مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

پیش‌فروش مسکن، بدون ثبت رسمی وجاهت قانونی ندارد

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هرگونه قرارداد پیش فروش مسکن بدون ثبت در دفاتراسناد رسمی فاقد وجاهت قانونی است و رسمیت ندارد.

پیش‌فروش مسکن، بدون ثبت رسمی وجاهت قانونی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام این خبر گفت: بر اساس آیین نامه اصلاحیه قانون پیش فروش مسکن، هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن مالک رسمی زمین(پیش فروشنده)، متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص با کاربری متناسب با آن شود و پس از تکمیل به مالکیت فرد دیگری(پیش خریدار) درآید، باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

    وی با بیان اینکه هدف از تصویب قانون پیش فروش ساختمان، حمایت از پیش خریداران ،ساماندهی بازار پیش فروش مسکن و کاهش ریسک مرتبط با خریداران بوده است، افزود: به منظور پیشگیری از مشکلات آتی براساس ماده (3) قانون ،قرارداد پیش فروش ونیز قرارداد واگذاری حقوق و تعهدات ناشی از آن از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت صورت می گیرد.

    اخوان عبداللهیان با اشاره به اینکه تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت صورت می گیرد، اظهار داشت: در قرارداد پیش فروش اسم و مشخصات طرفین قرارداد، پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک، اوصاف و امکانات واحد ساختمانی، مشخصات فنی و معماری ساختمان، بهاءیا عوض در قراردادهای معوض،زمان تحویل واحد، تعیین تکلیف خسارات، تضمین ها، تعهدات پیش فروشنده به مرجع صادر کننده پروانه، معرفی داوران و جرایم تاخیر درج می شود.

    وی همچنین تصریح کرد: ارائه تسهیلات خرید به پیش خریداران براساس قرارداد پیش فروش توسط بانکها امکانپذیر میباشد.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین اظهار داشت: براساس این آیین نامه، پیش فروشنده باید قبل از هر گونه اقدام جهت تبلیغ و آگهی پیش فروش مجوز انتشار آگهی را از اداره کل راه و شهرسازی استان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی اخذ نماید.

    وی با بیان اینکه چنانچه اشخاص بدون تنظیم سند رسمی یا اخذ مجوز اقدام به پیش فروش ساختمان نمایند به حبس از نود و یک روز تا یکسال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال محکوم میشوند ، افزود: همچنین  مشاوران املاک پس از انجام مذاکرات مقدماتی ،طرفین راجهت تنظیم سند رسمی قرارداد پیش فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی دلالت نمایند و نمی توانند راسا مبادرت به تنظیم قرارداد پیش فروش نمایند.

    دستورالعمل پیش فروش ساختمان را می توانید اینجا مشاهده کنید.

    قانون پیش فروش ساختمان را می توانید اینجا مشاهده کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی