مدیران خودروعصر اعتبار

ایران در میان ۹ کشور صاحب تکنولوژی میز لرزه‌ای؛

نخستین دستگاه ایرانی شبیه‌سازی زلزله ساخته شد

عصر ساختمان:محققان کشورمان موفق به ساخت دستگاه میز لرزه‌ای شدند که می‌تواند زلزله را شبیه‌سازی کند تا در این راستا ساختمان‌های مستحکم و مقاوم‌تری در برابر زلزله در سراسر کشور ساخته شود.

نخستین دستگاه ایرانی شبیه‌سازی زلزله ساخته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم؛ محققان کشورمان موفق به ساخت دستگاه میز لرزه‌ای شدند که می‌تواند زلزله را شبیه‌سازی کند تا در این راستا ساختمان‌های مستحکم و مقاوم‌تری در برابر زلزله در سراسر کشور ساخته شود.

    با استفاده از میز لرزه می‌توان، زلزله شبیه‌سازی را به یک ساختمان با اسکلت سالم القا کرد تا خروجی‌ها و خرابیهای پس از زلزله را اندازه‌گیری کرده و مطابق آن، مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش داد.

    از آنجایی که کشور ما در معرض بالایی از خطر زلزله قرار دارد و در طول چند سال اخیر چندین مرتبه تحت امواج لرزه‌ای قرار گرفته است ضمن اینکه شدت و فاصله از کانون زلزله و گسلهای موجود در کشور، می‌تواند باعث خرابی‌های گسترده‌ای شود، از این رو دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی که متولی ساخت و ساز مسکن هستند، تلاش می‌کنند تا ساختمان‌ها را بر اساس تکنولوژی بالا و مقاوم در برابر حوادث طراحی کنند.

    از این رو پروژه طراحی و ساخت میز لرزه بومی که بتواند زلزله را شبیه‌سازی کرده و امکان بررسی‌های دقیق‌تر بر نحوه کنترل رفتار ساختمان‌ها در برابر زلزله داشته باشد، در دستور کار قرار گرفت.

    علی برهانی؛ مدیر عامل شرکت آبرفت پی آژند که در دوره سوم نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور داشت، بیان کرد: از میز لرزه قبل از ساخت واقعی ساختمان بهره‌گیری می‌شود، تا طراحی‌های ساختمان کنترل شده و چگونگی اعمال ضرایب مختلف بر اجزای سازه در طراحی‌ها مشخص شود.

    وی افزود: با استفاده از این میز، می‌توان به لحاظ سازه‌ای و مکانیکی آزمایش‌های گوناگونی را بر اساس شدت و دقت مورد نیاز انجام داد.

    برهانی این تکنولوژی را در عرصه بین‌المللی شناخته شده خواند و متذکر شد:  در حال حاضر آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، چین و کره، دارای تکنولوژی ساخت میز لرزه هستند.

    وی خاطرنشان کرد: اینکه پس از ساخت یک ساختمان در مقیاس واقعی به بررسی پاسخ آن در برابر حوادثی مانند باد یا زلزله پرداخته شود، مستلزم هزینه‌های بالاست و مقرون به صرفه نیست لذا بهتر است که پیش از ساخت چنین سازه‌هایی یک مدل از آن ساخته شود و در سطح آزمایشگاهی به بررسی آن پرداخت.

    این فعال حوزه فناوری،  میز لرزه را یکی از ابزارهای مفید و مؤثر در مطالعات مربوط به سازه‌ها خواند و گفت: میزهای لرزه با قابلیت شبیه‌سازی ورودی‌های زلزله این امکان را در اختیار مهندسین قرار می‌دهند تا پیش از ساخت سازه‌ی مورد نظر خود در مقیاس واقعی، مدل مربوطه را ساخته و با آزمایش آن بر روی میز لرزه به بررسی پاسخ آن در برابر زلزله پرداخت.

    وی با اشاره به شاخصه‌های این طرح تولیدی بیان کرد: این میزها بر اساس اندازه‌ی آن‌ها، درجات آزادی و نیز بر اساس نوع محرکه‌ی به کار رفته در آن تقسیم‌بندی می‌شوند اما چیزی که در همه‌ی این موارد مشترک است میزان انطباق جابجایی، سرعت و شتاب شبیه‌سازی شده با جابجایی، سرعت و شتاب زمین لرزه واقعی است.

    برهانی در پایان با تأکید بر نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران تصریح کرد: متولی اصلی این اقدام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است  که با تلاشها و تدبیرات لازم در این دوره و دوره‌های پیشین، از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید محصولات داخلی حمایت کرده است.

    چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شرکت‌های دانش بنیان داخلی این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار