مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن:

رشد ۱۲ درصدی سرمایه گذاری در ساخت‌وسازها

عصر ساختمان - مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن از رشد ۱۲ درصدی سرمایه گذاری ساختمانی توسط بخش خصوصی در سال ۹۶ خبر داد.

رشد ۱۲ درصدی سرمایه گذاری در ساخت‌وسازها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از تسنیم، علی چگنی اظهار کرد: بر اساس آمارهای جدید بانک مرکزی، همان طور که انتظار می رفت سال گذشته فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی با رشد مثبت همراه شد و سرمایه گذاری در این حوزه (ساخت و ساز)، طی 9 ماه اول سال 96 رقمی معادل 12 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 95 افزایش پیدا کرد.

    وی یادآور شد: رشد نسبی در تیراژ صدور پروانه های ساختمانی در مناطق شهری کشور و همچنین رشد مثبت ارزش افزوده بخش ساختمان در سال 96 که فصل گذشته جزییات آماری آنها اعلام شد، مشخص کرد فعالیت های ساختمانی نیز به تبعیت از معاملات خرید و فروش مسکن در شهرها، از رکود خارج شده است. با این حال اکنون، میزان سرمایه گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در ساخت و سازهای مسکونی و غیرمسکونی طی سال گذشته، علامت سوم در تایید رونق ساختمانی به حساب می آید.

    به گفته وی، سال گذشته ارزش افزوده بخش ساختمان بعد از آخرین سقوط در فصل بهار، در سه فصل بعد از آن، در مسیر رشد مثبت قرار گرفت و در یک سال 96، رقمی معادل 1.2 درصد رشد کرد. بخش ساختمان در سال های 94 و 95 تحت تاثیر رکود سنگین حاکم بر این بخش، به ترتیب با رشد منفی 13 درصدی و 17 درصدی مواجه شده بود.

    مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در ادامه گفت و گو با هیبنا،‌ با تشریح ترکیب سرمایه گذاری ساختمانی در 9 ماه اول سال گذشته،‌ افزود: در مجموع سه فصل اول پارسال بخش خصوصی 55 هزار و 913 میلیارد تومان در ساخت و سازهای شهری سرمایه گذاری انجام داد که از این رقم، 14 هزار میلیارد تومان برای ساخت و سازهای جدید (شروع پروژه های ساختمانی جدید)، 32 هزار میلیارد تومان برای پروژه های در حال ساخت و 9 هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل ساختمان های نیمه کاره صرف شد.

    چگنی علت رشد 51 درصدی سرمایه گذاری ساختمانی در حوزه تکمیل پروژه های نیمه کاره در شهرهای کشور را واکنش سازنده ها به رونق معاملات مسکن سال 96 اعلام کرد و گفت: معمولاً زمانی که بازار خرید و فروش مسکن به حرکت در می آید، سازنده ها برای فروش بیشتر ترغیب می شوند و در نتیجه پروژه هایی که در زمان رکود تعریف کرده اند و در آن زمان تمایلی به تکمیل آن نداشتند را با سرعت قابل توجهی در مسیر تکمیل، فعال می کنند.

    وی افزود: 42 درصد از سرمایه گذاری ساختمانی بخش خصوصی در 9 ماه اول سال گذشته، در سه استان تهران، اصفهان و فارس صورت گرفته است. میزان سرمایه گذاری ساختمانی در استان تهران 27.5 درصد افزایش از خود نشان می دهد.

    آمار بانک مرکزی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازار ساخت و ساز نشان می دهد: در 9 ماه اول پارسال 96 هزار و 919 ساختمان با کاربری مسکونی و غیرمسکونی در شهرهای کشور ساخته شده است که به لحاظ تعداد کمتر از یک درصد افزایش پیدا کرده است. سطح کل زیربنای این ساختمان ها 55 میلیون و 708 هزار مترمربع برآورد می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو