مدیران خودروعصر اعتبار

گره رکود بازار مسکن به دست چه کسی باز می شود؟

عصر ساختمان:کارشناس مسکن معتقدند که حمایت از انبوه سازان قدمی در راستای خروج بازار ساخت و ساز مسکن از رکود است.

گره رکود بازار مسکن به دست چه کسی باز می شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ساعت24، محمدرضا دهقان کارشناس مسکن در گفتگویی گفت: رونق در بخش مسکن زمانی محقق می شود که دولت رضایت انبوه‌سازان و متقاضیان خرید مسکن را همزمان با هم فراهم کند و با تزریق وام های بی هدف و بدون برنامه به بازار مسکن کاری از پیش نمی برد.
    وی اظهار داشت: وامی که دولت به بخش مسکن تزریق می کند یا رقمش خیلی کم است و یا اینکه به تعداد محدودی متقاضی تعلق می گیرد و این امر سبب می‌شود بسیاری از مردمی که متقاضی مسکن خرید هستند از گرفتن این وام جا بمانند؛ این در حالی است که هر سال شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

    این کارشناس مسکن در خصوص خروج بازار مسکن از رکود گفت: ساخت و سازهای انبوه در کشور می‌تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند.

    وی با اشاره به اینکه رکود در ساخت و ساز ناشی از حمایت محدود دولت از انبوه‌سازان است، افزود: این بی‌مهری کماکان ادامه دارد و تازمانی که رضایت متقاضیان خرید مسکن و کمک به انبوه سازان برای ساخت و سازهای بیشتر  از سوی دولت انجام نشود، این رکود ادامه دارد.

    این کارشناس مسکن گفت: اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار داده شود و مشوق‌های مالیاتی برای انبوه‌سازان در نظر گرفته شود سال جاری سال پر رونقی در بخش مسکن خواهد بود.

    وی گفت: بخش مسکن با 300 نوع صنعت و حرفه در ارتباط است رونق این دو بخش، بخش‌های دیگر اقتصادی را نیز با خود به حرکت درمی‌آورد.

    حمایت از انبوه سازان یک باید است

    محمد نوروزی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر لزوم توجه دولت بر حمایت همه جانبه از انبوه سازان تاکید کردو گفت:فعال کردن پروژه های جدید، مسکن انبوه سازان را به سمت ساخت و ساز بیشتر تشویق می کند .

    وی افزود : رونق ساخت و ساز در کشور منوط به تامین مالی در قالب تسهیلات کافی از طریق بانک های عامل است که این وظیفه بر دوش دولت محول شده است .

    این کارشناس اقتصادی همچنین تاسیس صندوق های سرمایه گذاری کلان را از دیگر راه های حمایت از انبوه سازان برای حضور بیشتر در عرصه تولید مسکن برشمرد و گفت :این صندوق نیازمند اعتبار قابل توجهی است تا بتواند انبوه سازان فعالی که انگیزه و همت لازم برای ساخت وساز بیشتر دارند را در این امر مهم یاری کند .

    وی معتقد است ،هم اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم، شرایط برای تاسیس چنین صندوق هایی ممکن است زمان بر باشد .

    نوروزی در ادامه به راهکار دیگری برای حمایت دولت از انبوه سازان و بخش خصوصی در این عرصه اشاره کرد و گفت :حذف برخی هزینه های تحمیل شده از جمله هزینه های نظام مهندسی نقشه برداری و یا حتی تقسیط این هزینه ها و نیز اعمال برخی مشوق های مالیاتی برای انبوه سازان متعهد موجب می شود تا چرخ این صنعت زودتر به گردش در بیاید.

    وی در پایان گفت:انبوه سازان به عنوان بازوهای اجرایی دولت سهم بسزایی را در رونق صنعت ساختمان و تولید مسکن ایفا می کنند بنابراین حمایت دولت از ابن بخش یک ضرورت است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی