مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهاد جایگزین برای نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: مشکلات بافت فرسوده با جابه‌جایی دستوری جمعیت از یک محله به محله دیگر حل نمی‌شود.

پیشنهاد جایگزین برای نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، محمدسالاری با تاکید بر ضرورت احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: برخی ساکنان بافت فرسوده از محل اسکانشان کسب درآمد دارند، چگونه می‌توان آنها را به آپارتمان برد و دستوری این افراد را جابه‌جا کرد. وی با بیان اینکه بافت فرسوده دارای اقتصادی پویا است، افزود: اقتصاد بسیار فعال غیررسمی از جمله در قالب کارگاه‌های سبزی خردکنی، دوزندگی و... در بافت فرسوده جریان دارد. بنابراین مجموعه‌ای از نهادها باید در موضوع بافت فرسوده با هماهنگی یکدیگر مشارکت کنند تا امور به سرانجام برسد. سالاری به «ایرنا» گفت: شیوه مداخله بافت فرسوده یکی از مشکلات نوسازی و بهسازی این بافت است و هنوز مجموعه تصمیم‌گیران (دولت، مدیریت‌شهری، دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران) به یک روش واحد برای آن به اجماع نرسیده‌اند. وی افزود: در خصوص انتخاب روش نوسازی بافت فرسوده مطرح است که بافت فرسوده را کلا خراب و ساکنان آن را در محلات دیگری ساکن کنیم که این ایده با قوانین و فرهنگ کشور ما امکان‌پذیر نیست. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال‌های گذشته شیوه‌های مختلف مداخله در بافت‌های فرسوده را تجربه کرده‌ایم، عنوان کرد: گاهی نوسازی، گاهی بهسازی و بعد احیا، نوسازی و بهسازی و اکنون بحث بازآفرینی شهری درباره بافت‌های فرسوده مطرح شده است. سالاری خاطر نشان کرد: بافت‌های فرسوده جزئی از بافت‌های ناکارآمد است؛ بافت‌هایی که حاشیه‌نشینی، سکونتگاه‌های غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی در آن شکل می‌گیرد.

    وی افزود: برای اجرای طرح بازآفرینی که متولیان می‌گویند اجرای آن مناسب است ستادهایی تشکیل شده که در سال‌های گذشته شهردار وقت تهران به دلایلی تشکیل آن را نمی‌پذیرفت. در نهایت توانستیم شهردار تهران را مجاب کنیم، ستاد بازآفرینی شهر تهران تشکیل و سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز دبیری آن را برعهده گرفت که کمیته‌های تخصصی با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی (حدود 32 دستگاه) در قالب آن شکل گرفت. عضو شورای شهر تهران طرح بازآفرینی را الگوی خوبی خواند که به دنبال آن نوعی مدیریت یکپارچه ایجاد شده و اظهار کرد: برای مثال در این ستاد ایجاد زیرساخت‌های بهداشت و درمان به عهده وزارت بهداشت و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی یادآور شد: در این ستاد به‌طور کلی حدود 40 درصد مردم و توسعه‌گرها، 30 درصد مدیریت شهری، 30 درصد هم دولت برای اجرای برنامه بازآفرینی نقش دارند. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برای انجام این طرح شهرداری آمادگی دارد و ایجاد زیرساخت‌ها در حال انجام است؛ مشوق‌هایی نیز از جمله حذف عوارض صدور پروانه و ارائه یارانه به اجرای نمای ایرانی- اسلامی از سوی شهرداری انجام شده است اما دولت وارد نشده و شهرداری مشکلی در انجام وظیفه خود ندارد. وی پیشنهاد کرد: دولت باید سهم خود را به‌صورت بسته تشویقی ارائه دهد تا سرمایه گذار به بافت فرسوده ورود کند. سالاری افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب و فاضلاب، گاز، مخابرات و امثال آن هم به بافت فرسوده انشعابات رایگان دهند. همچنین می‌توان بارگذاری‌ها در شمال شهر را محدود کرد و به بافت فرسوده بارگذاری بیشتری اختصاص داد تا سرمایه‌گذار نیز سرمایه خود را به این نوع ساخت و ساز اختصاص دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی