مدیران خودروعصر اعتبار

مسئول کارگروه تخصیص بودجه انجمن انرژی تجدید پذیر:

مجلس از پروسه تخصیص عوارض برق برای تجدیدپذیرها حمایت کند

عصر ساختمان- مسئول کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدید پذیر ایران با بیان اینکه قیمت تمام شده برق تجدیدپذیر پایین است گفت: نمایندگان مجلس با کوتاه کردن پروسه تخصیص عوارض برق از تاخیر در پرداخت بهای برق به نیروگاه های تجدیدپذیر جلوگیری کنند.

مجلس از پروسه تخصیص عوارض برق برای تجدیدپذیرها حمایت کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از فارس، عادل شاهیان، در حاشیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع " بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 97 گفت:با توجه به مشکلاتی که در زمینه تخصیص بودجه و تاخیر در پرداخت بهای برق به نیروگاه های تجدیدپذیر پیش آمد تصمیم بر آن شد تا کارگروهی تحت عنوان کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات ایجاد شود که با شکل گیری ساتبا حساب مشخصی برای آن تعیین شد که باید به این حساب واریز شده و برای تجدیدپذیر و برق رسانی روستایی مصرف می‌شد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با سه مطالبه رو به رو هستیم، که تحت عنوان مطالبات سال 96، سال 97 و سال 98 می توان از آن ها نام برد خاطر نشان کرد: در سال 96 مقدار و ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور رشد بسزایی داشت و طبق قانون بودجه در سال 96 مبلغی معادل 1100 میلیارد تومان به عنوان سقف عوارض توسط مجلس برای بودجه تجدید پذیرها در نظر گرفته شد و از این میزان حدود 950 میلیارد تومان عوارض توسط مردم پرداخت و به خزانه داری کل کشور واریز شد ولی متاسفانه بدلیل وجود مکانیسم تخصیص و پرداخت بسیار پیچیده و زمان بر، تنها حدود 400 میلیارد تومان از این عوارض به ساتبا پرداخت شد که 200 میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیر شد.

    به گفته وی، از این رو برای بعضی از نیروگاه ها تاخیر شش ماهه برای پرداخت بهای برق ایجاد شد.

    عادل شاهیان ادامه داد:برای قانون بودجه سال 97 تلاش های فراوانی در خصوص اختصاصی کردن درآمد حاصل از عوارض برق صورت گرفت که لازم به ذکر است در صورت اختصاصی شدن این درآمد، عوارض مستقیما به حساب تمرکز عوارض واریز و ساتبا می تواند بدون دخالت و انجام پروسه های طولانی مدت به انجام پرداخت های خود به نیروگاه داران بپردازد اما متاسفانه علیرغم این تلاش ها، کمیسیون تلفیق به اختصاصی شدن درآمد رای نداد و در سال 97 نیز شاهد تاخیر در تخصیص عوارض برق هستیم.

    وی گفت:مشکل دیگری که در سال 97 پیش آمد، بند الف تبصره 14 قانون بودجه بود که طبق آن، درآمد برق می بایست ابتدا به حساب هدفمندی واریز شده و سپس به حساب توانیر بازگردد. خوشبختانه عوارض برق جزو درآمد برق نبوده و لازم نیست به حساب هدفمندی واریز شود ولی متاسفانه در شش ماه اول سال این امر صورت گرفته و حتی عوارض برق نیز به حساب هدفمندی واریز شده است. این موضوع باید حل شود بدین صورت که عوارض برق از مبدا تفکیک شده و در حساب تمرکز وجوه عوارض واریز شود.

    وی ادامه داد: با وجود آنکه عوارض برق در سال 97  حدود 200 میلیارد تومان اعلام شده است، تا به حال تخصیصی صورت نگرفته است،  این درحالی است که عوارض آب، تخصیص یافته هستند، و مستقیما به  حساب  قابل برداشت کمیته تخصیص واریز می شود.

    عوارض برق باید از 8 درصد به 10 درصد افزایش یابد

    عادل شاهیان در ادامه اظهار کرد: برای سال 98 پیش بینی می شود با توجه به آنکه بیش از 600 مگاوات نیروگاه داخل مدار قرار گرفته است، به حداقل سقف 1700 میلیارد تومان بودجه عوارض برق نیازمند خواهیم بود و میزان عوارض نیز حداقل می‌بایست از 8 درصد به 10 درصد افزایش یابد.

    عادل شاهیان افزود: خواهشی که از نمایندگان مجلس داریم، این است که توجه و ملاحظات بیشتری به انرژی های تجدید پذیر داشته باشند و به سرمایه گذاری و اشتغال تجدیدپذیرها اهمیت دهند.

    وی خاطر نشان کرد:انرژی های تجدید پذیر هیچ یارانه ای از دولت نمی گیرند و قیمت تمام شده برق تجدیدپذیر نیز بسیار پایین است و تنها تکیه این بخش بر عوارض برق استوار است.

    *کاهش راندمان نیروگاه های گازی در تابستان و تلفات در شبکه انتقال

    همچنین زنگنه مدیر عامل یک شرکت فعال در انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: شرکت ما در حدود 2 سال قبل اولین پروژه خود را با ظرفیت 1،3 مگاوات در انرژی های خورشیدی در دامغان آغاز نمود و با اینکه دامغان در نزدیکی تهران قرار گرفته است، شهری کمتر توسعه یافته به حساب می آید و فعالیت صنعتی در آن منطقه شکل نگرفته است.

    زنگنه افزود: قرار بر این بود تا این پروژه به عنوان طرح پایلوت انجام شود و در صورت موفقیت آمیز بودن آن، فاز دوم آن اجرایی شود، اما علاوه بر عدم تخصیص ارز مشکلات دیگری نیز بر سر راه توسعه قرار گرفت.

    *درآمد فروش برق به شکل ریال وارد شده و بانک مرکزی نیز همکاری لازم را در خصوص تبدیل انجام نمی دهد

    وی خاطر نشان کرد: برای مثال سرمایه‌گذاران خارجی شرکت ما منابع خود را به صورت یورو وارد می کنند و دولت ایران نیز باید این امکان را فراهم آورد که درآمد نهایی نیز به یورو تبدیل شود و از ایران خارج گردد. اما درآمد فروش برق به شکل ریال وارد شده و بانک مرکزی نیز همکاری لازم را در خصوص تبدیل انجام نمی دهد.

    وی افزود: بانک مرکزی به سرمایه‌گذار گفته است که تبدیل پول باید به یوان چین انجام شود، و از طریق سیستم صرافی با 8 درصد کارمزد به اروپا انتقال یابد. اما سوال مهم این است که آیا سود این صنعت تا این حد بالا است که 8 درصد آن به صراف چینی تعلق گیرد؟

    زنگنه در ادامه گفت: یکی از وظایف اصلی کنونی وزارت نیرو عبور از پیک مصرف برق در تابستان است و به همین منظور سالانه به احداث نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی می پردازد تا فقط جوابگوی پیک مصرف برق کشور در تابستان باشد.

    وی ادامه داد:این در حالی است که نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی، که درصد زیادی از مصرف برق کشور را تامین می کنند، در تابستان خروجی این نیروگاه ها به علت افزایش دمای هوا با افت شدید رو به رو می شود و می توان گفت کاهش راندمان تابستانه در این نیروگاه ها حداقل 8 درصد خواهد بود. این بدان معناست که برای رفع پیک شبکه کشور، ما نیروگاهی را تاسیس می کنیم که در شرایطی که بیشترین نیاز را به تولید برق داریم، با حداقل راندمان کار می کند.

    زنگنه خاطر نشان کرد: نکته دیگر آن است که نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی نیروگاه‌های بزرگ مقیاسی هستند و برق تولیدی می بایست از محل تولید به محل مصرف منتقل گردد، بنابراین با افت ولتاژ و تلفات در شبکه انتقال مواجه خواهیم شد که میزان آن در حدود 12 درصد است که بخشی از آن به علت فرسوده بودن تجهیزات شبکه توزیع است ولی عامل اصلی دور بودن این نیروگاه ها از محل مصرف است.

    نیروگاه خورشیدی تولید در محل مصرف را میسر می سازد

    زنگنه یاد آور شد: یکی از مزایای مهم نیروگاه های خورشیدی، امکان فراهم آمدن تولید در محل مصرف می باشد. از این رو می توان توسط آن ها از افت 12 درصدی انتقال اجتناب ورزید.

    به گفته وی،برای نشان دادن تاثیر بخشی این 12 درصد ذکر این مثال لازم است که اگر ظرفیت قابل تولید شبکه را 56 هزار مگاوات در نظر بگیریم، تنها 10 درصد آن معادل میزان کمبود برق در ساعات پیک را جبران خواهد کرد.

    وی ادامه داد: مهم ترین نکته در خصوص انرژی های تجدید پذیر پیک تولید تابستانه هست، همان طور که می دانید در فصل تابستان با بیشترین میزان تابش خورشید رو به رو هستیم، در نتیجه نیروگاه های خورشیدی قادر هستند پیک ظهر هنگام را به خوبی پوشش دهند.

    زنگنه ادامه داد: الگوی بادی در نیروگاه های بادی نیز دقیقا در همین زمان اتفاق می افتد. الگوی جریان باد در مناطق بادخیز کشور مانند قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان  و .... تقریبا از ساعت 10 صبح شروع شده در هنگام 3 بعد از ظهر به حداکثر میزان خود می رسد و تا ساعت 8 شب ادامه می باید و پس از آن با افت مواجه می شود. و جالب است که بیشترین میزان وزش باد در این مناطق در چهار ماه خرداد تا انتهای شهریور یعنی دقیقا در زمان پیک مصرف برق است.

    وی تاکید کرد:به صراحت می توان گفت میزان تولید در تجدید پذیرها دقیقا متناسب با پیک مصرف برق کشور است و نکته قابل توجه این است که در کشور بر خلاف کشورهای اروپایی حداکثر تولید باد در فصل تابستان و منطبق بر پیک مصرف برق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو