مدیران خودروعصر اعتبار

رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران تشریح کرد

خروج از رکود مسکن با ۱۰ سیاست بانکی

عصر ساختمان- مدیر عامل بانک مسکن خروج بازار مسکن از رکود طی سال جاری را مدیون ۱۰ سیاست بلندمدت به اجرا درآمده در این بانک اعلام کرد.

خروج از رکود مسکن با ۱۰ سیاست بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد این بانک در فاصله سال های 92 تا 97 گفت: بانک مسکن با 10 سیاست و اقدام عملیاتی طی 5 سال گذشته توانست بازار مسکن را از رکود سنگین به سمت افزایش عرضه و توانمندشدن خریداران مسکن و در نتیجه رونق این بخش هدایت کند.
    مدیر عامل بانک مسکن این اقدامات را شامل افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، ایجاد امکان استفاده ترکیبی و تجمیعی از تسهیلات، افزایش سقف تسهیلات جعاله، راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت فرسوده، جذاب سازی تسهیلات در بافت های ناکارآمد شهری، انتشار اوراق رهنی در قالب بازار رهن ثانویه، تقویت تامین مالی ساخت مسکن با راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان، امکان ایجاد موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه ای و همچنین راه اندازی شرکت تامین سرمایه تخصصی مسکن معرفی کرد.
    انارکی در بیان تاثیر مثبت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها و تقاضای مصرفی گفت: در فاصله سال های 84 تا 92، سقف تسهیلات خرید مسکن تغییر نکرد و به رغم تورم مسکن در این فاصله زمانی، ارزش ریالی تسهیلات در سطح 20 میلیون تومان ثابت مانده بود اما طی 5 سال گذشته سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم،‌8 برابر و برای سایر متقاضیان مصرفی 6 برابر شد و به ترتیب به 160 میلیون تومان و 120 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. تا پیش از رشد شدید قیمت خانه در شهرها، نسبت ارزش وام به متوسط قیمت آپارتمان در شهرهای کوچک و متوسط (کمتر از 200 هزار نفر جمعیت) حدود 70 درصد و در تهران حدود 40 درصد بوده است.
    سیاست استفاده از تسهیلات ترکیبی و تجمیعی نیز سبب شده متقاضیان تسهیلات با 10 فرمول و شکل مختلف بتوانند از تسهیلات خرید و ساخت مسکن به کمک حساب¬های قبلی و سقف¬های جدید تسهیلات، استفاده کنند.
    بانک مسکن همچنین موفق شد سقف تسهیلات جعاله مسکن را از 10 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش دهد که کمک بزرگی به خریداران مسکن بوده است.
    صندوق پس انداز مسکن یکم نیز با توجه به روند رشد استقبال از تسهیلات آن، سیاست موفق دیگری در مسیر خروج از رکود مسکن بوده که توانسته منابع مورد نیز بخش مسکن را با اتکاء به رژیم پس انداز و تجهیز منابع از محل جذب نقدینگی جامعه، تامین کند.
    مدیر عامل بانک مسکن در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های مختلف گفت: در اردیبهشت امسال نرخ سود صندوق پس انداز مسکن یکم بعد از چند مرحله کاهش، از 9.5 درصد در مناطق شهری به 8 درصد و از 8 درصد در بافت های فرسوده به 6 درصد کاهش پیدا کرد تا دسترسی به این تسهیلات آسان تر شود. همچنین نرخ سود تسهیلات مبتنی بر خرید اوراق در بافت فرسوده نیز از 17.5 درصد به 16 درصد کاهش یافت و طول دوره بازپرداخت تسهیلات نیز در این محدوده از شهرها از 12 سال به 15 سال افزایش پیدا کرد.
    مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات خرید مسکن در سال 95، برنامه انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق دیگر را منوط به تنظیم نرخ سود تعریف شده برای اوراق با سطح سود فعلی در بازار سرمایه عنوان کرد. انارکی تاسیس و شروع به کار شرکت تامین سرمایه تخصصی مسکن را در تجهیز منابع از محل بازار سرمایه برای رونق بخش مسکن موثر عنوان کرد.
    مدیر عامل بانک مسکن در ادامه گفت: بازار مسکن در سال 96 بواسطه این سیاست ها از رکود سنگین خارج شد. در سال جاری، سیاست های اعتباری بانک مسکن مبتنی بر تقویت توام طرف های عرضه و تقاضای مسکن است و در عین حال بسته های خاص سیاستی برای بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه گذاری و بانکداری توسعه ای در نظر گرفته شده و در حال اجرا است.
    رحیمی انارکی توجه به نوسازی بافت های فرسوده، توجه به تامین مسکن اقشار متوسط رو به پایین و همچنین حمایت از صنعتی سازی و سازنده های حرفه ای و محدودیت و ممنوعیت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به پروژه های لوکس و متراژ بزرگ را از جمله محورهای سیاست های اعتباری سال 97 در بانک مسکن برشمرد. بانک مسکن طی 5 ماه اول امسال به 4 هزار و 700 واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده، بیش از 300 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی پرداخت کرده است که به لحاظ تعداد رشد 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
    مدیر عامل بانک مسکن در ادامه تاکید کرد: در 5 ماه اول امسال، بانک مسکن عملکرد مطلوبی در تجهیز منابع داشته و موفق شد 11 هزار میلیارد تومان از محل افزایش سپرده¬های جذب شده و وصول مطالبات، منابع برای پرداخت تسهیلات مسکن تجهیز کند. این اتفاق مثبت در شرایطی رقم خورد که بانک مسکن هرگز وارد بازی رقابت ناسالم برخی بانک ها در پرداخت نرخ سود بیش از سقف مصوب شورای پول و اعتبار نشد. با این حال، قیمت تمام شده تجهیز منابع در بانک مسکن از 18.2 درصد در اسفند سال گذشته به 17.9 درصد رسیده و حدود 0.3 واحد درصد کاهش پیدا کرده است.
    مدیر عامل بانک مسکن در تشریح دستاوردهای مقرراتی و ضابطه ای بانک طی سال های اخیر نیز گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن که باعث کاهش حدود 100 هزار تومانی مبلغ تسهیلات شد و همچنین افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن جوانان در کنار افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی از دیگر اقدامات کلیدی و اثر بخش بانک تخصصی مسکن در دولت های یازدهم و دوازدهم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار