مدیران خودروعصر اعتبار

به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

گزارش نخستین جلسه کمیته اعتلای معماری

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که کمیته اعتلای معماری به واسطه دغدغه ای که نسبت به وضعیت معماری کشور وجود داشت، تشکیل شد، گفت: امیدوارم تا روزی معماری ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد و بتواند با عبور از چالش‌ها، با هویت ایرانی، آینده‌ای روشن برای شهرهای کشور خلق کند.

گزارش نخستین جلسه کمیته اعتلای معماری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نخستین نشست شورای اعتلای معماری به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، حامد  مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و جمعی از صاحبنظران عرصه معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: همانطور که دکتر آخوندی نیز اعلام کردند، کمیته اعتلای معماری به واسطه دغدغه ای که نسبت به وضعیت معماری کشور وجود داشت، تشکیل شد.

    ایزدی با یادآوری اینکه صحبت از وضعیت نامناسب معماری کشور و شهرهای ایران، آسیب‌شناسی است که توسط بیشتر معماران انجام شده است و همه اهل حرفه نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را دارند، گفت: تشکیل کمیته اعتلای معماری گامی است در جهت تدوین سیاست هایی برای عبور از بحران هایی که در عرصه معماری و شهرسازی کشور وجود دارد.

    ایزدی گفت: هدف و ضرورت تشکیل این کمیته در قالب مصوبه‌ای در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه و به تصویب رسیده است.

    معاون معماری و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا روزی معماری در یک نظام هماهنگ همچون یک ارکستر موزوی با نوایی برگرفته از اندیشه ایران بتواند سازمان فضایی -کارکردی شهرهای کشور را ارتقا دهد.

    وی ضمن اظهار تاسف از وضعیت معماری کشور، اعلام کرد: فکر می کنم ما در معماری نتوانستیم در یک نظام هماهنگ عمل کنیم.

    ایزدی در پایان اظهار امیدواری کرد تا روزی معماری ایران به اعتلای موردنظر دست یابد و بتواند با عبور از چالش‌ها با هویت ایرانی، آینده‌ای روشن برای کشور خلق کند.

    معماران آیینه جامعه خود هستند

    در این نشست همچنین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: شاید در بین مسئولین معمار و غیرمعمار که در این چند دهه دیدم دکتر آخوندی بیشترین اهمیت را به موضوع معماری داده اند و در این‌باره نیز گام‌های جدی برداشته اند.

    مظاهریان ادامه داد: حرکت در کمیته اعتلای معماری کار دشواری است از این جهت که شاید برای نخستین‌بار است که معماران در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌خواهند وضعیت موجود را بررسی کرده و در نهایت در این کمیته به راهکارهای اجرایی و عملیاتی دست یابند.

    معاون مسکن و ساختمان افزود: از دیدگاه معماران تحلیل مسائل و موضوعات روز، بسیار آسان است اما به نظر می‌رسد یافتن راهکار برای خروج از وضعیت موجود کار دشواری باشد که امیدواریم در کمیته یا شورای اعتلای معماری به آن دست یابیم.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این سوال را از خودمان می‌پرسم که اگر قرار بود یک کار انجام شود و این کمیته قرار بود تنها یک کار را انجام دهد که بیشترین تاثیر را در اعتلای معماری داشته باشد، چه کاری بود؟. معتقدم ما معماران، قرار نیست تمام مسئولیت معماری را بر دوش بکشیم و فکر کنیم که مسئول همه اتفاقاتی هستیم که در حوزه معماری رخ می‌دهد.

    مظاهریان ادامه داد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام مشکلات معماری کشور را کمیته اعتلای معماری حل و فصل کند.

    وی افزود: در بحث فرهنگی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که ما آیینه جامعه خود هستیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با نقدی از وضعیت عمومی موجود در کشور برای سرآمد بودن در تمامی رشته‌ها، اعلام کرد: در موضوعات علمی و فرهنگی کشور ما می‌خواهد همه چیز را درست کند. می‌خواهد در سینما، در ادبیات، سیاست، تکنولوژی و در تمامی موضوعات نخست باشد و این ادعایی است که عموما وجود دارد. در حالیکه وقتی به سیاست‌های دنیا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که کشورها عموما تلاش می‌کنند تا در موضوعاتی که در توان و استعداد خود دارند حرف اول را بزنند. مثلا سوئد در زمینه تئاتر سرآمد است و فرانسه در زمینه زبان فرانسه و همچنین هنر سرآمد است. در ایران این موضوع را نداریم.

    وی گفت: فکر می‌کنم دکتر ایزدی کار دشواری را پیش رو دارند. زیرا از این به بعد خود معماران هستند که باید اولویت بندی کنند و بتوانند با بضاعتی که وجود دارد بیشترین تاثیر را در جامعه بگذارند. 

    متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد تشکیل اعتلای معماری به شرح زیر است:

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخه 97.2.31 خود ضمن استماع گزارش ضرروت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران، اهداف، وظایف و ساختار پیشنهادی کمیته را به شرح زیر تصویب نمود.

    1 .هدف

    در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلای معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنین با عنایت به مفاد ماده یک قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری (برای هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی به منظور ایجاد محیط‌زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلا هنر معماری ایران و رعایت سبک‌های مختلف معماری سنتی و ملی و ارائه ضوابط و جنبه‌های اصیل آن با در نظر گرفتن روش‌های نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه‌های اصولی  و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری تاسیس می‌شود.)، (در باب موضوعات معماری)، کمیته اعتلای معماری ایران تشکیل می‌گردد.

    2. وظایف (موضوع فعالیت‌ها)

    2-1. تقویت پایگاه‌های نظری و تولید و بسط اندیشه ایران‌شهری در زمینه معماری ایران

    2-2. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و وضع ضوابط در راستای اعتلاء معماری ایران (در وجوه محتوایی و رویه‌ای) به شورایعالی شهرسازی و معماری

    2-3. حمایت از جریان‌های موثر در اعتلای معماری (نهادسازی و ظرفیت‌سازی)

    . حمایت از سازمانها و نهادهای موجود و تلاش برای ایجاد ظرفیت در پذیرش نقش و ماموریت در راستای اعتلاء معماری ایران

    . حمایت از تشکیل نهادها و سازمانهای غیردولتی در ایجاد تشکلها و ساختارهای ناظر و دیده‌بان

    2-4. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای شاخص (با اولویت بناهای دولتی و عمومی)

    2-5. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای مسکونی (هماهنگی با ویژگی‌های اقلیمی بستر طبیعی و فرهنگی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی)

    2-6. تهیه پیش نویس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح و مصوبات مربوط یا موثر بر معماری

    2-7. بررسی طرح‌های معماری ارجاعی (ساختمان‌های دولتی، عمومی، مسکونی و...)

    2-8. بررسی برنامه‌ها و طرح‌های مطالعاتی-پژوهشی در عرصه ارتقاء معماری معاصر ایران

    2-9. ایجاد زمینه همکاری‌های بین‌المللی و مبادلات علمی و فرهنگی (با مجامع جهانی معماری، کشورهای دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی به ویژه کشورهای حوزه فرهنگی ایران)

    2-10. برنامه‌ریزی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی نسبت به تحقق معماری

    (جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی به منظور ارتقاء آگاهی مردم نسبت به معماری- برنامه‌ریزی به منظور ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت محیط زندگی در دوره آموزش عمومی و...)

    2-11. همکاری با سایر شوراهای فرابخشی در ارتقاء دانش و ترویج فرهنگ معماری ایرانی-اسلامی

    (شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی، شورای تحول و ...)

    *توضیح 1: وظایف و فعالیت‌های کمیته مذکور معطوف به حمایت، ترویج و ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و تصمیم‌سازی به مراجع تصویبی (شورایعالی شهرسازی و معماری) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

    3. اعضاء کمیته

    3-1. معماران منتخب

    3-2. نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان

    3-3. نماینده حرفه (با تخصص معماری)

    3-4. نماینده صنف (با تخصص معماری)

    3-5. نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد (با تخصص معماری)

    3-6. نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت کشور با تخصص معماری

    *توضیح 2: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف کشور- حوزه‌های فرهنگی و اقلیمی مختلف- انتخاب شوند. 

    *توضیح 3: حکم اعضاء از جانب وزیر راه و شهرسازی صادر می‌شود.

    4. گروه‌های تخصصی

    به منظور انجام وظایف و در راستای نیل به اهداف، کمیته مجاز خواهد بود نسبت به تشکیل گروه‌های تخصصی از بین متخصصان مربوطه اقدام نماید.

    5. دبیرخانه کمیته

    5-1. دبیرخانه کمیته در دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش مستقر و دبیر کمیته، مدیرکل آن دفتر است.

    5-2. آیین‌نامه داخلی کمیته در اولین جلسه کمیته بررسی و به تصویب اعضاء خواهد رسید.

    ضروری است ضمن برنامه‌ریزی برای تشکیل دبیرخانه کمیته، ترتیبی اتخاذ نمایید که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، اولین جلسه کمیته در هفته پیش رو و در حضور ایشان تشکیل گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار