مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:

۱۶ درصد آب شرب کشور در تهران مصرف می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ۱۶ درصد آب شرب کشور در تهران مصرف می‌شود،گفت: هزینه تامین و تولید آب در تهران بیش از ۲۵۰۰ تومان برای هر مترمکعب است اما ما فقط ۶۰۰ تومان آن یعنی یک چهارم آن را دریافت می‌کنیم و بقیه را دولت سوبسید می‌دهد.

۱۶ درصد آب شرب کشور در تهران مصرف می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدرضا بختیاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شرکت آب منطقه‌ای تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: ما در کشور کم آبی زندگی می‌کنیم و با مضیقه و مشکلاتی در این خصوص روبرو هستیم، کشوری هستیم که متوسط بارندگی ما یک سوم جهان است ؛ در سطح جهان 750 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر است. البته در چند سال اخیر به 205 میلیمتر بارندگی تبدیل شده و در حال تبدیل به کشوری هستیم که یک چهارم بارندگی دنیا را داریم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی که همانند ما مشکلات کم‌آبی دارند با معضلات ما مواجه نیستند، افزود: به این دلیل که با موضوع خوب برخورد کردند اما ما غفلت کردیم و به جایی رسیدیم که در خیلی مناطق برای آب شرب مشکل دارند در حال حاضر در جنوب کشور استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به سختی آب شرب تامین می‌شود که البته بخشی از آن کم آبی و بخشی به خاطر کم‌توجهی‌ها است.

    مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: سال گذشته به لحاظ بارندگی و ذخیره برف سال استثنایی بود به طوری که 10 درصد ذخیره برفی داشتیم و اگر بارندگی‌های اردیبهشت ماه نبود در تهران با جیره‌بندی مواجه می‌شدیم اما در هر صورت تابستان در شرایطی سپری کردیم که در غرب و شرق تهران تامین و مصرف آب کاملا سر به سر بود ضمن اینکه به خاطر کمبود ذخائر برق قطعی شش هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی را نیز داشتیم.

    وی با بیان اینکه کم‌آبی درجه حرارات بالا و قطعی برق باعث شد سال سختی را در زمینه آب پشت سر بگذاریم، افزود: البته در تهران از حالت سبز خارج نشدیم و قطعی و کم‌فشاری نداشتیم اما تامین و توزیع آب کاملا سر به سر بود و اگر از این رقم افزایش بیشتری داشتیم قطعی و افت فشار رخ می‌داد. ما در حال حاضر همه آنچه از منابع آبی موجود داشتیم به تهران انتقال داده‌ایم و آب جدیدی برای ارسال به تهران نداریم و تنها راه کنونی فقط کنترل مصرف و بهره‌وری است.

    بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان تهران یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که 20 درصد کل کشور را شامل می‌شود در شهر تهران نیز یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که 16 درصد کل کشور است. در تمامی سطح کشور 7 تا 8 درصد منابع آبی متعلق به آب شرب است اما در تهران 35 درصد جهت شرب مصرف می‌شود و این به این دلیل است که  در 9 دهم درصد مساحت کشور 20 درصد جمعیت مستقر شده است. مصرف آب شرب بالا و منابع محدود است و مجبوریم که از آب کشاورزی کم کنیم.

    وی با اشاره به گران و پرزحمت‌ بودن آب تولیدی در تهران بیان کرد: هزینه تامین و تولید آب در تهران بیش از 2500 تومان برای هر مترمکعب است اما ما فقط 600 تومان آن یعنی یک چهارم آن را دریافت می‌کنیم و بقیه را دولت سوبسید می‌دهد.

    بختیاری با بیان اینکه آب پرزحمت، گران و کمیاب است و نباید جهت شستشوی اتومبیل، آبیاری باغچه‌ها و پارکینگ‌ها و ... مصرف شود، یادآور شد: در تهران 60 درصد مردم به صورت نرمال آب مصرف می‌کنند و 20 درصد سه تا چهار برابر حد مجاز مصرف می‌کنند اگر فقط 10 درصد صرفه‌جویی در آب داشته باشیم تمام مشکلات ما حل می‌شود این میزان صرفه‌جویی (10 درصد) 150 میلیون مترمکعب خواهد بود که یک و نیم برابر حجم سد لتیان است یعنی این رقم میزان آبی است که متعلق به دو میلیون نفر است.

    وی ادامه داد: قرار نیست صرفه‌جویی در شرب و بهداشت باشد فقط تاکید ما این است که موارد زائد حذف شود چرا که میزان بارندگی‌های کشور ما بسیار پایین است در دنیا متوسط بارندگی 700 میلیمتر 60 درصد راندمان دارند اما با 200 میلیمتر بارندگی 30 درصد راندمان داریم حتی ما دو برابر مصرف مجاز کشور پرآبی مثل هلند آب مصرف می‌کنیم. کشور کانادا 70 درصد آب شیرین دنیا را در اختیار دارد اما در تهران به لحاظ مصرف بسیار بالاتر از این کشور نیز هست.

    بختیاری ادامه د اد: امروز دیگر سفره‌های آب زیرزمینی توان ندارند و عمق چاه‌ها به 430 متر هم رسیده است بنابراین باید با گفتمان این مشکلات را حل کنیم  و در این صورت است که موفق خواهیم بود.

    وی گفت: در حال حاضر بخشی از جامعه بیدار شده و این بیداری باید به همه جامعه سرایت کند. مردم باید به دیگران تذکر دهند که حق ندارند سرنوشتشان را تحت تاثیر قرار دهند کسی حق ندارد با آب سد لار یا لتیان اتومبیل بشوید و آینده جامعه را نابود کرده و حق دیگران را ضایع کند.

    بختیاری در ادامه با بیان اینکه روان‌آب‌های کشور از 120 میلیارد مترمکعب به 90 میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: در برخی جاها با مصیبت آب را تامین و ارسال می‌کنیم.

    وی در خاتمه یادآور شد: اگر اصلاح الگوی مصرف آب در تهران جا بیفتد به کل کشور منتقل خواهد شد چرا که تهران به عنوان پایتخت می‌تواند الگویی جهت رعایت الگوی مصرف آب برای کل کشور باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار