مدیران خودروعصر اعتبار

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

عصر ساختمان- با گذشت یک دهه از عمر زمین‌خواری در کشور، این پدیده از حالت ساده به جرایم پیچیده تغییر ماهیت داده و هرچه قوای سه‌گانه در مبارزه با این پدیده تجهیز می‌شوند، سودجویان هم شگردهایی همچون جعل سند و روش‌های دادگاهی را در پیش می‌گیرند.

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  ایسنا، بعد از این‌که زمین‌خواری آن‌قدر گسترش یافت که به اذعان مسوولان، حالا دیگر در سراسر ساحل زیبای خزر به ندرت جای خالی یافت می‌شود، در جنوب کشور هم وضعیت چندان خوب نیست و متاسفانه دریاخواری و تصرف اراضی ملی در بندرعباس، جزیره کیش و قشم به یک اپیدمی تبدیل شده است.

    با این‌که پس از تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی، بنا به گفته‌ی نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در امور اراضی و حفظ حقوق بیت‌المال، تنها در استان تهران 5.2 میلیون متر مربع از ارضی تصرف شده آزادسازی یا تخریب شده‌اند، اما بیماری زمین‌خواری که از طمع سیری‌ناپذیر برخی نسبت به اموال و املاک عمومی ناشی می‌شود کماکان در پهنه ایران رخنه کرده که اگر جراحی نشود، محیط زیست، اقتصاد و شریان‌های تنفسی مردم جامعه را به نابودی می‌کشاند.

    البته نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در امور اراضی و حفظ حقوق بیت‌المال به ایسنا گفت: طی هشت ماه گذشته در استان تهران پنج میلیون و 200 هزار مترمربع از اراضی تصرف شده، خلع ید و تخریب شده است. با این حال او اذعان کرد که در مازندران وضع خوب نیست. همه سواحل را گرفته‌اند و جای خالی به ندرت یافت می‌شود. در بندرعباس، جزیره کیش، قشم متاسفانه یک حالت اپیدمی در تصرف اراضی ایجاد شده که سازمان‌ها و ارگان‌ها باید فعال شوند. امروز دولت و دستگاه‌های قضایی وارد شده‌اند، اما باید این انرژی را با یک برنامه مدون، هوشمند و علمی پیش ببریم.

    حسین معصوم با بیان این‌که همه می‌دانیم غفلت از محیط زیست چه بلایی بر سر آینده و محیط زیست و اقتصاد کشور می‌آید، گفت: تقویت شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که زمین‌خواری صرفا یک جرم نیست، در ابتدا جرائم ساده بود ولی بعدا که اقدامات کیفری انجام شد جرائم هم تغییر ماهیت دادند هرچقدر ما خود را تجهیز می‌کنیم طرف‌های مقابل هم روش‌هایی همچون جعل، سندسازی و روش‌های دادگاهی را در دستور کار قرار می‌دهند.

    اما معاون قضایی دادستان کل کشور، امضاهای طلایی را از مهم‌ترین دلایل ایجاد زمین‌خواری می‌داند.

    حسین ذبحی می‌گوید: کسانی که مجوز ساخت در اراضی ملی و طبیعی صادر می‌کنند و ما آن‌ها را صاحبان امضاهای طلایی می‌دانیم، نباید خود را مصون از قانون بدانند.

    او با طرح سوالی مبنی بر اینکه کسانی که در اراضی و منابع طبیعی مکانی را احداث می‌کنند و می‌گویند ما مجوز از بخشدار، شهردار و غیره گرفته‌ایم تکلیف‌شان چیست؟ تاکید کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند نظام باید پاسخگوی این مساله باشد در حالی که نظام بی‌تقصیر است. هر مسئولی که در اثر صدور مجوز غیرقانونی خلافی انجام دهد باید شخصا از لحاظ حقوقی و مدنی پاسخگوی خسارات وارده به فرد زیان‌ده باشد.

    ذبحی اظهار کرد: ما با معضل تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دریاها در شمال و جنوب مواجه هستیم.

    با این حال گزارش‌هایی طی ماه های اخیر از کویرخواری ارایه شد و مهرماه سال جاری نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی از دادستان کل کشور درخواست کرد، هرچه سریع‌تر با ورود به پرونده «کویرخواری»، از گسترش تصرفات و تملک‌های غیرقانونی در اراضی ملی و دولتی جلوگیری کند.

    بنابراین گزارش، مبارزه با سودجویانی که به روش‌ها و شگردهای مختلف بر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور چنبره می‌زنند به نظر می‌رسد نیازمند یک عزم ملی است و نه تنها قوای سه گانه بلکه تمام افراد جامعه برای حفظ جنگل‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و حالا دیگر کویرهای کشور مسوولیت یافته‌اند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار