مدیران خودروعصر اعتبار

نقش مشاورین و دلالان در افزایش قیمت مسکن

«بالابود» چیست؟

عصر ساختمان- «بالابود» همان خرید و فروش مسکن خارج از قیمت قانونی دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران تلقی می شود که اتحادیه مشاورین املاک تهران معتقد است این کار را دلالان انجام می دهند و مشاورین نقشی در این معاملات ندارند.

«بالابود» چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شبستان، رشد قیمت مسکن در کشور از سال گذشته به صورت لجام گسیخته ای کلید خورد و طبق اعلام اتحادیه مشاورین املاک تهران تاکنون این رشد 55 درصد بوده است. عوامل مختلفی چون گران شدن مصالح یا گرانی در سبد کالای خانوار که موجب بالاتر رفتن دستمزد کارگران می شود گرانی مسکن را هم رقم زد اما عوامل دیگری نیز به صورت خاص بر این مساله تاثیرگذار بوده اند که از نگاه مردم پوشیده مانده است و یکی از آن عوامل موضوعی است که در میان فعالان بازار مسکن «بالابود» نامیده می شود.

    «بالابود» چیست؟

    کافی است عده ای بو ببرند شما حاضر به فروش مسکنتان با قیمتی ارزانتر از میانگین قیمت منطقه هستید. بلافاصله نقشه های غیرقانونی برای مسکن شما می کشند و آن خانه را با قیمتی بالاتر به مشتری ها معرفی می کنند تا اینکه بلافاصله پس از یافتن خریدار نقشه خود را عملی کنند. به این صورت که در زمان خرید، شخصی به عنوان خریدار با شما وارد معامله می شود و طبق عرف خرید و فروش مسکن، یک سوم از ارزش خانه را به صورت نقد در اختیارتان قرار می دهد و قرار می گذارد که چند روز آینده یک سوم دیگر و در زمان تنظیم سند ملک، یک سوم نهایی را به شما پرداخت می کند.

    چند ساعت پس از تنظیم قرارداد میان شما و این خریدار (که معمولا دلالان مسکن هستند)، جلسه ای میان او و خریدار اصلی برگزار می شود و او در نقش شما خانه تان را با قیمت بالاتری به فروش می رساند. در این میان هرچه او از خریدار اصلی وجه دریافت می کند در اختیار شما قرار می دهد و در نهایت نیز در روز تنظیم سند، مدارک را به نام خریدار اصلی تنظیم می کند. البته دفترخانه ها نیز در مواردی با این دلالان و مشاورین املاکی که چنین اقداماتی انجام می دهد مشارکت می کنند و درصدی از سود حاصله را به جیب می زنند.

    این مساله موجب شده تا از سال گذشته تاکنون قیمت مسکن در کشور و بیش از همه جا در تهران از قیمت واقعی خود فاصله بگیرد و رشد نرخ بیش از فضای واقعی صورت بگیرد.

    در خصوص برخورد با این اقدام حسام عقبایی، نایب رییس اول اتحادیه مشاورین املاک کشور گفت: این اقدامات فقط از سوی مشاوران املاک صورت نمی گیرد و اتفاقا عمده کسانی که چنین اقداماتی انجام می دهند دارای سرمایه های سرگردان هستند که در بازارهای مختلف ورود می کنند.

    وی از این افراد به عنوان دلال یاد کرد و افزود: اصل این موضوع مورد تایید اتحادیه املاک نیست اما خریداران نیز باید توجه داشته باشند ملکی که خریداری می کنند دچار این مشکل نباشد.

    عقبایی خاطرنشان کرد: خریداران باید در زمان معامله برای دریافت کد رهگیری پیگیری های لازم را انجام دهند تا دچار این مشکل نشوند.

    نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور در پایان ضمن منفی دانستن چنین اقدامی تصریح کرد: این امر باعث می شود معامله حالت خوشی نداشته باشد و فروشنده نیز احساس کند در حق او اجحاف شده که دریافت کد رهگیری بهترین روش برای مقابله با چنین اقداماتی است.

    عقبایی نقش دلالان در خرید ارزان املاک و فروش گران آنها را مربوط به دلالان حوزه املاک دانست و گفت: مشاوران املاک معمولا چنین کاری انجام نمی دهند.

    این در حالی است که هنوز راه های قانونی مشخصی برای برخورد با دلالان در هیچ بازاری تعیین نشده و بازار مسکن نیز به همین دلیل با یکه تازی دلالان مواجه شده و امید می رود کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تحقیق بیشتر در این رابطه بتواند طرحی در این خصوص طراحی کند تا شاید روزی برخورد با دلالان مسکن در کشور به صورت مشخص و راه و روش های قانونی صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو