مدیران خودروعصر اعتبار

روسیه «گلخانه‌ هوشمند» در قطب شمال راه‌اندازی می‌کند

عصر ساختمان- دانشمندان روسی کشت انواع گیاهان به روش گلخانه‌ای را در قطب شمال آزمایش می‌کنند تاکنون کشت انواع سبزیجات نتیجه داده است.

روسیه «گلخانه‌ هوشمند» در قطب شمال راه‌اندازی می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، دانشمندان دانشگاه تامسک‌ پلی‌تکنیک گلخانه هوشمندی را برای منطقه قطب شمال طراحی کرده‌اند که می‌توان انواع سبزیجات پرورش داد بدون اینکه تحت تأثیر شرایط آب و هوایی و نور خورشید قرار بگیرد.

    این دانشمندان اعلام کردند که چگونه می‌توان توسط این گلخانه در منطقه قطب شمال انواع سبزیجات را پرورش داد و چه تکنولوژی‌های دیگری نیز می‌توان در این گلخانه‌ها به کار گرفت.

    * پرورش سبزیجات روی آب

    رئیس بخش مهندسی این دانشگاه گفت: این گلخانه‌های هوشمند که برای قطب شمال طراحی شده فرایند اتوماتیکی دارد و هیچ وابستگی به شرایط آب و هوایی و شرایط بیرون از گلخانه ندارد.

    الکسی یاکولوف اعلام کرد: این پروژه می‌تواند در شرایطی که کمبود نور خورشید وجود دارد نیز به خوبی عمل کند.

    بر اساس این گزارش، گیاهان معمولاً حساس به طیف مختلفی از رنگ‌ها هستند و در این پروژه طیف رنگ‌ها کاملاً کنترل می‌شود.

    تجهیزاتی که برای اجرای این پروژه طراحی شده باعث می‌شود که نور بیشتری به صورت اتوماتیک زمانی که طول روز بیشتر است در گلخانه وجود داشته باشد.

    متخصصان اعلام می‌کنند که رشد انواع سبزیجات نه تنها در خاک بلکه روی آب هم امکانپذیر است و در این سیستم از روش «هیدروپونیک» استفاده می‌شود.

    دانشمندان در این پروژه آزمایش می‌کنند که بتوانند انواع خیار را در این گلخانه‌ها پرورش دهند و در کنار آن مطالعه می‌کنند که واکنش انواع محصولات به طیف‌های مختلفی از نور چگونه است.

    به عنوان مثال در منطقه« آرخان‌گلسک» دو شرکت به این روش انواع سبزی تولید می‌کنند. وزارت کشاورزی این منطقه اعلام کرده که تولید سالانه این محصول از این گلخانه یک تا 1.2 هزار تن است.

    شرکت کشاورزی «ننتس» به این روش 70 تن انواع خیار، گوجه‌فرنگی و سبزیجات تولید می‌کند.

    بر اساس این گزارش، مناطق روسیه پروژه‌های دیگری را در این زمینه دنبال می‌کنند که چگونه انواع گیاهان را در مناطق دور قطب شمال پرورش دهند که احتمالاً این گیاهان با شرایط آن منطقه اصلاً سازگار نیست.

    مدیرعامل شرکت «آیفارم» معتقد است که بسیاری از این گلخانه‌ها می‌تواند به روش عمودی پرورش یابد که در این روش هر باغی بستری برای طبقه دیگر است و اینها در فضایی کاملاً تاریک نصب می‌شود البته در این روش عمودی تمام نوری که استفاده می‌شود مصنوعی است.

    وی می‌گوید اگر چه پرورش محصولاتی مانند خیار و گوجه‌فرنگی که نیاز به فضای بیشتری دارد در این روش سخت است اما پرورش انواع توت‌فرنگی و سبزیجات کاملا امکانپذیر است.

    انواع گلخانه‌های هوشمند مناسب برای منطقه قطب شمال در سن‌پترزبورگ روسیه طراحی شده است و در این زمینه وزارت دفاع این کشور علاقه‌مندی زیادی برای اجرای این پروژه دارد البته در این پروژه‌ها تلاش می‌شود تا  هدررفت انرژی با استفاده از تکنولوژی به حداقل برسد.

    در گلخانه‌های هوشمند پرورش انواع گیاهان با انواع طیف نوری محک زده می‌شود. البته با توجه به هزینه بسیار بالایی که آزمایش این روش‌ها دارد تاکنون به تأخیر افتاده و در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاران جدیدی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو