مدیران خودروعصر اعتبار

در نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند مطرح شد:

دنبال حل چالش‌های کشور از طریق "فناوری‌های نوین" هستیم

عصر ساختمان- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ما به دنبال حل یکسری مسائل و چالش‌های کشور با استفاده از فناوری‌های نوین هستیم و امروز در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند ۲۰۱۸ باید به کمک همدیگر راهکارهای حل این مشکلات را پیدا کنیم.

دنبال حل چالش‌های کشور از طریق "فناوری‌های نوین" هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر رسول سراییان، امروز چهارشنبه در نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند 2018 در محل سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: اکنون بحران آب، بیکاری، وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی، آلودگی محیط زیست، رشد اقتصادی، بهره‌وری به عنوان مهمترین معضلات و چالش‌های اساسی کشور مطرح هستند.

    وی ادامه داد: باید این سوال را پرسید که هوشمندسازی و فناوری که وجود دارد، چه نقشی در مواجهه با این چالش‌ها می‌توانند ایفا کنند، جنس چالش‌ها به گونه‌ای است که همه کشورها با آنها روبه رو هستند و اینکه چه راهبردی برای مبارزه با این چالش‌ها وجود دارد باید درباره آنها بحث  کرد.

    سراییان ادامه داد: تنها فناوری که در دنیا با افزایش کیفیت و قابلیت و کاهش هزینه است، فناوری اطلاعات است.

    وی تصریح کرد: راهبرد وزارت ارتباطات این است که پنج هدف راهبردی در برنامه ششم را اجرایی کند که شامل ارتقای رتبه بین‌المللی شاخص توسعه دولت الکترونیک در ایران، کاهش سالانه 12 درصد مراجعه حضوری مردم، پیش‌بینی سالانه 8 درصد رشد اقتصادی در قانون برنامه ششم و 2،8 درصد آن باید از محل بهره‌وری باشد، الکترونیکی کردن خدمات دولتی و ایجاد سالانه 100 هزار فرصت شغلی به عنوان مبنای کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.

    وی تعریف از دولت هوشمند را اینگونه گفت که دنبال این هستیم که قبل از اینکه مردم به خدمتی نیاز داشته باشند، به آنها آن خدمت داده شود.

    سراییان افزود: در شاخص بین‌المللی، یک ماه پیش سازمان ملل وضعیت جدیدترین ارزیابی از شاخص توسعه دولت الکترونیک در 193 کشور دنیا را اعلام کرد که ما نسبت به دوره قبل برای اولین بار 20 پله صعود کردیم و از 106 به 86 ارتقا پیدا کردیم؛ در 193 کشور، سازمان ملل کشورها را به چهار بخش تقسیم می‌کند و ایران از کوچک به بزرگ ارتقا یافت و مشارکت مردم نیز 38 پله صعود داشته است و نشان می‌دهد پتانسیل مردم در این بخش بالاست.

    وی تصریح کرد: همچنین یک ماه پیش تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو در حوزه انرژی امضا شد که امیدواریم در بحث انرژی توسعه‌های لازم در حوزه هوشمندی را داشته باشیم و با توجه به اینکه یکی از چالش‌ها در محیط زیست آتش‌سوزی جنگل‌ها در گلستان است و برای کاهش آتش‌سوزی در این استان یکی از برنامه‌های هوشمندسازی در حال اجرا است.

    وی هوشمندسازی کشاورزی را به عنوان یکی از بخش‌های قابل توجه دانست و گفت: هوشمندسازی کشاورزی در اقتصاد کشور در دستور برنامه است و هدف این است که 30 درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی با هوشمندسازی داشته باشیم.

    سراییان ادامه داد: اینکه در بحث هوشمندی بر اساس چه چیزی می‌توان میزان هوشمندی را جلو برد، مهمترین موضوع "داده" است و همه دنیا روی داده‌ها پردازش‌های لازم را انجام می‌دهند و معتقدیم ویژگی "داده"، این است که هرچقدر از آن استفاده می‌کنیم، تمام نمی‌شود و بیشتر هم می‌شود و یک منبع استراتژیک به شمار می‌رود، اما از نفت هرچه بیشتر استفاده شود، کمتر می‌شود.

    وی تصریح کرد: دولت داده‌ها را ارائه می‌دهد مردم به آن دسترسی پیدا می‌کنند و با آن خدمت تولید و از آن بهره‌گیری می‌کنند. باید به این موضوع برسیم که همه مردم می‌توانند از داده‌های دولت نیز استفاده کنند.

    سراییان اضافه کرد: ما در سازمان فناوری اطلاعات برای داده‌ها برنامه‌هایی داریم و معتقدیم داده‌ها زمانی که به اشتراک گذاشته می‌شوند، می‌توان از آنها به خوبی استفاده کرد. به نظرما یکی از مهمترین داده‌ها مربوط به داده‌های مکانی است و یک کار مشترک با دستگاه‌هایی همانند سازمان هواشناسی، سازمان فضایی، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان نقشه‌برداری نیروهای مسلح انجام داده‌ایم.

    وی تصریح کرد: هوشمندی یعنی داده‌هایی را داریم که به کمک داده‌ها خدمات را مدیریت کنیم، به گونه‌ای که سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان به بخش‌کشاورزی خسارت وارد شد که با هوشمندسازی می‌توان از این خسارات جلوگیری کرد.

    سراییان ادامه داد: امنیت و صیانت از داده‌ها را باید داشته باشیم و به مردم اطمینان دهیم که از داده‌های آنها استفاده می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو