مدیران خودروعصر اعتبار

بازار «رضا» ایمنی ندارد

عصر ساختمان- «بازار رضا» به عنوان گل سرسبد و نماد بازار کلانشهر مشهد در بین زائران و مجاوران رضوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اکنون با گذر از ۴۰ سالگی، گرفتار ناایمنی شده است.

بازار «رضا» ایمنی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، این بازار سال 1355 در نزدیکی میدان بیت المقدس بنا شد و از آغاز فعالیت تا کنون از مهمترین مراکز تجاری مشهد بوده است و اغلب زائران و گردشگران در سفر به مشهد، پس از تشرف به زیارت بارگاه ثامن الحجج (ع)، برای تهیه سوغات سری هم به این بازار می زنند.
    این بازار طولی دو طبقه، با بنایی قدیمی و غرفه های گوناگون همچنان جای خود را در میان بازارهای لوکس، که یکی پس از دیگری در مشهد سر برآورده اند، حفظ کرده اما فرسودگی بنای آن اکنون زنگ خطر ایمنی را به صدا درآورده است.
    ایمن سازی بنای بازار رضا از سال ها قبل دغدغه کارشناسان و متولیان بوده و وقوع دو آتش سوزی در تیر و مرداد امسال توجه ها را به آن جلب کرد، زیرا با توجه به نوع بنا و طولی بودن بازار، یک حادثه کوچک می تواند خسارت سنگینی برجای بگذارد.

    **بازار رضا تاییدیه ایمنی ندارد
    معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص وضعیت ایمنی بازار رضا به خبرنگار ایرنا گفت: بازار رضا تاییدیه ایمنی ندارد و 17 مورد ایمن سازی برای رفع نقص به هیات مدیره آن ابلاغ شده است.
    آتشپاد دوم «غلامحسین حاجی زاده» افزود: از سال 92 پیگیر مقوله ایمن سازی این بازار هستیم و اخطارهای متعددی صادر شده است اما تا امسال این پیگیری ها موثر واقع نشده و مالکان و هیات مدیره پای کار نمی آیند.
    وی بیان کرد: در این بازار بین مدیریت بازار، مدیریت بهره برداری و مالکان و مستاجران در پرداخت هزینه های ایمن سازی اختلاف وجود داشت و هر یک توپ را به زمین دیگری می انداخت اما در ماه های اخیر در نشست هایی با مدیریت توسعه و عمران رضوی، وضعیت تا حدودی تغییر کرد و فرآیند ایمن سازی بازارهای آستان قدس بویژه بازار رضا در دستور کار قرار گرفته است.
    حاجی زاده تصریح کرد: از 15 باب بازار متعلق به آستان قدس رضوی بازدیدهای لازم صورت گرفته و موارد ناایمن به آنان اطلاع رسانی شده است.
    معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد ادامه داد: تمامی مغازه داران باید به خاموش کننده مجهز بوده و آموزش های لازم برای استفاده از آن را نیز فراگرفته باشند.
    حاجی زاده گفت: همچنین بازار رضا باید به سامانه اعلام و خاموشی آتش مجهز شود که طبق اعلام سازمان عمران و توسعه رضوی این اقدام در مرحله گزینش پیمانکار است.
    وی با بیان اینکه خروجی های این بازار نیز کم عرض و برای مواقع بحرانی نامناسب است، افزود: مقرر شده عرض خروجی ها افزایش یافته و ویترین های قابل اشتعال نیز از این بازار جمع آوری شود.
    معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد افزود: قسمت عمده آتش سوزی های این بازار مربوط به اتاقک برق و سیم کشی های مجموعه است لذا مذاکرات لازم با شرکت برق در این خصوص شده و ایمن سازی ها در دست انجام است.

    **آغاز ایمن سازی بازار رضا
    مدیرعامل سازمان توسعه و عمران رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بازار رضا به طول بیش از 600 متر مربع از مهم ترین مراکز خرید مشهد و متعلق به آستان قدس است که بیش از 1600 واحد تجاری را در دو طبقه جای داده است.
    «محسن اسماعیلی» افزود: با توجه به اینکه بافت فرسوده همواره با تهدید همراه است، ایمن سازی، بهسازی و مقاوم سازی این مجموعه در دستور کار قرار گرفته و مذاکراتی نیز در این خصوص با شهرداری صورت گرفته و مجوزهای لازم اخذ شده است.
    وی ادامه داد: بازسازی و ایمن سازی داخل غرفه ها بر عهده غرفه داران است اما علمیات اجرایی بخش های مرتبط با آستان قدس آغاز شده است.
    اسماعیلی خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار به طور مستمر و تا ساعت 24 فعال است، عملیات بهسازی و مقاوم سازی از ساعت 24 تا 4 بامداد انجام می شود که این کار تا حدودی فرآیند بازسازی را با کندی مواجه می کند.
    مدیرعامل سازمان توسعه و عمران رضوی ادامه داد: سالانه بیش از 20 میلیون نفر در این بازار تردد می کنند که بخش بزرگی از آنها زائر و گردشگر هستند لذا ایمن سازی و مقاوم سازی آن ضروری است.
    اسماعیلی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت های خطرزا در این بازار، افزود: گازکشی در این بازار ممنوع است و از کپسول های اکسیژن نیز در مشاغلی نظیر ساخت زیورآلات به صورت کنترل شده استفاده می شود تا مشکلی برای ایمنی بازار رخ ندهد.
    وی گفت: تامین ایمنی زائران و مجاوران اولویت اصلی است و در هر بخشی که نیاز باشد مقوله ایمن سازی لحاظ می شود.

    **رنگ و بوی جدیدی به بازار می دهیم
    شهردار مشهد نیز چندی پیش در جریان بازدید از این بازار گفت: با گذشت 42 سال از ساخت این بازار، اقدام جدی برای بازپیرایی آن انجام نشده است.
    «قاسم تقی زاده خامسی» افزود: در سایر نقاط دنیا اگر بازاری سالانه 20 میلیون مشتری و مراجعه کننده داشته باشد به یقین کار‌های جدی‌تری برای بهسازی آن صورت می گیرد.
    وی ادامه داد: حال که آستان قدس تصمیم به بهسازی و بازپیرایی این بازار گرفته است، شهرداری مشهد نیز همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت.
    شهردار مشهد ادامه داد: در اجرای طرح بهسازی بازار تداخلی در سبک معماری آن صورت نمی پذیرد و تنها نسبت به نظافت، بهسازی، ایمن‌سازی و استحکام بخشی آن اقدام می شود.

    **آستان قدس در ایمن سازی پیشگام باشد
    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی در خصوص وضعیت ایمنی بازار رضا به خبرنگار ایرنا گفت: این بازار اکنون از لحاظ ضوابط ایمنی دارای مشکل است و از آستان قدس توقع می رود در مقوله ایمن سازی در شهر پیشگام باشد.
    قاضی محمد بخشی محبی» افزود: بازار رضا برند شهر مشهد است و باید از لحاظ ایمنی در شرایط تمام مطلوب و از لحاظ زیبایی نیز منطبق بر معماری ایرانی، اسلامی باشد.
    وی ادامه داد: در ماه های اخیر شاهد دو مورد حادثه در این بازار بوده ایم که به یقین اگر این آتش سوزی ها گسترده تر می بود، عواقب جبران ناپذیری در پی داشت.
    بخشی محبی افزود: بازار رضا نیز از بازارهای قدیمی است که به دلایل مختلف و اختلاف در بحث مالکیت با مشکلات جدی مواجه است و به محلی ناایمن تبدیل شده است، از این رو و با توجه به قدیمی بودن این ساختمان و دریافت گزارشی مبنی بر جمع آوری اتاق تاسیسات و اجاره آن به عنوان واحد تجاری، دادستانی در این حوزه ورود کرد و مذاکراه هایی با آستان قدس و آتش نشانی برای ایمن سازی بازار صورت گرفت.
    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: مالکان و غرفه داران این بازار نیز به این نتیجه رسیده اند که نسبت به ساماندهی و ایمن سازی غرفه های خود اقدام کنند.

    **معرفی مجتمع های ناایمن
    بخشی محبی، حفظ سلامت و ایمنی شهروندان را ضروری ترین اولویت خواند و افزود: در راستای افزایش سطح ایمنی مجتمع ها و بازارها، از سوی دادستانی به شهرداری های مناطق مجوز داده شده تا در صورت همکاری نکردن مسئولان مجتمع ها برای ایمن سازی، ناایمنی آنها را از طریق نصب بنر و برچسب های اعلام خطر به اطلاع شهروندان برسانند.
    وی گفت: این اقدام تاکنون در یکی دو مجتمع بزرگ مشهد نیز انجام شده که این مجتمع ها در کمترین بازه زمانی نسبت به ایمن سازی مجموعه خود اقدام کرده اند.
    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: تعداد قابل توجهی مجتمع و بازار در مشهد وجود دارد که از نظر تردد ناایمن است، سازمان آتش نشانی و تمام دستگاه های خدماتی باید بر وضعیت ایمنی مجتمع های تجاری، بازارها و مجتمع های اقامتی شهر نظارت داشته باشند و دادستانی نیز این آمادگی را دارد تا با مالکان مکان هایی که اجازه ورود به ماموران نمی دهند، برخورد قضایی کند.

    ** خودداری از انتقال سند در مجتمع های ناایمن
    معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه مقاومت مالکان از عمده مشکلات کارشناسان این سازمان برای ایمن سازی اماکن مختلف تجاری و عمومی است، افزود: با هماهنگی دادستانی از انتقال سند و خرید و فروش بازارها و مجتمع هایی که در مقابل ایمن سازی مقاومت کنند، جلوگیری می شود.
    حاجی زاده بیان کرد: این اقدام تاثیر خوبی در شکستن مقاومت ها و ایمن سازی اماکن داشته است.
    وی تاکید کرد: در مجموع بازارهای قدیمی مشهد از لحاظ ایمنی وضعیت خوبی ندارند و باید هر چه زودتر برای لحاظ ضوابط ایمنی اقدام کنند.
    حاجی زاده افزود: 320 بازار و مجتمع تجاری در مشهد دایر است که کمتر از 20 بازار از آنها ضوابط ایمنی را رعایت کرده و مابقی در این بخش دارای نقص هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار