مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان مطرح کرد

صادرات برق از مرزهای شرقی آغاز شد

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان با تأکید بر اینکه اقتصاد برق باید اصلاح شود،‌ گفت: اگر مدیریت مصرف از سوی مردم رعایت شود دیگر نه قیمت برق افزایش می‌یابد و نیاز به احداث نیروگاه جدید است.

صادرات برق از مرزهای شرقی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد زائرترقی با اشاره به اینکه برای انسجام‌بخشی شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان در سال 75 تا 76 تشکیل شد،‌گفت: نیروگاه‌های تحت پوشش این شرکت نیروگاه‌های شهید کاوه قاین، نیروگاه گازی قاین و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با قدرت اسمی 1114 مگاوات و قدرت علمی 938 مگاوات است.

    وی با بیان اینکه نیروگاه شهید کاوه با قدرت اسمی 636 مگاوات و قدرت عملی 485 مگاوات و نیروگاه گازی قاین با قدرت اسمی 75 مگاوات و قدرت عملی 53 مگاوات وظیفه تأمین برق را بر عهده دارند، اظهار داشت: در استان  خراسان بزرگ نیروگاه‌های طوس، مشهد، شریعتی، شیروان، کاوه قاین، نیشابور، بادی بینالود، فردوسی، بادی خواف، دیزل جنوب و نیروگاه شمس سرخس در مجموع  با ظرفیت نصب شده 5352 مگاوات و قدرت عملی 4486 مگاوات در حال تأمین نیروی برق هستند.

    مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان با تأکید بر اینکه 3 نیروگاه تحت پوشش این شرکت از 100 درصد تولید برق در خراسان 35.9 درصد را بر عهده دارند، گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی قرار است نیروگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند، بنابراین 80 درصد بخش تولید نیروگاهی باید واگذار و 20 درصد نیز باید در اختیار دولت باقی بماند.

    *رابطه برق با کیفیت با فرکانس و ولتاژ

    زائرترقی افزود: اگر قصد داریم که برق با کیفیت و پایدار در اختیار متقاضیان قرار دهیم باید به دو موضوع فرکانس و ولتاژ برق توجه ویژه‌ای شود پس برای حفظ این دو موضوع نیاز به تولید و مصرف پیوسته برق است و اگر مصرف افزایش یابد فرکانس و ولتاژ افت و اگر تولید رشد کند این دو عامل افزایش می‌یابد.

    وی ادامه داد: برای حفظ کیفیت برق در شبکه سراسری حضور و وجود دیسپاچینگ ضروری است و به موقع وارد عمل می‌شود.

    *امسال یکی از دلایل خاموشی همانا کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برقابی بود

    زائرترقی با اشاره به کمبود برق نیروگاه‌های برقابی گفت: امسال یکی از دلایل خاموشی همانا کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برقابی بود به طوریکه 4 هزار مگاوات به دلیل افت آب در پشت سدها نسبت به سال گذشته توسط این نیروگاه‌ها کمتر تولید شد، بنابر این مقرر شد تا نیروگاه‌های حرارتی این کمبود را جبران کنند.

    مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان ادامه داد: نیروگاه‌های حرارتی هم برای تأمین برق ظرفیت محدودی دارند بنابر این دیسپاچینگ مجبور به اعمال خاموشی مدیریت شده در سطح کشور شد.

    *رتبه سوم کمترین زمان خاموشی به استان خراسان بزرگ تعلق داشت

    زائرترقی ادامه داد: خوزستان رتبه نخست عدم اعمال خاموشی در کشور را به خود اختصاص داد و رتبه دوم به سیستان و بلوچستان و رتبه سوم به استان خراسان بزرگ تعلق می‌گیرد.

    به گفته وی، ظرفیت نصب شده نیروگاهی در خراسان بزرگ 5352 مگاوات ظرفیت عملیاتی 4486 مگاوات است.

    *مازاد برق تولیدی به شبکه سراسری برق تزریق شد

    زائرترقی گفت: البته از 4186 مگاوات برق تولیدی برای خراسان بزرگ تنها 3741 مصرف برق خراسان بزرگ بوده است بنابر این مازاد این برق تولیدی به شبکه سراسری برق تزریق شد.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر مازاد برق داشتید، چرا خاموشی برق در خراسان بزرگ اعمال می‌شد،‌گفت: حس همدردی نسبت به استان‌های دیگر باعث شد تا خاموشی برق نیز برای این استان اعمال شود.

    *کمبود برق را باید با مدیریت مصرف جبران کنیم

    زائرترقی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برای عبور از پیک برق سال آینده قرار است 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود آیا می‌توانیم به ورود این میزان نیروگاه امیدوار باشیم تأکید کرد: کمبود برق را باید با مدیریت مصرف جبران کنیم، بنابر این صنایع بزرگ و کشاورزی در زمان پیک باید با حداقل تولید کار کنند و مردم نیز با مصرف بهینه ما را در تأمین برق کمک کنند تا خاموشی برق در سال آینده نداشته باشیم.

    *صادرات برق از مرزهای شرقی کشور آغاز شد

    وی در پاسخ به این سوال که آیا خراسان بزرگ برای صادرات برق نیز اقدام می‌کند، گفت: در پیک بار کلیه صادرات برق به مرزهای شرقی کشور قطع شد، اما با عبور از پیک در حال حاضر در حد 150 مگاوات صادرات برق داریم.

    * قیمت برق در ایران ارزان است

    مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان در خصوص اینکه قیمت برق در ایران ارزان است، گفت: فاصله زیاد قیمت تمام شده برق با فروش برق باید کاهش یابد و به نوعی باید اقتصاد برق اصلاح شود و دولت باید پرداخت یارانه برق پر مصرف‌های برق را کاهش دهد.

    *نیروگاه‌های تحت پوشش از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند

    وی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نیروگاه‌های تحت پوشش از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند،‌گفت: به هر میزان که دیسپاچینگ گاز به ما مجوز استفاده از سوخت گاز را بدهد ما از آن استفاده می‌کنیم، بنابر این اگر سوخت گاز به نیروگاه‌های تحت پوشش اختصاص پیدا نکند از سوخت مایع و گازوئیل استفاده می‌شود.

    *تکمیل فاز دوم بخار نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی شیروان

    مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان در مورد برنامه‌های پیش‌رو این شرکت گفت: تکمیل فاز دوم بخار نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی شیروان جزء برنامه‌های این شرکت است که امیدواریم تا پیک سال 98 این فاز با ظرفیت 150 مگاوات وارد مدار شود.

    به گفته وی، از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای سال اقتصاد مقاومتی طرح مدیا در نیروگاه شیروان و نیروگاه قاین اجرا شد و 10 واحد توربین گاز به سیستم مدیا مجهز شدند و از این بابت 120 مگاوات افزایش تولید برق بدون مصرف سوخت حاصل شد.

    وی افزود: همچنین سیستم کنترل هوای ورودی IGV نیز باعث شد تا 40 مگاوات توان عملیاتی اضافه شود.

    * آمادگی برای اوج مصرف سال 98

    زائرترقی اضافه کرد: برای آمادگی در پیک سال 98 نیز اورهال واحدهای نیروگاهی را در 2 واحد نیروگاه قاین و یک واحد در نیروگاه شیروان در دستور کار داریم.

    *به جای اینکه نیروگاه جدید احداث کنیم به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم

    وی در مورد بالا بودن مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در منازل گفت:‌مصرف انرژی سیستم‌های سرمایشی در منازل حدود 20 هزار مگاوات است پس اگر بتوانیم سیستم‌های سرمایشی خانگی را بهینه‌ کنیم و به جای اینکه نیروگاه جدید احداث کنیم به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم دیگر ما کمبود برق نخواهیم داشت.

    وی تأکید کرد: برای 300 ساعت پیک مصرف برق در تابستان به جای اینکه نیروگاه احداث شود می‌توانیم با مدیریت مصرف و جمع‌آوری کولرها و سیستم‌های سرمایشی فرسوده به خوبی نیاز برق را پاسخ دهیم.

    زائرترقی تأکید کرد: چنانچه مدیریت مصرف برق به خوبی اعمال شود نه تنها نیاز به احداث نیروگاه جدید نخواهد بود، بلکه افزایش قیمت برق هم دیگر نیاز نخواهد بود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست تعرفه برق به جای اینکه به صورت یکسان برای تمامی اقشار افزایش یابد تعرفه پرمصرف‌ها افزایش یابد،گفت: به اعتقاد بنده بهتر است که در زمان پیک،(اوج مصرف) قیمت و تعرفه برق به حدی افزایش یابد که مشترکان به خصوص مشترکان پرمصرف مدیریت مصرف برق را جدی بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار