مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن زنجان از خواب زمستانی بیدار می‌شود؟

عصر ساختمان:با آغاز فصل بهار و نو شدن طبیعت بازار نقل و انتقالات در بازار مسکن نیز نفس تازه‌ای به خود می‌گیرد. با این حال معلوم نیست که در فصل جدید نقل و انتقالات با رکود حاکم بر بازار مسکن چه آینده‌ای در انتظار بنگاه‌داران شهر است.

بازار مسکن زنجان از خواب زمستانی بیدار می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری، آیا با رکود موجود در بازار مسکن نقل و انتقال‌ها نیز رونق خود را از دست می‌دهند یا این‌که بازاری رو به رشد با اجاره بها‌هایی بیشتر در انتظار مستأجران خواهد بود. با حضور در بنگاه‌های شهر و صحبت با تعدادی از بنگاه‌داران و مالکان منازل مسکونی با نظرات متفاوتی روبه رو شدیم.
    «رضا محمدی» بنگاه‌دار زنجانی می‌گوید: تاکنون رکودی چنین را تجربه نکرده بودم، رکودی که خریداران و فروشندگان را در سرگردانی نامعلومی قرار داده و بنگاه‌ها را سوت و کور کرده است. معاملات و رهن و اجاره‌ها به شکل محسوسی کاهش یافته و بنگاه‌دارانی که در چند سال گذشته بهترین روزهای خود را سپری می‌کردند به فکر تغییر شغل افتاده‌اند. پرداخت مالیات را نیز باید به این مشکلات افزود.
    «اسلام محمدی» که صاحب بنگاه‌ املاک است اظهار می‌کند: امسال نیز خرید و فروش به همین روال باقی خواهد ماند، اما اجاره منازل مسکونی و تجاری تغییری نخواهد کرد، زیرا مستأجر‌ها به اجبار باید یا در همان مکانی که هستند بمانند یا این‌که تغییر مکان دهند و خانه جدیدی را رهن یا اجاره کنند. اما نمی‌توان درباره این‌که قیمت اجاره بهاء افزایش یا کاهش خواهد یافت نظری داد.
    مراجعه کنننده‌ای که 4 سال است در یکی از منازل کوی وحیدیه مستأجر است، می‌گوید: با توجه به این‌که قدرت خرید مردم کاهش یافته و خرید و فروش نیز رونق گذشته خود را از دست داده است مالکان در تلاشند تا کسری دخل خود را از جیب مستأجران مطالبه کند. این موضوع موجب افزایش اجاره بهاء می‌شود و با آغاز فصل نقل و انتقالات تشدید می‌شود.

    رونق رهن و اجاره
    رئیس اتحادیه بنگاه‌داران زنجان با بیان این‌که فصل نقل و انتقال و رهن و اجاره منازل مسکونی از 15 خرداد آغاز و تا اواخر تیر ادامه خواهد داشت، می‌گوید: در این بازه زمانی مدارس تعطیل می‌شود و فرصت خوبی برای جابه‌جایی خواهد بود.
    «احمد نوروزی» اعلام می‌کند: تیر سال 94 نرخ مشاوران املاک به بنگاه‌داران ابلاغ شد و تاکنون هیچ تغییری نکرده است. امسال نیز شاهد تغییری نخواهیم بود. از این رو مراجعه‌کنندگان با همان قیمت‌های قبلی حق‌الزحمه مشاوران املاک را پرداخت می‌کنند.
    رئیس اتحادیه بنگاه‌داران با اشاره به وضعیت کسب و کار مشاوران املاک می‌افزاید: حدود 2 سال و نیم است که رکود در بازار مسکن بنگاه‌داران بسیاری را به تعطیلی کشانده است، به گونه‌ای که از 1500 واحد صنفی مشاور املاک در شهر زنجان تنها 600 واحد فعال باقی مانده است. روزانه حداقل 3 - 4 نفر برای ابطال پرونده کسب خود به اتحادیه مراجعه می‌کنند.
    نوروزی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که آینده روشنی را نمی‌توان برای بازار مسکن متصور شد افرادی که تصمیم دارند خانه‌ای را خریداری کنند تمام پس‌انداز خود را به امید کاهش قیمت مسکن در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و سعی دارند با سود آن خانه‌ای اجاره‌ای کنند. از سویی بیشتر متقاضیان خرید مسکن بیشتر به فکر اجاره دادن خانه‌های خود هستند به همین دلیل احتمال رونق و افزایش اجاره بهای منازل مسکونی در شهر زنجان خواهیم بود.

    قیمت‌گذاری
    میزان اجاره بها در نقاط مختلف شهر متفاوت است. تعدادی بر این باورند که مالک می‌تواند هر قیمتی را به عنوان اجاره بهای منزل خود اعلام کند. این تصور اشتباهی است و بنیاد مسکن بر اساس نظر کارشناسانه قیمت خانه در نواحی مختلف را به اتحادیه ابلاغ می‌کند. بنگاه‌داران نیز موظف هستند تا بر اساس آن قیمت‌ها قرارداد تنظیم کنند.
    نوروزی بالاترین اجاره بها در زنجان را مربوط به مناطق شهرک کارمندان و اعتمادیه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: شهرآرا، الهیه و بی‌سیم کمترین اجاره را دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو