مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش حاشیه نشینی معضل پیش روی بازار مسکن قزوین

عصر ساختمان- اوضاع آشفته این روزهای بازار مسکن و افزایش حبابی قیمت ها در این بخش، وضعیتی ایجاد کرده که خانه دار شدن برای اقشار کم درآمد و حتی متوسط جامعه به رویایی دست نیافتنی مبدل شده است.

افزایش حاشیه نشینی معضل پیش روی بازار مسکن قزوین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شبستان، مسکن یکی از نیازهای اساسی بشر است که فرد در آن احساس امنیت کرده و نیازهای روانی و جسمی وی با داشتن این سرپناه فیزیکی تأمین می شود؛ اهمیت داشتن مسکن تا به آنجا است که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است سه چیز در این جهان مایه سعادت مرد مسلمان است، همسایه خوب، خانه وسیع و مرکب خوش رفتار.

    داشتن خانه و سرپناه همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم مطرح بوده و این روزها بالا رفتن ناگهانی قیمت ها در بازار خرید و فروش مسکن و افزایش غیرمتعارف اجاره بها موجب شده تا بازار مسکن در شهر قزوین دچار وضعیتی آشفته شده و صاحبخانه شدن به رویایی دست نیافتنی در بین اقشار کم درآمد و متوسط جامعه مبدل شود.

    قیمت مسکن از ابتدای سال جاری در قزوین روند صعودی داشته و این روند افزایش قیمت در مناطق مختلف قزوین مشاهده می شود به طوری که بسیاری از صاحبان املاک هم تعیین نرخ برای فروش، رهن و اجاره خانه را بر عهده صاحب ملک گذاشته و در نتیجه هر کسی قیمت دلخواه خود را بیان کرده و قیمت های نجومی مسکن را می توان در نقاط مختلف شهر قزوین مشاهده کرد.

    یکی از شهروندان قزوینی در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: قیمت مسکن بسیار افزایش یافته و با قیمت هایی که وجود دارد خرید خانه برای کسانی که اجاره نشین هستند بسیار سخت و حتی غیر ممکن شده است.

    سارا قویدل افزود: من و همسرم بعد از چندین سال پس اندازی که کرده بودیم، قصد داشتیم که امسال خانه ای خریداری کنیم ولی با این وضعیتی که به وجود آمد و افزایش قیمت ها، ما اکنون نه تنها نمی توانیم خانه خریداری کنیم بلکه شاید بتوانیم با این پول خانه ای رهن کنیم.

    وی تأکید کرد: ما برای دریافت وام مسکن هم به بانک مراجعه کرده ایم ولی با درآمدی که ما داریم نمی توانیم اقساط بالای تسهیلات مسکن را پرداخت کنیم و امیدواریم مسئولان حداقل در این خصوص کاری کرده و وام بانکی با اقساط کمتری در نظر بگیرند که ما هم بتوانیم صاحب خانه شویم.

    * وام مسکن تأثیرگذاری لازم را در حوزه مسکن ندارد

    یکی از فعالان حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین در خصوص وضعیت مسکن در این استان بیان کرد: وضعیت مسکن در قزوین در آینده با رکورد روبرو خواهد شد چراکه با افزایش گرانی مسکن و اجاره بها، بخشی از مردم به مناطق ارزان تر از جمله مهرگان و شهرک های اقماری بازخواهند گشت در نتیجه با خانه های بدون اجاره در قزوین روبرو خواهیم بود و همچنین گرانی مسکن خریداران را هم به سمت مناطق ارزان سوق می دهد از این رو رکوردی در مسکن حاکم خواهد شد که در صورت ثبات بازار این رکورد به واقعی تر شدن قمیت ها منجر می شود.

    ابوالفضل صادقی تصریح کرد: گرانی مسکن متأثر از 2 عامل است یک عامل عمومی جامعه که در کشور وجود دارد و این موج گرانی موجب شد تا شاهد افزایش قیمت ها باشیم و عامل دوم تقاضاهای مسکن در قزوین به واسطه وضعیت قزوین است.

    وی اعلام کرد: وجود دلال ها در بازار مسکن مهمترین عامل گرانی است چراکه آنها در کمین نشسته اند و واحدهای مسکونی مناسب را به سرعت خریداری کرده و به خریداران واقعی با قیمتی گزاف می فروشند.

    این فعال حوزه ساخت و ساز مسکن در خصوص وام مسکن توضیح داد: وام های مسکن فعلی به هیچ وجه نمی تواند آن تأثیرگذاری که در هدف تسهیلات مسکن گفته شده را محقق کند چراکه دولت و بانک ها ضمن پرداخت تسهیلات بر بروکراسی و کسب سود خود اصرار داشته و از پرداخت یارانه و حمایت بخش مسکن به خصوص با تسهیلات ارزان قیمت خودداری می کنند.

    وی اظهار کرد: تسهیلات پرداختی با سختی هایی همراه است، بانک ها و از جمله بانک مسکن در پرداخت تسهیلات با مراجعان به واسطه آگاهی از نیازمند بودن آنها به وام، رفتار نامناسبی دارند به طور مثال معاون یکی از شعب حتی از اجبار بر صدور چک سفید برای یکی از مشتریان تأکید داشت در حالی که صدور چک سفید امضا بدون تاریخ از نظر قانون بانکداری تخلف است و این یعنی درخواست کننده بانک هر کاری بانک گفت باید انجام دهد و اگر چنین نشد کارشناس بانک می تواند با استلال خود وی را برای دریافت تسهیلات شایسته نداند.

    * گرانی مسکن کاهش کیفیت ساخت و سازها را به دنبال دارد

    یکی از مهندسان ناظر حوزه ساخت و ساز در قزوین هم با اشاره به پایین آمدن کیفیت ساخت و سازها در حوزه مسکن به دلیل افزایش قیمت ها گفت: در حال حاضر قیمت مسکن افزایش یافته که این امر باعث رکود هم در بخش ساخت و ساز و هم خرید و فروش مسکن شده است.

    محمود علوی عنوان کرد: این امر در کیفیت ساخت ساختمان ها هم اثر می گذارد چراکه به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح و دستمزد کارگران ساختمان، قیمت تمام شده ساختمان هم افزایش یافته در نتیجه شخص سازنده برای کمتر شدن هزینه از مصالح نامرغوب استفاده کرده و کیفیت ساختمان ها هم پایان می آید.

    وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به افزایش نامتعارف و بالا بودن قیمت مسکن نسبت به درآمد خانواده ها، خرید و فروش مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تقریبا غیرممکن است در نتیجه این افراد مجبور هستند در مناطق حاشیه شهر و شهرک اقماری مسکن خریداری کرده و یا اجاره کنند.

    این مهندس ناظر ساختمان با اشاره به علل گرانی مسکن گفت: علت گرانی مسکن پایین بودن سود بانکی، بالا بودن نقدینگی در جامعه و عدم نظارت از سوی دستگاه های مربوطه است که موجب شده تا قیمت خانه به صورت نامتعارف افزایش یاید و البته بی ضابطه و بدون کنترل بودن این حوزه هم سبب شده تا هر کسی قیمت دلخواه خود را در بازار مسکن اعمال کند.

    وی خاطر نشان کرد: این گرانی مسکن بر اجاره بهای مسکن هم اثر گذاشته در نتیجه اجازه نشینی در مناطق پایین و حاشیه شهر و شهرک های اقماری افزایش می یابد.

    علوی در خصوص وام مسکن بیان کرد: با توجه به پایین بودن درآمد خانوارها، افراد قادر به دریافت وام و بازپرداخت آن با توجه به شرایط فعلی نیستند و مردم توان پرداخت وام بانکی با اقساط بالا را با این میزان درآمد ندارند و با این وضعیت، این وام حتی با بهره پایین هم جوابگوی نیاز مردم در این حوزه نیست.

    وی یادآور شد: با این روند فعلی پیش بینی می شود بازار مسکن راکدتر و کیفیت ساختمان ها پایین تر آید و ساخت و سازها با متراژ کمتر باشد و حاشیه نشینی افزایش یابد.

    * حاشیه نشینی معضلی که بازار مسکن رقم می زند

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین اظهار کرد: افزایش نامتعارف قیمت مسکن ناشی از افزایش غیرمتعارف مصالح ساختمان، نابرابری عرضه و تقاضا و عدم تولید مسکن در چند سال اخیر متناسب با نیاز و توان مالی مردم است.

    یوسف عبدی افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن وجود دارد، این معضل فقط با تولید مسکن با توجه به توان مالی مردم در قالب انبوه سازی مرتفع می شود.

    وی در خصوص وام های پرداختی در حوزه مسکن خاطر نشان کرد: در بحث وام هایی که در حوزه مسکن پرداخت می شود لازم است رقم این وام ها افزایش یابد و مدت زمان بازپرداخت این وام ها افزایش و اقساط هم کمتر شود تا مردم قادر به دریافت و بازپرداخت وام های بانکی باشند.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین یادآور شد: با این روند فعلی بازار مسکن امکان افزایش حاشیه نشینی وجود دارد چراکه مردم در داخل شهر قادر به خرید و تهیه مسکن نیستند و حاشیه نشینی هم معضلات خود را به دنبال دارد.

    با توجه به وضعیت آشفته بازار مسکن در اقصا نقاط کشور از جمله استان قزوین، این انتظار وجود دارد مسئولان وارد میدان شده و با اتخاذ تدابیری مناسب رویای خانه دار شدن خانواده ها را به واقعیت تبدیل کرده و آرامش را به بازار مسکن بازگردانند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی