مدیران خودروعصر اعتبار

توسعه صنعت کاشی و سرامیک در گرو تولید باکیفیت

عصر ساختمان- محمد صدیقیان مدیرعامل شرکت بازرگانی گیتا در ایران سال های طولانی است که در صنعت کاشی سرامیک و تامین ماشین آلات کارخانه های تولید کننده فعالیت می کند. به طوری که هم اکنون به عنوان پدر کارخانه های تولید کننده کاشی و سرامیک شناخته می شود و خوشنامی و اعتبار خاصی در میان فعالان این صنعت دارد.

توسعه صنعت کاشی و سرامیک در گرو تولید باکیفیت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، در این شماره پای صحبت های ایشان نشستیم تا بیشتر با فعالیت ها ایشان و شرکت هایی که نمایندگی آنها را بر عهده دارد آشنا شویم.

    لطفا درباره سابقه فعالیت خود توضیحاتی برای خوانندگان ما بفرمایید.
    بنده دقیقا 34 سال هست که در صنعت کاشی وسرامیک بین ایران وایتالیا فعالیت می کنم. شرکت اصلی ما شرکت اطلس هست که در میلان ایتالیا مستقر است. دفتری در ایران داریم به نام شرکت بازرگانی گیتا در واقع فعالیت های شرکت اطلس را پیگیری می کند و نمایندگی شرکت های مختلف را برعهده دارد. تعدادی از شرکت هایی که گیتا نمایندگی آنها را بر عهده دارد عبارتند از SACMI-
    SACMI MOLDS- INTEZA- - Cuccolini -  LB- BMR- SURFACES- METCO  وoms- marpac- imerys و چندین شرکت دیگر. با این گستردگی ما در واقع می توانیم  یک کارخانه تولید کننده کاشی و سرامیک از صفر تا صد و از الف تا ی تجهیز کنیم.
    درباره شرکت SACMI  که از شهرت جهانی برخوردار است و نمایندگی این شرکت  توضیحاتی را بفرمایید.

    شرکت SACMI  با سابقه 100 ساله بزرگترین شرکت تولید کننده ماشین آلات ساخت کاشی و سرامیک جهان هست و با فاصله زیاد از دومین شرکت این صنعت قرار دارد. من سالیان سال است که با این شرکت کار می کنم و هر ساله با این شرکت در نمایشگاه کاشی و سرامیک تهران نیز حضور داریم. یکی از کارهای مهمی که این شرکت انجام داد زمانی که ما شروع به همکاری با آنها کردیم یکی از شروط ما این بود که اگر شما می خواهید وارد ایران شده و فعالیت کنید باید یک انبار قطعات یدکی در ایران داشته باشید و این اتفاق افتاد و یک انبار قطعات یدکی در ایران تاسیس کردند. همچنین در خصوص تکنسین ها ی شرکت SACMI  ما تکنسین های زیادی در ایران تربیت کرده ایم و امروزه شرکت  SACMI    این تکنسین های ایرانی را به نقاط مختلف دنیا برای نصب ماشین آلات خود اعزام می کند. این ها قدم های بزرگی بودند و کمک بزرگی برای کارخانه های داخلی که در صورت بروز هر گونه سوال و مشکلی در اسرع وقت تکنسین های SACMI  در کنار آنها هستند.

    شما به جز SACMI  نماینده حدود 27 شرکت دیگر هستید. چطور نمایندگی  این تعداد شرکت مختلف را مدیریت می کنید؟
    ما برای این کار مهندسان رشته سرامیک و رشته های مربوط را استخدام کرده ایم که هر کدام کار چند شرکت را پیگیری می کنند و برای این که بتوانیم سریع تر و راحت تر یک  سرویس کامل به یک کارخانه تولید کننده سرامیک ارائه کنیم تلاش کردیم خط تولید برخی کالاها در ایران راه اندازی کنیم . به عنوان مثال شرکت SACMI MOLD AND DIES PARS    را در شهرک صنعتی لیا در قزوین راه اندازی کرده ایم و یک از از قالب ها و پانچ ها را در آنجا تولید میکنیم.
    همینطور برای ارائه سرویس های بیشتر و بهتر به مشتریان شرکتی به نام راستین را تاسیس کرده ایم که در واقع انبار مواد اولیه و قطعات یدکی است که در یزد واقع است. همچنین شرکت دیگری به نام SRS  داریم که در اشتهارد و یزد فعالیت می کند و مواد شیمیایی را برای تولید سرامیک تولید می کند و قصد داریم به زودی جوهر را نیز در این شرکت تولید کنیم.
    مدیریت این همه شرکت و نمایندگی سخت نیست؟
    با تعداد زیادی متخصص جوان و همکاران خوبی که داریم خیر سخت نیست. همچنین دخترم ،پسرم عروسم و همسر یکی از دخترانم به من کمک می کنند که کمک این عزیزان کارها را برای من خیلی سبک تر می کند. البته برای کار کردن با خارجی ها باید اصولی را رعایت کرد. به طور مثال ایتالیایی ها که ما با آنها کار می کنیم انسانهای بسیار خوب و خون گرمی هستند و در طی این 34 سال همکاری با این شرکت ها کوچک ترین مشکلی با هیچ یک از این شرکت ها نداشتم چرا که همواره تلاش کردم اصل صداقت و حسن همکاری در تجارت را در تمام ارتباطاتم با آنها رعایت کنم و همیشه به فرزندانم هم نصیحت میکنم که بزرگترین سرمایه اعتماد مردم به شما است نه پول و چیز دیگر.
    به نظر من کسی که در تجارت سعی میکند از دیگران سواستفاده کند بدبخت ترین وضعیف ترین فرد است چرا که اگر ضعیف نباشد نیازی به سو استفاده نخواهد داشت. من از ابتدای شروع کار و فعالیت خودم که شاید باورتان نشود از نوجوانی و از کار در کارخانه سیمان تهران شروع شد همواره رعایت اصول اساسی کار وفعالیت را در ذهن داشتم.


    درباره صنعت کاشی و سرامیک ایران توضیحاتی بفرمایید.
    زمانی که بنده وارد این صنعت شدم 6 یا 7 کارخانه بیشتر وجود نداشت.  ولی الان بالای صد کارخانه سرامیک داریم که اکثر آنها در یزد قرار دارند. البته در شهر های دیگر هم مثل قزوین، تبریز، کاشان و چند شهر دیگر هم چندین کارخانه وجود دارد. واگر بخواهم مقایسه ای با ایتالیا داشته باشم  در ایتالیا به عنوان قلب صنعت کاشی و سرامیک دنیا کارخانه ها در یک شهر به نام ساسوالو متمرکز شده اند و جالب است بدانید خودرو فراری هم در این منطقه تولید می شود.
    نظر شما درباره صادرات کاشی ایران چیست و چه اندازه از این ظرفیت استفاده می شود ؟
    ببینید چند سال پیش ایتالیا 600 میلیون متر مربع کاشی تولید می کرد ومصرف داخلی آنها حدود 200 میلیون متر مربع بود و مابقی صادر می شد. ایران الان ظرفیت تولید بالایی دارد و مصرف داخلی هم حدود 200 میلیون متر مربع است ولی هم اکنون که مصرف داخلی به دلیل رکود بخش ساختمان کاهش یافته باید مازاد تولید خود را مانند ایتالیا صادر کند.  و در این مورد اگر مدیریت درستی وجود داشته باشد ایران می تواند بهترین محصول را تولید و به تمام نقاط دنیا صادر کند. ولی به نظرم باید شرکت های ایرانی بر روی کیفیت تولید خود نیز سرمایه گذاری کنند که هم اکنون شرکت های محدودی تمرکز ویژه ای بر روی کیفیت کار خود دارند. یک بار یکی از مدیران شرکت های کاشی سرامیک از من خواست یک متخصص به آنها معرفی کنم برای افزایش کیفیت تولیداتشان. من هم یک متخصص ایتالیایی را به آنها معرفی کردیم. این متخصص ایتالیایی هم گفت من 6 ماه در کارخانه شما کار می کنم و کیفیت محصولات شما را از نقطه A به نقطه ی B  می رسانم . ولی در نهایت به دلیل اینکه به نظر دوست ایرانی تولید کننده ما هزینه ای که باید پرداخت می کرد بالا بود این همکاری اتفاق نیفتاد. در حالی که ممکن بود سودی که از افزایش کیفیت داشته باشند ده ها برابر دست مزد این متخصص می بود. در ثانی این هزینه تضمینی هم بود  یعنی این هزینه در صورت افزایش کیفیت باید پرداخت می شد.


    برنامه های آتی شما چیست و نظر شما در شرایط کنونی آیا شرایط برای صنعت کاشی و سرامیک هم دشوار تر خواهد شد؟
    ببینید الان شرایط سخت است ولی در شرایط سخت است که ما باید توانایی ها و قابلیت های خودمان را نشان بدهیم. ولی خوشبختانه شرکت SACMI  به عنوان ابر قدرت این صنعت به گونه ای است که میتواند در ایران در هر شرایطی فعالیت کند. وقتی تهران در جنگ ایران وعراق زیر بمباران بود این  شرکت در ایران ماند و به فعالیت خود ادامه داد. ما هم با توجه به این شرایط فعلی  تلاش خواهیم کرد مواد اولیه را همچنان به سهولت به کارخانه ها برسانیم چون در آینده گشایش LC   و خرید مستقیم و انتقال و حواله پول سخت تر خواهد شد. صنعت کاشی سرامیک به دلیل اینکه بیشتر مواد اولیه در ایران وجود دارد زیاد در این مورد مشکل نخواهد داشت ولی در موارد اعتباری که عرض کردم ویک سری رنگ و لعاب خاص و لوازم یدکی کارخانه وبرخی  لوازمی مانند گلوله سرامیکی و رولر که وارد می شوند به مشکل بر خواهیم خورد. ولی ما تلاش خواهیم کرد در کنار تولید کنندگان ایرانی باشیم و به در حد توان خود به آنها کمک کنیم.

    شما به همراه شرکت SACMI  در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک تهران حضور داشتید نظر شما درباره این نمایشگاه چیست؟
    بعضی از شرکت ها حضور پررنگ و خوبی در نمایشگاه داشتند و تولیدات خوبی را عرضه کرده بودند. این نشان می دهد این توانایی در ایران وجود دارد. و خیلی از شرکت ها هم صادر می کنند که صادرات باید بیشتر و بیشتر شود. به نظرم شرکت های ایرانی با برند سازی و همکاری با شرکت های خارجی می توانند در جهت صادرات بیشتر حرکت کنند. همچنین زیبایی اصل اساسی در تولید کاشی است و شرکت های ایرانی به نظر من بر روی زیبایی کار های خود باید بیشتر کار کنند.چرا که زیبایی حرف اول و آخر را در این صنعت می زند. به نظر من اگر شرکت های ایرانی صادرات خود را افزایش دهند اتفاقات بسار خوبی برای این صنعت رخ خواهد داد و در صادرات هم باید فراتر از عراق ، افغانستان و کشورهای اطراف فکر کنند. الان ترکیه به عنوان رقیب اصلی ما در این صنعت جا پای تولید کنندگان ایرانی می گذارد و باید مدیران ایرانی فکری برای این مورد بکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو