مدیران خودروعصر اعتبار

همکاری متفاوت شهرهای جدید و بانک مسکن

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از شروع مقدماتی همکاری مشترک شرکت عمران شهرهای جدید و بانک مسکن برای تامین سرپناه دهک های متوسط در کل کشور خبر داد.

همکاری متفاوت شهرهای جدید و بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، حبیب اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از اجرای طرح ساخت 50 هزار واحد مسکونی جدید در شهرهای جدید خبر داد.
    این طرح دارای دو محور اصلی است بطوری که «زمین» مورد نیاز برای ساخت و سازهای مشمول طرح از طریق واگذاری دولتی با قیمت کارشناسی به سازنده ها، تامین می شود و «منابع نقدی» مورد نیاز برای هزینه ساخت نیز از محل تسهیلات بانک مسکن که برای خانه اولی ها تدارک دیده شده‌، به پروژه ها تزریق خواهد شد.
    طاهرخانی در این باره به خبرنگار هیبنا اعلام کرد: اخیراً نشست هایی با مدیران ارشد بانک مسکن برای نحوه اجرای طرح ساخت 50 هزار واحد مسکونی برگزار کردیم و راهکارهایی برای اتصال خانه اولی ها به این طرح مطرح شد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح ساخت 50 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، زمین با دوره تنفس مشخص در اختیار سازنده ها قرار می گیرد، افزود: تفاوت اصلی این طرح با طرح مسکن مهر به نحوه اختصاص زمین به پروژه های برمی گردد. در طرح جدید، سازنده ها از محل ساخت و دولت یا همان شرکت عمران شهرهای جدید از محل واگذاری زمین، به شکل مشارکت در ساخت، پروژه های مسکونی را احداث می کنند. با این حال، برای کمک به نقدینگی سازنده ها، بهای زمین بعد از دوره مشخص از شروع عملیات ساخت، دریافت می شود. در پروژه های مشارکتی، سهم دولت از محل زمین، معمولاً به شکل واحدهای مسکونی ساخته شده از سازنده دریافت می شود و در قالب مسکن حمایتی از طرف دولت در اختیار اقشار فاقد سابقه مالکیت قرار می گیرد.
    طاهرخانی در نشست خبری امروز از بلوغ شهرهای جدید با استناد به آمار رشد سالانه جمعیت ساکن در این شهرها خبر داد و گفت: میانگین نرخ رشد سالانه جمعیت ساکن در شهرهای جدید در فاصله سال های 90 تا 95 حدود 10 برابر نرخ رشد جمعیت کل کشور بوده است. در شهرهای جدید، جمعیت ساکن طی این 5 سال بطور متوسط سالانه 13 درصد افزایش پیدا کرد و پیش بینی می شود طی یک دهه آینده بواسطه پتانسیل جمعیت پذیری شهرهای جدید، میزان رشد جمعیت در این شهرها به 20 درصد برسد. این در حالی است متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت کل کشور در 5 سال منتهی به 95 معادل 1.3 درصد بوده است. شیب رشد جمعیت شهرهای جدید حتی از میزان رشد جمعیت شهری نیز بیشتر بوده است.
    مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: با نزدیک شدن پروژه های مسکن مهر به خط پایان ساخت و تحویل، اولویت شرکت عمران تامین خدمات و سرانه های رفاهی و ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی در شهرهای جدید است تا پایداری سکونتی در شهرهای جدید افزایش پیدا کند.
    طاهرخانی در عین حال نرخ رشد بالای جمعیت ساکن در شهرهای جدید را نوعی موفقیت این شهرها در پذیرش جمعیت سرریز کلان شهرها عنوان کرد و گفت: با ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی بین شهرهای جدید و شهر مادر، مهمترین مشکل ساکنان این شهرها که رفت و آمد روزانه بین محل سکونت و محل اشتغال است، برطرف خواهد شد.
    مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره سابقه همکاری با بانک مسکن نیز گفت: شرکت ساختمانی زیرمجموعه بانک مسکن در حال حاضر در چند شهر جدید،‌ پروژه های ساختمانی تعریف کرده و فعال است ضمن آنکه گروه مالی بانک مسکن نیز در حوزه فعال سازی ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های شهرهای جدید، خدمات و کمک های مالی و تخصصی ویژه ای به شرکت عمران ارایه کرده است و این همکاری در حال حاضر نیز ادامه دارد.
    طاهرخانی درباره اجرای طرح ساخت 50 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید گفت: در این طرح، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم عامل اتصال خانه اولی ها به سازنده ها قرار می گیرند. بنابراین ساخت و سازهای جدید متناسب با توان مالی و خواست خانه اولی ها و از ابتدا به شکل واحدهای دارای مشتری احداث می شوند. این مدل تامین مالی مسکن باعث می شود عرضه و تقاضا با یکدیگر تلاقی پیدا کنند و از منابع محدود بانکی و پس انداز متقاضیان مصرفی، بهترین استفاده ممکن صورت بگیرد.
    در کل کشور 16 شهر جدید وجود دارد که در اطراف 8 کلان شهر احداث شده اند و حدود یک میلیون نفر جمعیت ساکن دارند.
    مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به برنامه های آتی برای توسعه شهرهای جدید گفت: یک دفتر تحت عنوان دفتر توسعه اجتماعی در شرکت عمران تاسیس شده است تا راهکارهای نشاط اجتماعی و پیوند اجتماعی بین ساکنان شهرهای جدید را بررسی، شناسایی و به مدیران شهرهای جدید منتقل کند.
    در کل شهرهای جدید حدود 400 هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده است که بخشی از رشد جمعیت ساکن در این شهرها طی 5 سال گذشته به این واحدها مربوط می شود.
    پروژه‌های مسکونی جدید (طرح ساخت 50 هزار واحد) در شهرهای صدرا، بهارستان، فولادشهر، مجلسی، اندیشه، پرند، هشتگرد، گل‌بهار، مهاجران، امیرکبیر و سیراف اجرا خواهد شد. تعدادی از این پروژه ها هفته آینده کلنگ زنی می شود و بخشی دیگر نیز در دهه فجر امسال عملیات ساخت آنها شروع می شود.
    مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از افتتاح 16 هزار واحد مسکونی مهر در هفته دولت امسال در شهرهای جدید خبر داد و گفت: همچنین 18 مدرسه، دو مرکز بهداشت، 2 کلانتری، 7 مسجد و 11 پارک و فضای بازی نیز در هفته دولت در شهرهای جدید افتتاح می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار