مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته

عصر ساختمان- بازار مسکن در ماه‌های اخیر با نوسان قیمت روبرو بود و با تاثیرپذیری از بازار‌های موازی شاهد رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بودیم.

رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از میزان، تب و تاب رشد قیمت مسکن از دی ماه سال گذشته آغاز و تلاطم و نوسان‌هایی در نرخ مسکن مشاهده شد، به گونه ای که نگرانی خریداران مسکن در این بازه زمانی دو چندان شده و در این میان افزایش نرخ ارز موجب شد تا مالکان دندان طمع تیز کنند و شاهد افزایش 40 تا 50 برابری قیمت واحد‌های مسکن در تهران و نیز سایر شهر‌های بزرگ باشیم.

    در این میان بسیاری از کارشناسان و مسئولین خبر از بازگشت آرامش به بازار در ماه‌های آتی می‌دهند و معتقدند بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد و پیش بینی روند آرامی را برای متقاضیان مسکن دارند.

    براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در تیر ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 69.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 7.1 درصد افزایش نشان می‌دهد و در مدت فوق تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 52.6 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 1.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    به علاوه آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار سال جاری متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ٦١٧٥٦ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٥٩ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 1.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 7.33 درصد افزایش داشته است.

    براساس آخرین آمار نرخ فروش آپارتمان‌های نوسازدر مناطق مختلف تهران به شرح زیر است:
     

    *طمع دلالان عامل اصلی گرانی قیمت مسکن

    ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در خصوص علت افزایش قیمت مسکن گفت: رشد قیمت زمین عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت در بازار مسکن به شمار می‌رود و از سوی دیگر مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز در این بازار تاثیر گذارند.

    وی در ادامه افزود: هم اکنون سوداگری در بازار مسکن نسبت به سایر مقاطع زمانی افزایش قابل توجهی یافته و همین موضوع بر افزایش بیش از پیش قیمت مسکن دامن زده است.

    نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نسبت به سایر بازار‌ها بیشتر بوده است، تاکید کرد: نابسامانی‌هایی موجود در بازار ارز و طلا باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود وارد بخش مسکن کنند همین موضوع زمینه‌ساز رشد قیمتی این بخش شده است.

    *خریدار و فروش در بازار نیست

    براساس گزارش میدانی خبرنگار میزان، مشاوران املاک سطح شهر معتقدند با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن و به علاوه نا مشخص بودن شرایط بازار‌های موازی مالکان تمایلی برای فروش ندارند و تقاضا نیز در بازار به شدت کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: با وجود افزایش 50 درصدی قیمت مسکن درسال جاری فایل برای ارائه به متقاضیان وجود ندارد و در این میان قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته و اکثرا تقاضا از خرید به سمت اجاره سوق پیدا کرده است.

    *پیش بینی رکود تورمی در بازار مسکن

    به علاوه حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تاثیر روند صعودی قیمت طلا و ارز بر بازار مسکن گفت: اگر روند قیمت ارز در بازار به همین منوال ادامه داشته باشد باید انتظار رکود قیمت‌ها را در بازار مسکن داشته باشیم.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر بازار مسکن قفل شده و علت این امر به کاهش قدرت خرید مردم باز می‌گردد، زیرا خریدار و فروشنده هر دو در انتظار مشخص شدن شرایط پیرامون برای معامله هستند.

    نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با مشخص شدن شرایط بازار مسکن به یک ثبات اقتصادی در تمامی بازار‌ها می‌رسیم.

    *کاهش 40 درصدی پروانه ساخت در 5 سال گذشته

    طبق آخرین آمار‌ها در پنج سال گذشته شاهد سیر نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی بودیم و بسیاری از کارشناسان از کاهش 30 تا 40 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی خبر داده‌اند.

    با ایجاد طرح‌های جامع و طرح‌های انگیزشی برای تولیدکنندگان می‌توانیم زمینه‌ساز افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت در این بازار باشیم.

    * کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن

    حسن محتشم هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران بیان کرد: با افزایش قیمت ارز و دلار شوک سنگینی به بازار مسکن وارد شد و قدرت خرید را برای متقاضیان مسکن پایین آورده است.

    وی تصریح کرد: در برخی مناطق قیمت‌های اجاره 10 تا 15 درصد و در برخی دیگر بیش از 30 درصد نرخ‌های اجاره افزایش یافته و این موضوع بیشتر در حوزه دریافت اجاره متمرکز شده است.

    هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: پیش‌بینی برای این بازار دشوار است و باید منتظر ثبات در بازار دلار و سکه باشیم.

    *تعادل در عرضه و تقاضا راهکار کنترل بازار مسکن است

    مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در توضیح نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن در ماه‌های اخیر بیان کرد: املاکی‌ها هیچ نقشی در رشد قیمت مسکن ندارند، زیرا کاهش قدرت خرید موجب رکود و کسادی بازار می‌شود؛ هر چند که افرادی که نیازمند مسکن هستند، اقدام به خرید می‌کنند.

    وی در ادامه افزود: فرهنگ غلطی داریم و هر وقت یک کالایی گران می‌شود، برای خرید آن کالا عجله می‌کنیم، در حالی‌ که در بسیاری در کشور‌ها وقتی کالایی گران می‌شود، مردم از خرید آن کالا خودداری می‌کنند، تا قیمت آن کالا ارزان شود، اما در ایران برعکس عمل می‌شود و وقتی قیمت افزایش می‌یابد، تمایل به خرید آن کالا بیش از پیش افزایش می‌یابد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: اگر مردم نیاز به مسکن دارند، بخرند، اما برای سرمایه‌گذاری بعید است که مسکن بتواند آن‌چنان آن‌ها را راضی کند.

    براساس گزارش میزان، تهیه مسکن یکی از نیاز‌های اساسی مردم جامعه محسوب می‌شود که در حال حاضر با افزایش قیمت آن قدرت خرید مردم کاهش یافته و به کار بردن راهکار‌هایی از جمله کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تسهیلات نیز در شرایط فعلی چاره ساز نیست و نیازمند اهتمام مسئولین و دولت برای رسیدگی به مشکلات این بخش دارد و در این میان باید توجه بیشتری به انبوه سازی و تعادل سازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن شود تا شاهد رشد بی رویه قیمت‌ها در این بازار نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار