقات بیش از یک ساله مبنی بر «فرودگاه های نسل سوم» خبر داد و گفت: از آنجایی که بیشتر فرودگاه های کشور غیر اقتصادی هستند و نیز 90 درصد پروازها صرفا در 10 درصد فرودگاه ها انجام می شود، به دنبال تبدیل فرودگاه های زیان ده و غیر اقتصادی به نسل سوم فرودگاه ها هستیم.

    به گفته مه آبادی، فرودگاه های نسل سوم فرودگاه هایی هستند که توسط دولت های محلی اداره (استانداری ها و شهرداری ها) از محل بودجه استانی و محلی اداره می شوند. به این ترتیب ستاد مرکزی شرکت فرودگاه ها دیگر در درآمد - هزینه این فرودگاه ها دخالت نداشته و مقامات محلی با استفاده از ظرفیت های داخلی استان یا شهر مربوطه به اداره فرودگاه می پردازند.

    غلامحسین باقریان عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و یکی از طراحان اصلی طرح تبدیل یا احداث فرودگاه های نسل سوم درباره این طرح به خبرنگار مهر گفت: قرار است طی یکی دو هفته آینده این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شود.

    وی با بیان اینکه قرار است فرودگاه های جدیدی که ساخته می شود با رویکرد فرودگاه نسل سوم باشد، ادامه داد: بر اساس این طرح، فرودگاه ها بر اساس میزان کارآیی آنها تقسیم بندی شده و قرار است در واگذاری به دولت های محلی، از حداکثر امکانات محلی و حداقل نیروی انسانی فعال شده و بهره وری را بالا ببرند. این مشکلی است که ما در حال حاضر در اکثر فرودگاه هایمان داریم.

    «با توجه به اینکه فرودگاه کاشان را شهرداری این شهر از محل منابع داخلی خود اداره می کند، آیا فرودگاه پایلوت این طرح است؟»، باقریان در پاسخ به این سوال گفت: فرودگاه کاشان متعلق به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیست این فرودگاه را خود شهرداری احداث کرده است. این فرودگاه نظامی است و شهرداری کاشان بخشی از آن را در اختیار گرفت و تکمیل کرد و در حال حاضر در حال بهره برداری از آن است. ولی به هر حال این یکی از نمونه های خوب آن است. اگرچه در این فرودگاه یک سری محدودیت هایی وجود دارد، اما شهرداری کاشان حمایت خوبی از آن کرده است.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا بزرگ متراژ بودن فرودگاه ها و اختصاص اراضی بزرگ به آنها، سبب گران شدن و غیر اقتصادی بودن آنها شده است؟ تصریح کرد: از آنجایی که فرودگاه های ما اکثرا در خارج از شهرها هستند بخش زیادی از اراضی را از منابع طبیعی گرفته ایم، بنابراین هزینه زیادی بابت زمین پرداخت نمی کنیم.

    عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها افزود: بحثی که در خصوص رابطه زمین و اراضی فرودگاهی با بهره وری آنها وجود دارد این است که تا پیش از برجام و خرید هواپیماهای کوچک، شرکت های هواپیمایی عمدتا هواپیماهای بزرگ خریداری می کردند و ما مجبور بودیم برای امکان پذیر شدن نشست و برخاست این نوع هواپیماها، فرودگاه های بزرگ احداث کنیم؛ ولی اخیرا با طرحی که مطرح شده، یک سری هواپیمای کوچک وارد شده که می توانیم برای پذیرش آنها، فرودگاه کوچک بسازیم.

    وی با تأکید بر اینکه طرح تبدیل یا احداث فرودگاه های نسل سوم به صورت یک مجموعه اقدامات دیده شده، گفت: با این هدف، فرودگاه کوچک تر و اقتصادی تر احداث می شود تا هواپیماهای 40 تا 50 نفره اقدام به جابه جایی مسافر کنند. اگر فرودگاه بسازیم ولی هواپیمایی مناسب آن در کشور نداشته باشیم، مجبوریم هواپیمای بزرگ با هزینه و تجهیزات زیاد برای تعداد محدودی مسافر اختصاص دهیم. بنابراین در رویکرد فرودگاه های نسل سوم، بخشی از اقدامات را شرکت فرودگاه ها انجام می دهد و بخشی را هم شرکت های هواپیمایی انجام می دهند. هدایت شرکت های هواپیمایی هم با سازمان هواپیمایی کشوری است.

    باقریان در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از هواپیماهای ای تی آر که هما در دوره پسابرجام خریداری کرد، قرار است هواپیماهای کوچک و چند نفره دیگری هم وارد کشور شود؟ گفت: یک سری هواپیماهای بمباردیر RJ 145 با موتور جت هستند که چند شرکت هواپیمایی داخلی قرار است وارد کنند که 40 تا 50 نفر ظرفیت دارند. این هواپیماها دست دوم هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار