مدیران خودروعصر اعتبار

معاون پست خبر داد :

نظام آدرس‌دهی مشترک ملی مکانی در تهران کامل شد

عصر ساختمان:معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست با تاکید بر اهمیت اجرای GNAF (نظام آدرس‌دهی مشترک ملی مکانی) در کل کشور،گفت:‌ GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است.

نظام آدرس‌دهی مشترک ملی مکانی در تهران کامل شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، مجتبی نصیری با بیان اینکه GNAF سیستم نشانی‌دهی براساس اطلاعات جغرافیایی است، اظهار کرد: سال 76 قانون الزام اختصاص کد پستی تصویب و براساس آن شرکت پست مکلف شد به تمام مکان‌های کشور اعم از شهری و روستایی کد شناسایی یکتا دهد که با آن نشانی استاندارد و کدپستی مکان‌ها مشخص شود.

    وی با بیان اینکه این کار با کد ملی نیز همراه بود، ابراز کرد: شرکت پست طی بررسی طولانی با توجه به گستردگی کشور تمام مکان‌های کشور را  شناسایی کرده و به آنها، در نقاط شهری و روستایی، کدپستی 10 رقمی اختصاص داد.

    او گفت: تا به امروز حدود 46 میلیون رکود اطلاعات مربوط به مکان‌های کشور در فایل نشانی ما موجود است. براساس بانک اطلاعاتی، کدپستی فایل نشانی را داشت و باید ژئوکد نیز انجام می‌شد تا طول و عرض جغرافیایی هر کدام مشخص شود.

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست با بیان اینکه ماده 27  مصوب 1393/6/11 ضوابط فنی و توسعه دولت الکترونیک، پست را ملزم به تحقق GNAF کرده است، ابراز کرد: در تیرماه 94 آیین‌نامه اجرایی طرح نشانی استاندارد مکانی ملی که توسط ریاست جمهور مصوب شده بود، ابلاغ شد و در آن روش اجرایی کار و تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است.

    وی با بیان اینکه GNAF کارفرابخشی به حساب می‌آید و فقط مجری آن شرکت پست است؛، افزود: وقتی فایل نشانی مبتنی برGNAF شود نشانی‌ها مبتنی بر نقشه می‌شود (تا قبل از این نشانی‌ها متن بود) که با انجام این طرح هر نشانی با شماره کدپستی را می‌توانیم روی نقشه نشان دهیم.

    نصیری اظهار کرد: اگر دستگاه‌های امدادی و انتظامی از این سیستم استفاده کنند، می‌توانند از محل تلفن، مکان را تشخیص دهند. دستگاه‌هایی که با مکان سر و کار دارند می‌توانند از این سیستم  محل مورد نظر را بر اساس کدپستی، تعیین کنند.

    معاون پست با بیان اینکه کلید مشترک بانک‌های اطلاعاتی کدپستی است افزود: GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است.

    نصیری با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال 94 این سامانه را آماده کرده‌ایم، گفت: در استان‌های کرمان، قم، خوزستان، کار تعیین مختصات جغرافیایی کدهای پستی به عنوان پایلوت آغازشد و به مناسبت 17 مهر در روز جهانی پست مابقی استان‌ها هم شروع به اجرای  این پروژه کردند و در سامانه تحت وب حدود 700 اپراتور روی این سامانه کار می‌کردند.

    وی خاطر نشان کرد: تا پایان سال 94 تعیین مشخصات جغرافیایی 25 استان به پایان رسیده است و فقط شش استان تا پایان اردیبهشت سال 95 پایان می‌یابد. به عبارت دیگر تا پایان سال گذشته، 90 درصد پروژه به اتمام رسیده و 10 درصد باقی مانده نیز تا پایان اردیبهشت ماه امسال به پایان می‌رسد.

    معاون برنامه‌ریزی پست به حجم کار انجام شده اشاره کرد و گفت: در نقاط شهری 14 میلیون ساختمان و شش میلیون نیز در نقاط روستایی وجود دارد که تا پایان اردیبهشت، شناسایی 14 میلیون ساختمان به پایان می‌رسد و تلاش می‌کنیم مختصات جغرافیایی نقاط روستایی نیز در نیمه دوم سال 95 شناسایی و تعیین شود.

    وی درباره چالش‌های اجرای GNAF گفت: چون GNAF بر اساس نقشه کار می‌کند، لازم است نقشه‌های مورد نیاز برای این سامانه تامین شود.

    نصیری با اشاره به اینکه بر اساس آیین‌‌نامه، سازمان نقشه‌برداری باید نقشه‌های مورد نیاز را تامین کند، افزود: استانداری‌ها نیز مکلف شده‌اند از طریق شهرداری‌ها و بنیاد مسکن این نقشه‌ها را در اختیار این سامانه قرار دهند و این موضع نیازمند تعامل بین دستگاهی برای دستیابی به نقشه‌های موجود است.

    او به چالش دیگری در زمینه انجام پروژه GNAF اشاره کرد و افزود: ‌معابر بدون نام یا معابر با نام‌های مشابه و ساختمان‌های فاقد پلاک شهرداری در کشور زیاد دیده‌ می‌شود چرا که اجزای اصلی نشانی نام معبر و پلاک شهرداری است که باید نشانی‌ها کامل شوند.

    وی ادامه داد: وظیفه کمیته مدیریت نشانی آن است که با همکاری شوراهای شهر با استانداری‌ها معابر فاقد نام را نام‌گذاری و تعیین تکلیف و ساختمان‌های فاقد پلاک را نیز شهرداری‌ها تعیین پلاک کنند.

    نصیری اظهار کرد: وظیفه کمیته نقشه جمع‌آوری نقشه‌های کشور است که در نهایت در اختیار این سامانه قرار گیرد. برای GNAF و بهنگام‌سازی آن 20 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

    معاون پست با بیان اینکه تعیین مختصات جغرافیایی در تهران تکمیل شده است افزود: امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات این سرویس آماده و در واحدهای شهری، در اختیار دستگاه‌های متقاضی قرار می‌گیرد.

    نصیری با بیان اینکه این سرویس در حال آماده‌سازی و تکمیل است، ادامه داد: تاکنون سه جلسه کارگروه راهبری تشکیل شده و مسئول کارگروه شرکت پست است و اعضای آن سازمان‌های فناوری اطلعات، ثبت اسناد، نقشه‌برداری، همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، مرکز آمار و... هستند.

    وی ادامه داد: سه کمیته به عنوان کمیته سرویس‌ها، مدیریت نشانی و کمیته نقشه تشکیل شده است که کمیته سرویس‌ها با مسئولیت سازمان فناوری اطلاعات، کمیته مدیریت نشانی با مسئولیت شرکت پست و کمیته نقشه نیز با مسئولیت سازمان نقشه‌بردای انجام می‌شود.

    معاون شرکت پست نیز با بیان اینکه تامین نقشه‌ها پرهزینه‌ترین مباحث این پروژه است، گفت: فاز مقدماتی این طرح تا اردیبهشت 95  تحت عنوان تعیین مشخصات طول و عرض جغرافیایی به پایان می‌رسد. فاز اول آن تامین نقشه، پالایش اطلاعات، دقت و کنترل و فاز سوم سرویس‌دهی به سازمان‌های متقاضی است که ان‌شاءلله با همت دستگاه‌های ذی‌ربط به پایان می‌رسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار