مدیران خودروعصر اعتبار

مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

ضرورت تدوین نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی

عصر ساختمان- مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی در جلسه مشترک کارگروه‌های تخصصی «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» از ضرورت تدوین نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی موردنیاز براساس این نظام، خبر داد.

ضرورت تدوین نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، اولین جلسه کارگروه‌های تخصصی «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» به صورت مشترک، با حضور نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه، در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    زهرا هاشمی مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف تشکیل این کارگروه گفت:

    در وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه اجرایی پروژه محور، می‌بایست زیرساخت‌های تحصیل شاخص‌های نرمال، در سطح عملیات و استراتژیک فراهم آمده است تا بتوان تصمیم‌گیری براساس داده‌ها (Data Driven Decision Making) میسر گردد.

    بنابراین توانمندسازی از طریق زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت در سطوح مختلف، اعم از عملیات تا استراتژیک، یکی از استراتژیهای اصلی حوزه توانمندسازی و توسعه پایدار ساخت و ساز است. چراکه بدون داده‌های درست و پایش آنها امکان بهبود در چرخه‌های آن میسر نیست. بنابراین انجام اقدامات زیر در حوزه برنامه‌‌ریزی، پایش برنامه‌ها و مدیریت پروژه اجتناب‌ناپذیر است:

        باز طراحی و تدوین نظام برنامه‌ریزی، پایش برنامه‌ها و بهبود مستمر و همچنین نظام مدیریت پورتفلیو، طرح و پروژه که الزامات فوق‌الذکر را تأمین نماید.
        طراحی و پیاده‌سازی سامانه جاری‌سازی برنامه‌ها و راهبردها و همچنین سامانه مدیریت پروژه، براساس نظام تدوین شده، که داده‌های آن چرخه‌های بهبود مستمر را امکان‌پذیر نماید. طراحی سامانه مدیریت پروژه باید به‌گونه‌ای باشد که روال‌های مشترک، در یک سامانه جامع و واحد پیاده‌سازی شود، ولی گردش‌ کارهای اختصاصی هر سازمان و شرکت تابعه، قابل پیاده‌سازی برای آن سازمان باشد.

    بر این اساس، برای انجام اقدامات فوق، بسته‌های کاری لازم در سند نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع مدیریت پروژه و قراردادها هم در ستاد و هم در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه مطرح است و در اکثر دستگاه های تابعه موضوعیت دارد، باید به صورت یکپارچه در حوزه‌های مختلف انجام شود، لذا برای هماهنگی اقدامات، کارگروه‌های تخصصی «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» زیر نظر شورای راهبری معماری سازمانی تشکیل شده است.

    هاشمی در توضیح شورای راهبری معماری سازمانی نیز گفت: شورای راهبری معماری سازمانی از تیرماه سال 1394 با دستور مقام عالی وزارت و با ریاست معاون محترم برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تشکیل و تاکنون بیست جلسه شورا، برگزار شده است. معاونین برنامه‌ریزی یا معاونین توسعه و مدیریت منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین نمایندگان هر یک از معاونت‌های ستادی، اعضای این شورا هستند.

    وی افزود: کارگروه‌های مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها به عنوان دو کارگروه مهم از کارگروه‌های تخصصی در ذیل شورای راهبری آغاز به کار کرده است و اعضای آن نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در حوزه‌های فوق‌الذکر می‌باشند.  هدف از تشکیل این کارگروه مدیریت و راهبری اجرای برنامه‌های مندرج در سند نقشه راه معماری سازمانی در حوزه‌های فوق‌الذکر می‌باشد.

    ضرورت تدوین نظام‌ مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی

    مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی درباره دستور کار اولین جلسه کارگروه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها گفت: اقداماتی که در «سند نقشه راه معماری سازمانی» وزارتخانه در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در نظر گرفته شده باید با هماهنگی این کارگروه و به صورت یکپارچه در سطح ستاد و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه، پیش برده شود.

    وی افزود: اقداماتی که در این سند در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها پیش‌بینی شده بدین صورت است که ابتدا می‌بایست نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها تدوین شده و سپس براساس این نظام سامانه‌های اطلاعاتی تعیین شده در سند، طراحی و پیاده سازی شوند.

    هاشمی با تأکید بر اینکه تدوین نظام‌نامه نیازمند همکاری اعضاء کارگروه و بهره‌مندی از تخصص و تجربه ایشان خواهد بود، ادامه داد: در جلسه امروز ابتدا مروری بر فرایند تدوین، تصویب و ابلاغ سند نقشه راه معماری صورت گرفت. سپس معماری مفهومی سامانه‌های درنظر گرفته شده در سند در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها، تشریح شد.

    وی افزود: به عنوان دستورکار سوم این جلسه، شرح خدمات پروژه«تدوین نظام‌نامه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط»، ارائه شد. در این پروژه قرار است نظام «مدیریت پروژه»، «نظام مدیریت قراردادها» و «نظام ارزیابی عملکرد مشاوران و پیمانکاران» تدوین شده و براساس آن  سامانه‌های اطلاعاتی که در نقشه راه مشخص شده، پیاده سازی شود.

    هاشمی ادامه داد: در انتهای جلسه مقرر گردید که سازمان‌ها و شرکت‌‌ها، شرح خدمات تهیه شده را بررسی کرده و نهایی سازند تا اقدامات مربوط به انتخاب مشاور و اجرای پروژه پیگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار