مدیران خودروعصر اعتبار

شیرآلات ساختمانی؛

محصولی فراتر از یک ابزار

عصر ساختمان- تکنولوژی در عصر حاضر سبب شده تا ساختمان‌ها روزبه‌روز بهتر و پیشرفته‌تر از قبل و البته باب دل خریداران شوند.

محصولی فراتر از یک ابزار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸:۰۰
  • محصولی فراتر از یک ابزار
  • محصولی فراتر از یک ابزار
  • محصولی فراتر از یک ابزار

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، با ظهور تکنولوژی،تولید محصولات متنوع در حوزه شیرآلات ساختمانی امروزه این محصول نقش به سزایی در دکوراسیون فضای آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی ایفا می کند و تنوع در فرم ، کابری و رنگ محصولات آن در انتخاب محصول نهایی نقش اصلی را ایفا می کند.
تاریخچه شیرآلات
تاریخ شیرآلات به دوران باستان بر می‌گردد. 700 سال پیش از میلاد مسیح، از لوله‌کشی و شیرآلات برای هدایت آب به فواره‌ها و خانه‌های خصوصی استفاده می‌شد. بعدها، استفاده از لوله‌های سربی و شیرهای مرمرین و نقره‌ای در حمام‌های خصوصی و عمومی رونق گرفت. در قرن چهارم میلادی نیز رومیان از لوله کشی و شیرآلات برای هدایت آب به 11حمام عمومی، 856 حمام خصوصی و 1352 فواره و آب انبار استفاده می‌کردند.

اما ایده طراحی شیرآلات کلاسیک امروزی که آب سرد و گرم بطور همزمان از یک علم خارج می شود به سال 1973 میلادی بر می گردد.جایی که دانشجوی ساکن سیاتل برای اولین بار به فکر طراحی و اجرای علم و شیر کلاسیکی افتاد که کاربر توانایی تنظیم میزان درجه حرارت آب خروجی را داشت.
انواع و اقسام شیرآلات
شیرآلات بهداشتی دارای دو بخش عمده یعنی پوسته داخلی (پایه اصلی شیر) و پوشش خارجی است که در بخش داخلی تولیدکنندگان با توجه به سفارش‌هایی که دارند معمولأ از آلیاژ برنج یا سرب خشک استفاده می‌کنند. این در حالی است که رعایت مسائل بهداشتی باعث شده اکثر تولیدکنندگان امروزه از خیر سرب خشک گذشته و بیشتر به استفاده از آلیاژ برنج فکر کنند، چون سرب در صورتی که آبکاری شیر بخوبی انجام نشود در مقابل آب به مرور زمان حل می‌شود و آلودگی‌های خطرناکی برای افراد ایجاد می‌کند.
در بخش خارجی یا همان پوشش خارجی شیرهای ساختمانی که توجه اکثر ما را به خود جلب می‌کند، معمولأ کارخانه‌ها از فلزاتی همچون برنج، برنز، مس یا استیل استفاده می‌کنند که معمول‌ترین نوع آبکاری استیل است و دیگر فلزات برای سفارش‌های خاص و منحصربه‌فرد استفاده می‌شوند. اما بهترین نوع آبکاری در بازار به PVD معروف است. در این نوع آبکاری شرکت تولید‌کننده، بخش خارجی شیرها را به وسیله اتم‌های باردار فلز مورد نظرش مثل کروم، برنز یا هر فلز دیگری که سفارش داده شده باشد، بمباران می‌کند تا به‌طور شیمیایی سطح فلز پایه (فلز بدنه شیر) با فلز مورد نظر پوشش داده شود که به فرآیند رسوب سازی با بخار معروف است.با این روش علاوه بر افزایش طول عمر شیر، کیفیت آن در مقابل ساییدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی و ده‌ها مورد دیگر تضمین خواهد شد.

شیرآلات ساختمانی مرغوب
شیر آلات به صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند که عبارتند از شیرآلات خانگی و شیرآلات صنعتی. شیرآلات ساختمانی عموما از دو جنس آلیاژ ساخته می شود که عبارتند از آلیاژ برنج و آلیاژ سرب خشک. از بین  این دو آلیاژ، آلیاژ برنج بسیار بهتر و مرغوب تر است زیرا آلیاژ سرب خشک بعد از مدتی در آب حل و پوسیده و در آب مصرفی حل می‌شود.پس توجه به نوع آلیاژ شیرآلات خانگی یکی از مباحثی است که در خرید شیرآلات بدان توجه ویژه ای داشت.
دومین مسئله بسیار مهم در بخش خرید شیرآلات ساختمانی مرغوب ، آبکاری شیر آلات پس از ساخت است که تاثیر بسیار زیادی در طول عمر شیرآلات دارد .در بخش آبکاری شیرآلات روکش هایی که برای شیر استفاده می شود متفاوت اند و اغلب از جنس استیل ، برنز ، برنج و گاها مس می باشند.
اما از بین تمامی این روکش‌ها ، روکش استیل برای شیرآلات ساختمانی مناسب‌تر است . روکش های استیل نمونه فوق العاده‌ای به نام استیل استایلنس دارد که یکی از بهترین و با کیفیت ترین روکش‌ها برای شیرآلات خانگی است و محصولاتی که با این روکش نهایی تولید شده باشند طول عمر مناسبی برای کابران به همراه خواهند داشت.ویژگی دیگر این نوع روکش که در ظاهر شیرآلات در حین استفاده بسیار تاثیر گذار است عدم لکه پذیری بر روی این نوع روکش است.
همتایی تولیدات ایرانی با خارجی‌ها
اصلی‌ترین عامل انتخاب مشتریان در این بازار پررنگ و لعاب، تنوع طرح و برندهای متفاوت است که پای کشورهای مختلفی را در این صنعت از ایتالیا، آلمان، آمریکا، ترکیه، چین، هند و... به میان آورده است، اما در بازار ایران نمی توان به این نام ها و برندها دلخوش بود،چون بازار شیرآلات بهداشتی یا ساختمانی کشورمان همانند بسیاری از محصولات دیگر در اختیار کشور چین است.
به این ترتیب که بسیاری از برندهای معروف جهان برای کاهش هزینه تولید و توان رقابت محصولاتشان با استفاده از شرکت‌های تولیدی چین و به صورت تحت لیسانس محصولاتشان را روانه بازارهای هدف می‌کنند، بنابراین نمی‌توان زیاد به نام‌های کشورهای اروپایی در این صنعت دل بست، بلکه بهتر است با توجه به توان و تخصص تولیدکنندگان داخلی از محصولات بسیار باکیفیت که بالاترین سطح استانداردهای تولید یک محصول با کیفیت را تامین می کنند استفاده کرد.این در حالی است که به گفته فروشندگان این محصول، متأسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی در تولید برخی از محصولات از جمله شیرهایی با سنسورهای اتوماتیک به واسطه عدم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا رقابت را به وارداتی ها واگذار کرده اند.
شیرآلات اهرمی‌، همچنان محبوب‌ترین
با شنیدن نام شیرآلات بهداشتی در ابتدا شاید همان فلکه‌های معروف و نوستالژیک قرمز و آبی رنگ دوران کودکی را به خاطر آورده باشیم، اما مدت‌هاست حتی در دورافتاده‌ترین مناطق کشورمان از این نوع استفاده نمی شود و بیشتر مدل‌ها به شیرهای اهرمی اختصاص داده شده است، چون اگر از بحث بهداشت بالای این‌گونه شیرها بگذریم آنها با کارتریج‌های قابل اطمینانشان توانسته‌اند جای مناسبی میان تقاضای مصرف‌کنندگان برای خود دست و پا کنند.
به گفته فروشندگان مراکز عمده شیر‌آلات در تهران، شیرهای تک اهرمی با قابلیت جدا شدن سرشیر (شیلنگی) برای سرویس آشپزخانه و شیرهای تک اهرمی ایستاده برای سرویس روشویی استفاده می‌شوند و دیواری‌های اهرمی محبوب سرویس بهداشتی هستند.
شیرآلات دیواری یا ایستاده
فناوری تولید شیرآلات بهداشتی اگرچه اصولی مشابه گذشته دارد، اما با توجه به طرح‌ها و تقاضای بازار، امروزه متفاوت از گذشته شده‌اند. به‌عنوان مثال در تقسیم‌بندی انواع شیرآلات دیواری و ایستاده هم‌اکنون در کمتر آشپزخانه‌ای شیرهای دیواری را خواهیم دید مگر این‌که به سفارش مشتری این نوع شیر استفاده شده باشد، آن هم برای همخوانی با دیگر تزئینات ساختمان. بنابراین عرف بازار هم‌اکنون این‌گونه است که شیرهای ایستاده دارای کاربردی دو منظوره در بخش‌های مختلف ساختمان هستند، به‌طوری که هم در آشپزخانه کاربرد دارند و هم در روشویی سرویس بهداشتی، اما مدل‌های دیواری معمولا برای سرویس بهداشتی استفاده خواهند شد و خبری از آنها در تزئینات معمول آشپزخانه‌های مدرن امروزی نیست.
صرفه جویی در مصرف آب
ممکن است زیبایی ظاهری و تنوع طرح‌ها، عامل بسیار تاثیرگذاری در انتخاب مشتریان باشد اما با توجه به تغییرات اقلیمی در برخی کشورها در کنار کاهش چشمگیر منابع آب استفاده از شیرآلاتی که در کاهش مصرف آب عملکردی مطلوب دارند بیشتر مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت.
بدون تردید کمبود آب در سراسر جهان بخصوص کشورمان نکته ای بسیار جدی است، به همین دلیل طراحان و تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی برای همسویی با سیاست‌های کلان کاهش مصرف آب، دست به کار شده‌اند تا با طرح های جدید، مصرف مایع حیات را به حداقل خود برسانند. به‌طوری که در برخی تولیدات جدید سالانه 500 لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود که بهترین نمونه آنها شیرهای سنسوردار یا همان چشمی‌دار است، چون این‌گونه شیرها توان بالایی در مدیریت مصرف آب دارند. تولیدکنندگان حتی به این تولیدات اکتفا نکرده اند و با بهره گیری از تکن.لوژِ استفاده از فشار هوا کاهش میزان مصرف آب را در تولیدات خود اعمال کرده اند.
خدمات پس از فروش
برای انتخاب شیرآلات باید به خدمات پس از فروش آنها نیز توجه ویژه داشته باشیم، چون نه‌تنها کیفیت لعاب و روکش و جنس مغزی این لوازم باید قابل اعتماد باشد، بلکه تهیه و البته تعویض قطعات یدکی نیز ملاکی برای انتخاب خریداران شده است.
قبل از دست به جیب شدن بهتر است کارخانه تولیدکننده شیر مورد نظر و البته کشور سازنده یا واردکننده آن و خدمات پس از فروش و گارانتی محصول را هم مدنظر قرار دهید ، چون در صورت ایجاد مشکل، ممکن است دچار دردسری بزرگ شده و مجبور به تعویض کل شیر شوید.
به‌عنوان مثال در برخی شیرها، کارتریج خاصی به کار رفته که در صورت خراب شدن اگر توان تهیه آنها را در بازار داخلی نداشته باشید مجبور خواهید شد کل شیر را تعویض کنید که برای شما تجربه‌ای گران را به همراه خواهد داشت. البته این تنها نقطه ضعف نیست بلکه با توجه به تنوع کنونی بازار و ورود تکنولوژی‌های الکترونیک در برخی شیرآلات اگر از برندهایی که به صورت عمده وارد ایران نشده‌اند و خبری از نمایندگی آنها نیست خرید کرده باشید، باید آمادگی دردسر را نیز داشته باشید.
نصب آسان و تزئینات هزینه دار
باتوجه به تنوع گسترده بازار فروش شیرآلات ساختمانی، بدون تردید برخی طرح‌ها دارای لوازم و تجهیزات جانبی هستند، مثل شیرآلاتی که همزمان قابلیت اتصال به سیستم تصفیه آب را دارند یا آنها که شیری مجزا کنار سینک برایتان مهیا کرده‌اند.
به هر حال هرکدام از این امکانات قرار است آرامش را برای شما به همراه بیاورد، اما اگر این قطعات و لوازم جانبی دچار نقص شده به همان میزان که قرار بوده آسایش شما را فراهم کند،اسباب دردسرتان خواهد شد. بنابراین بهتر است برای خرید شیرآلات به نحوه نصب آنها نیز توجه ویژه داشته باشید چون ممکن است متخصص تعمیر و نگهداری شرکت تولیدکننده آن زمانی که شما نیازمند خدمات هستید فرصت رسیدگی به مشکل را نداشته باشد و شما لازم باشد تعمیر را عهده دار شوید.
طراحی؛ مهم‌ترین فاکتور خرید
امروزه فاکتور موثر در خرید شیرآلات ساختمانی تنوع و زیبایی طرح می باشد؛ چرا که تقریبا تمام شیرآلات، چه ایرانی و چه خارجی از حد مناسبی از کیفیت و مرغوبیت برخوردارند و در واقع تفاوت آنچنانی هم در قیمت با یکدیگر ندارند.
یکی از جدیدترین مدل‌هایی که این روزها در بازار شیرآلات پرطرفدار است و نظر خیلی از خریداران را جلب می‌کند دوش‌های دارای ماساژور هستند که کاملا مانند جکوزی عمل می‌کنند. این دوش‌ها دارای یک صفحه به موازات لوله اصلی دوش هستند که روی این صفحه چندین دوش کوچک متحرک قرار گرفته‌اند که با فشار آب محل شست‌وشو را ماساژ می‌دهند و شدت آب نیز در آنها قابل کنترل است تکنولوژی دیگری که این روزها مورد توجه کاربران قرار گرفته است استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در تولید محصولات شیرآلات ساختمانی است. یک شرکت آمریکایی به نام DXV American Standard انواعی از شیرآلات فلزی مدرن حمام و دستشویی و آشپزخانه را توسط چاپ سه بعدی تولید و عرضه کرده است. این شیرآلات از فلز بسیار ظریف طراحی و عرضه شده اند.چاپ و تولید یکی از انواع این شیرآلات حدود 24 ساعت طول می کشد و پس از چاپ هر کدام از این نمونه ها  به صورت دستی جلا داده می شوند. قیمت شیرآلات چاپی آشپزخانه ، حمام و سرویس بهداشتی این شرکت بین دوازده تا بیست هزار دلار برآورد شده است که به معنای واقعی مفهوم لوکس بودن را به همراه خواهد داشت.
در کنار این محصولات بهره گیری از تکنولوژی نور LED در خروجی آب و بهره گیری از نورهای ملایم رنگی در آب حمام و آشپزخانه می تواند محیطی آرام را برای کاربر به همراه داشته باشد.نکته جالب در این تکنولوژی استفاده از یک LED توربین دار است که بدون اتصال به سیستم برق کار می کند.اما بهره گیری از این سیستم در دوش حمام و ریزش آب منور رنگی از ارتفاعی بالغ بر 2 متر می تواند جذابیت های یک استهمام را برای کاربران دو چندان کند . این سیستم را در کنار بهره گیری از دوش و شیرآلات تو کار در نظر بگیرید تا جذابیت های آن برایتان دو چندان شود.
در نهایت انتخاب شیرآلاتی که تمامی ویژگی های مطرح شده را داشته باشد علاوه بر هزینه هایی که برای تامین آن بر دوش مصرف کننده خواهد گذاشت امری سخت و البته در برخی مواقع کاملا تخصصی خواهد بود.از این رو در انتخاب محصول نهایی محصولی که بخش عمده ای از پارامترهای فوق را داشته باشد می تواند انتخاب منطقی و نهایی شما باشد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو