مدیران خودروعصر اعتبار

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران:

شفافیت مالی اولویت اصلی فعالیت های ستاد سمن‌های شهر تهران است

عصر ساختمان- رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران گفت: بنا نداریم که ستاد توان افزایی در این دوره تبدیل به قلکی برای پخش پول شود. در دوره های گذشته بالغ بر ۵۰ درصد بودجه سالانه ستاد به کمک های مالی تخصیص می یافت اما ما اکنون در پیش بینی خود این مقدار را به ۱۰ درصد بودجه ستاد تقلیل داده ایم.

شفافیت مالی اولویت اصلی فعالیت های ستاد سمن‌های شهر تهران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، حجت نظری در جلسه مسئولان و اعضای ستاد با نمایندگان شبکه های استانی و ملی اظهار داشت: برخی نظرات اعضای تشکل ها در راستای فعالیت ما در ستاد است و برخی هم در راستای این فعالیت ها نیست. البته همه نکات مربوط به سمن ها بوده و در راستای فعالیت شبکه ها است.

    وی ادامه داد: اولین موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که محدوده جغرافیایی فعالیت ستاد توان افزایی، شهر تهران است. برخی از نمایندگان شبکه ها خارج از این چارچوب اظهارنظر کردند اما واقعیت این است که ما در این محدوده مکلف به فعالیت هستیم؛ هرچند این بدان معنا نیست که اگر یک NGO فعالیتی انجام می دهد که هم در شهر تهران است و هم عوایدش به خارج از شهر تهران می رسد، ما به آن کمک نکنیم اما تمرکز ما در محدوده جغرافیایی شهر تهران است.

    نظری علت چنین اقدامی را مصوبه شورا درباره ستاد عنوان کرد و ادامه داد: در این مصوبه اهداف، وظایف و اختیارات برشمرده شده و بخش عمده ای از سیاست های کلی در آن مشخص شده است. ما نمی توانیم خارج از این چارچوب کاری انجام بدهیم و اهداف و سیاست های ستاد در دوره پیش نیز همان بوده که امروز هست اما شیوه رسیدن به آن اهداف در هر سه دوره متفاوت است.

    رییس ستاد توان افزایی در عین حال گفت: البته این که تا چه اندازه ای به آن اهداف پرداخته شد و ستاد به اهداف خود رسید بحث دیگری است که اعضای شبکه ها می توانند درباره آن قضاوت کنند. ما دوره های گذشته را آنالیز کرده ایم. سعی کرده ایم اطلاعات را جمع آوری و شرایط موجود را بررسی کنیم اما بیش از این بنا نداریم به گذشته بپردازیم.

    وی با بیان این که نگاه ما به افق های آینده است یادآور شد: بنای ما بر این است که بر اساس آنچه در مصوبه ستاد آمده، با کمک سمن ها، به رسمیت شناختن استقلال NGOها و احترام به شأن غیردولتی سازمان های مردم نهاد حتما تلاش خواهیم کرد که بر مبنای تعامل، فعالیت غیردولتی را در محدوده جغرافیایی شهر تهران پیش ببریم.

    نظری با اشاره به تصمیم ستاد توان افزایی برای برگزاری دوره های آموزشی اظهار داشت: NGOهای بزرگ و کاملا توانمند، نیازی به این دوره های آموزشی نخواهند داشت اما ممکن است ستاد توان افزایی از شما یاری بخواهد و درخواست کند که این دوره های آموزشی را برگزار کنید. شما در این مجموعه حضور یافته اید تا انجمن های کمتر توانمند را توانمندتر کنید.

    رییس ستاد توان افزایی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که از ابتدای ورود به فعالیت تشکل های غیردولتی برای کسانی که تمایل دارند وارد این عرصه شوند آموزش هایی را در نظر بگیریم و به افراد متقاضی و علاقمند کمک کنیم. تلاش ما بر این است که در زمان فعالیت ها در کنار NGOها و فعالان این عرصه باشیم. در این مسیر شبکه ها می توانند به ما کمک کنند و ما روی این کمک حساب می کنیم؛ چراکه شبکه ها مجموعه ای از توانمندان NGOها هستند که تجربه و توان بیشتری دارند و ممکن است سطحی از خلاقیت که در شبکه ها نهفته است در برخی NGOها نیز وجود داشته باشد اما چنین یکپارچگی و وحدتی در آن نباشد.

    وی یادآور شد: اساسی ترین دلیلی که سبب شد این جلسه تشکیل شود این بود که ما با یکدیگر همفکری کنیم.

    نظری با بیان این که آموزش از برنامه های اصلی ستاد توان افزایی است، گفت: ما دوره هایی را برگزار کرده ایم که از جمله آن ها می توان به جلسات «کار داوطلبانه؛ چیستی و چرایی»، کار داوطلبانه در کوهستان های شمال تهران و کار داوطلبانه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تهران اشاره کرد. در این جلسات که با حضور نمایندگانی از مدیریت شهری، نمایندگان NGOها و دولت برگزار شده است توانسته ایم گام های مثبتی برداریم.

    رییس ستاد توان افزایی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه این جلسات خاطرنشان کرد: در پنل هایی که برگزار کرده ایم تلاش کرده ایم که غلبه با NGOها باشد و سعی می کنیم این رویه ادامه یابد.

    وی با اعلام این خبر که ما در حال بازنگری مصوبه مدیریت محله هستیم، گفت: این بازنگری با دو محور انجام می شود؛ اول این که سرای محلات به فضایی برای فعالیت NGOها تبدیل شوند چراکه یکی از خواسته های متداول NGOها اختصاص فضا برای فعالیت هایشان است و من فکر می کنم 354 سرای محله فضای مناسبی را برای این فعالیت ها فراهم می کند. دوم این که در این بازنگری شأنی به شورای شهر بدهیم که بتوانیم CBOها یا کانون های اجتماع کشور را نیز به رسمیت بشناسیم و برای آن ها از طریق شورای اسلامی شهر تهران اعتبارنامه صادر کنیم. این اقدام منجر به افزایش مشارکت محلی خواهد شد که می تواند سرای محلات را به کارکرد اولیه و اصلی مدنظر طراحان آن نزدیک کند.

    نظری ادامه داد: ما سعی می کنیم نهادسازی را از محله ها شروع کنیم و CBOها (کانون های اجتماع کشور)را نیز گسترش بدهیم. گسترش جامعه مدنی در دوره های گذشته به دلیل بنا نشدن بر پایه های قوی، با رفتن و آمدن یک شهردار یا یک دولت با تزلزل مواجه شد. ما تلاش می کنیم این نهادها را به محلات ببریم و نهادها را از مبنایی ترین شکل ممکن تقویت کنیم.

    رییس ستاد توان افزایی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات دوره گذشته این بود که در سرای محلات کانون هایی را ایجاد کردند و تحت عنوان CBO فضای فعالیت را برای آن ها فراهم کردند در حالی که این کانون ها کارکرد و ساختار CBOها را نداشتند.

    وی با بیان این که بنای ما احترام به استقلال NGOهاست اظهار داشت: ما تلاش می کنیم که فعالیت NGOها را تسهیل کنیم. اگر ما بتوانیم در دوره فعلی مسیر شبکه ها را برای فعالیت بهتر هموار کنیم توانسته ایم بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کنیم.

    نظری افزود: ما جلساتی با نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان محیط زیست، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مجموعه هایی که ممکن است هر یک ارتباطی با فعالیت های NGOها داشته باشند برگزار کرده ایم و امیدواریم به انعقاد تفاهم نامه هایی منجر شود که به پیشبرد برنامه های شبکه ها کمک کند.

    رییس ستاد توان افزایی از اعضای شبکه های استانی و ملی خواست در مقام اتاق فکر به این ستاد کمک کنند و از تلاش خود برای استفاده از این شبکه ها به عنوان مقام مشورتی و نیز تلاش برای جایگزینی NGOها با پیمانکاران در برخی حوزه هایشهری خبر داد.

    وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: سخن من به این مفهوم نیست که NGOها پیمانکار شهرداری باشند بلکه صحبت بر سر این است که در برخی حوزه ها همچون حوزه های فرهنگی و اجتماعی به جای این که پروژه ها برون سپاری شود و در اختیار پیمانکاران گذاشته شود به NGOها واگذار شود. این به معنای پیمانکار بودن NGO نخواهد بود بلکه با توجه به این که NGO در آن حوزه در حال فعالیت است می تواند با شهرداری همکاری کند. ضمن این که نگاه NGO به مسائل شهری نگاهی سوداگرانه نیست و به طور طبیعی امور را با دغدغه بیشتری به انجام می رساند.

    نظری با اشاره به مساله شفاف سازی مالی تصریح کرد: ما برای این مساله برنامه جدی داریم. اولا بنای ما بر این نیست که ستاد توان افزایی در این دوره تبدیل به قلکی برای پخش پول بشود. در دوره های گذشته بالغ بر 50 درصد بودجه سالانه ستاد به کمک های مالی تخصیص می یافت اما ما اکنون در پیش بینی خود این مقدار را به 10 درصد بودجه ستاد تقلیل داده ایم و براساس پیشنهاداتی که به ما خواهد رسید در سایت ستاد اعلام خواهیم کرد که همین بودجه را نیز برای چه اموری صرف کرده یا نکرده ایم و علت تخصیص یا عدم تخصیص بودجه برای پروژه ها چیست.

    رییس ستاد توان افزایی با بیان این که از ابتدای در اختیار گرفتن مسئولیت ستاد تا به امروز حتی یک ریال از بودجه این ستاد محقق نشده است اظهار داشت: هر زمانی که بودجه ستاد محقق بشود ما ریال به ریال بودجه هزینه شده ستاد را گزارش خواهیم کرد.

    بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد شهر تهران، در ابتدای این جلسه تعدادی از نمایندگان شبکه های استانی و ملی به بیان دیدگاه و مطالبات خود از این ستاد و مدیریت جدید آن در دوره جدید پرداختند. ترویج کار تشکیلاتی و داوطلبانه، نهادسازی خودجوش و تسهیل نهادسازی از سوی شورا و توسعه آن ها، کمک به تثبیت و تحکیم موجودیت و فعالیت تشکل ها و نهادها، آموزش، کمک به ورود مسائل NGOها به حاکمیت، فراهم آوردن امکانات سخت افزاری، نگاه ملی نسبت به NGOها، ارتباط سازمان یافته در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اطلاع رسانی دوسویه، فعالیت در راستای منافع NGOها، جایگزینی تفکر مسئولیت پذیری اجتماعی به جای دلالی و همچنین حمایت معنوی ستاد از فعالیت های NGOها از جمله این پیشنهادات بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو