مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت «۲۳۶۶»

ایست معاملات مسکن با قیمت‌های گزاف

عصر ساختمان- قیمت‌گذاری گزاف و متوهمانه یکی از عوامل اصلی بازگشت احتمالی رکود به بازار مسکن است که در روزهای اخیر موجب ایست نسبی معاملات در برخی از مناطق تهران شده است.

ایست معاملات مسکن با قیمت‌های گزاف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود اینکه پس از رشد نسبی قیمت مسکن در تیر ماه، سیگنال‌هایی از توقف رشد قیمت‌ها در بازار دریافت شد، اما عده‌ای از فروشند‌ه‌ها با این تصور که فرآیند رشد ماهانه قیمت مسکن همچون چند ماه قبل پیاپی و پرشتاب ادامه دارد، بازهم قیمت پیشنهادی خود را نسبت به قیمت‌های معاملات تیر ماه افزایش داده‌اند. با این حال تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از جویندگان بازار مسکن نشان می‌دهد آنها به آپارتمان‌های گران‌تر از ارزش واقعی بر پایه قیمت معاملات تیر اصلا اقبال نشان نمی‌دهند. به عبارت دیگر عطش خرید ملک به هر قیمت ممکن که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد در بازار مسکن حاکم بود، اکنون تقریبا از بین رفته است. البته این به معنای فقدان خرید و فروش یا پایان حضور طرف تقاضا در بازار نیست.

    حضور متقاضیان خرید مسکن در بازار هنوز پررنگ است، اما آنها تنها حاضر به خرید آپارتمان‌ها «به‌قیمت» هستند و با توجه به اینکه به بازگشت تدریجی ثبات به اقتصاد امیدوارند، لزومی به عجله در خرید نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند به اندازه کافی جست‌وجو کرده و آپارتمان به قیمت خریداری کنند. «دنیای‌اقتصاد» با بررسی موردی منطقه 13 صحت گزاره مورد ادعای مشاوران املاک مبنی بر «ایست نسبی معاملات مسکن با قیمت‌های گزاف و فراتر از ارزش آپارتمان طبق قیمت آخرین معاملات در تیر ماه» را تایید می‌کند.

    این منطقه از ابتدای امسال تاکنون با 30 درصد افزایش قیمت میانگین معاملات ماهانه روبه‌رو شده است اما عده‌ای از فروشندگان همچنان انتظار افزایش قیمت دارند و قیمت پیشنهادی فروش خود را بیش از ارزش واقعی ملک خود اعلام می‌کنند. اما باقی‌ماندن چند هفته‌ای این آپارتمان‌های در صف انتظار فروش و در عین حال معامله آپارتمان‌های به‌قیمت در همین منطقه طی کمتر از 48 ساعت، نشان می‌دهد توقف معاملات صرفا مربوط به آپارتمان‌هایی است که با قیمت گزاف و متوهمانه فایل شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی