مدیران خودروعصر اعتبار

این خانه از مرز هشدار گذشت!

عصر ساختمان- براساس برنامه‌ای که سازمان زیباسازی تهران در ساماندهی میدان بهارستان و جداره‌های آن داشت، کار را جلو می‌برد، پروژه‌ای که در اولین قدم‌هایش پا به خانه‌ای وسوسه‌انگیز گذاشت؛ خانه‌ای قاجاری که گویا مالکانش نمی‌دانند اگر اجازه مرمت و ساماندهی همین یک خانه را از آنها بگیرند، بهارستان به اصالت اولیه‌اش برنمی‌گردد.

این خانه از مرز هشدار گذشت!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، خانه‌ی پلاک 24 در تقاطع خیابان صفی‌علیشاه و میدان بهارستان از سمت غرب میدان، سال‌هاست به حالت متروکه به حال خود رها شده؛ بنایی که به نظر می‌رسد با توجه به اسناد موجود و دیوارهایش، متعلق به پهلوی دوم باشد و فقط ستون‌هایش از قاجار باقی مانده‌اند، به همین دلیل براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای ساماندهی این بنا، قرار بود سازمان زیباسازی با تخریب دیوارهای الحاقی، به جای‌ آن‌ها نرده نصب کند، تا جداره‌ها مرمت و باززنده‌سازی شوند. پروژه‌ای که قرار بوده سرتاسر میدان بهارستان را به سامان برساند.

    خانه‌ی پلاک 24 در تقاطع خیابان صفی‌علیشاه و میدان بهارستان از سمت غرب میدان، سال‌هاست به حالت متروکه به حال خود رها شده؛ بنایی که به نظر می‌رسد با توجه به اسناد موجود و دیوارهایش، متعلق به پهلوی دوم باشد و فقط ستون‌هایش از قاجار باقی مانده‌اند، به همین دلیل براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای ساماندهی این بنا، قرار بود سازمان زیباسازی با تخریب دیوارهای الحاقی، به جای‌ آن‌ها نرده نصب کند، تا جداره‌ها مرمت و باززنده‌سازی شوند. پروژه‌ای که قرار بوده سرتاسر میدان بهارستان را به سامان برساند.

    حالا مجموع زیادی از بناهای قرار گرفته در جداره‌های میدان، با ساماندهی محوطه، رنگ و فضای بهتری به خود گرفته‌اند، اما یکی از بناهای مهم از نظر موقعیت جغرافیایی در میدان از سمت غرب، هنوز حالت متروکه بودن خود را دارد.

    خانه پلاک 24 در ابتدای میدان بهارستان دست‌کم از سال 1264 شمسی در عکس‌ها حضور داشته است. این یعنی خانه‌ی مورد بحث عمری حداقل 130 ساله دارد، هر چند مشخص نیست چه زمانی و توسط چه کسی ساخته شده و چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند؟ اما دست‌کم حالا که می‌توان برای آن کاری کرد و زندگی را دوباره به آن برگرداند، گویا مالکانش اجازه‌ی این کار را نمی دهند.

    محسن هاشمی، مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان که از اواسط سال گذشته، تیم‌اش را در میدان بهارستان و برای ساماندهی جداره‌های این میدان تاریخی به خصوص جداره‌های 15 بنای تاریخی‌اش مستقر کرده، و از نخستین اقداماتش در میدان بهارستان آغاز استحکام‌بخشی جداره‌های بیرونی بنا بوده است، درباره‌ی علت متوقف شدن کار ساماندهی جداره‌های این بنا به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه بانک مرکزی به عنوان مالک این بنا، برای ساماندهی این بنا با ما همکاری نمی‌کند، به نظر می رسد مدیران میانی بانک قصد رها کردن این ساختمان تاریخی به عنوان یک هویت برای میدان بهارستان را دارند تا به جای آن، ساخت‌وساز جدیدی انجام دهند.

    او با بیان این‌که در قالب این پروژه بیش از پانزده ساختمان دیگر در اطراف میدان بهارستان که متعلق به پهلوی اول و دوم بوده‌اند مرمت و بهسازی شده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه بانک مرکزی مانع بهسازی این ساختمان شده و اکنون حدود سه ماه است که کار را خوابانده‌اند.

    او این اقدام را کارشکنی مدیران میانی بانک مرکزی در مرمت و بهسازی یکی از ساختمان‌های هویتی میدان بهارستان دانست و اضافه کرد: متاسفانه مسئولان این سازمان، بیش از دو ماه است که پیمانکار مرمت ما را سر می‌دوانند.

    پیش از این هاشمی درباره‌ی وضعیت این بنای تاریخی گفته بود: براساس اظهارنظرهای کارشناسان متخصص میراث فرهنگی، این بنای تاریخی با عبور از نقطه‌ی زرد و هشدار، به نقطه‌ی قرمز رسیده‌ است. باد و باران در زمستان به راحتی بخش‌های مختلف این خانه را پایین می‌آورد، اگر بانک مرکزی نیز درگیر مرمت فضای داخلی خانه شود، استفاده‌های مناسب و خوبی می‌توان از این بنا داشت.

     این خانه یک حیاط پشتی است، حیاطی که نمای آن فقط از خیابان صفی‌علیشاه دیده می‌شود، با ستون‌های قرینه‌ی همین‌ستون‌ها در میدان بهارستان. بخشی از بنا که شنیده می‌شود در آن چند سرویس بهداشتی ایجاد شده است و وضعیت ناهنجاری دارد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو