مدیران خودروعصر اعتبار

رونق بازار مسکن در فصل تابستان؟

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن اگرچه می‌گوید به وسیله پس‌اندازهای ایرانیان خارج از کشور در فصل تابستان به رونقی نسبی خواهیم رسید، اما عقیده دارد تا زمانی که درآمد نفتی افزایش نیابد، سایر بخش‌های اقتصاد راه نخواهند افتاد و تا زمانی که اقتصاد راه نیفتد بخش مسکن نیز همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

رونق بازار مسکن در فصل تابستان؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از برخی از اقتصاد، کارشناسان مسکن عقیده دارند که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های دقیق به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده دسترسی پیدا کند که در آن صورت از آنجایی که صنعت ساختمان نقش عمده‌ای را در اقتصاد ایفا می‌کند، به رونقی در بازار مسکن دست می‌یابیم، اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌درصدی تنها یک پیش‌بینی است و در صورتی که به آن دسترسی پیدا نکنیم، تنها شاهد رونق نسبی مسکن در فصل تابستان یا نیمه دوم سال خواهیم بود که این رونق نسبی نمی‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.

    همچنین درسال گذشته سیاستگذاری‌هایی مانند افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود بانکی در جهت بهبود اوضاع بازار مسکن صورت گرفت که اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان بسیار موثر است و می‌تواند سرعت خروج از رکود را بیشتر کند، اما در مقابل برخی دیگر عقیده دارند که این عوامل به تنهایی نمی‌توانند زمینه خروج از رکود را فراهم کنند و چیزهای دیگری همچون رشد درآمدهای نفتی کشور بسیار اثرگذارتر هستند.

    در همین زمینه محمود جهانی یکی از کارشناسان مسکن بیان کرد: اکنون سیاست‌های درون‌بخشی فراهم شده اما زمینه برای اجرای آنها فراهم نیست که زمینه آن به اقتصاد کلان کشور برمی‌گردد.

    او در ادامه در رابطه با پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال 95 گفت: رشد اقتصادی 5 تا 6 درصدی فعلاً در حد یک پیش‌بینی است، اگر تحقق پیدا کند و رشد اقتصادی بالای پنج درصد را داشته باشیم، قول می‌دهم که بخش مسکن راه می‌افتد، اما اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، شرایط برای بخش مسکن فراهم نمی‌شود.

    این کارشناس مسکن تصریح کرد: البته این بحث کلان است، اما به صورت کلی پیش‌بینی این است که با توجه به برنامه‌‌هایی که طراحی شده و زمینه و بستر آن در حال فراهم شدن است، در تابستان امسال پس‌اندازهای ایرانیان خارج از کشور صورت گیرد و احتمالاً به یک رونق نسبی و کم عمق دست پیدا خواهیم کرد که متاثر از پس‌اندازهای خارجی است.

    جهانی در پاسخ به اینکه آیا این رونق همراه با افزایش قیمت خواهد بود، گفت: به طور طبیعی هر گاه از رونق صحبت می‌کنیم، رشد معاملات و افزایش قیمت با همدیگر به صورت موازی انجام می‌شوند و اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند اما از آنجایی که عمق این رونق زیاد نخواهد بود بنابراین افزایش چندانی در قیمت‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

    او در رابطه با اقدامات لازم برای خروج بازار مسکن از رکود بیان کرد: برای رسیدن به رونق بخش مسکن، بستر لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی باید فراهم شود که این موضوع نیز وابسته به قیمت نفت است.

    این کارشناس مسکن در ادامه گفت: در مرحله اول باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد انجام شود که این به زمان زیادی نیاز دارد، اما بعد از آن بحث رشد درآمدهای نفتی است و به دلیل اینکه اقتصاد ایران نفتی است بنابراین تا درآمد نفتی راه نیفتد سایر بخش‌های ما به این آسانی‌ها اقتصاد را راه نخواهند انداخت و تا این اتفاق نیفتد بخش مسکن نیز همچنان در رکود خودش باقی خواهد ماند.

    او در پایان گفت: به طور کلی شرایط به هیچ وجه برای رسیدن به یک رونق تمام عیار در بخش مسکن فراهم نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو