مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش ۱۰ درصدی فروش آپارتمان در تهران

عصر ساختمان:سال گذشته در مجموع ۱۲ ماه، ۱۵۵ هزار آپارتمان مسکونی در تهران خرید و فروش شد که تحت تاثیر عمیق‌تر شدن رکود مسکن در سال ۹۴، حجم معاملات نسبت به سال ۹۳ رقمی معادل ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

کاهش ۱۰ درصدی فروش آپارتمان در تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن در آخرین ماه سال گذشته حاکی است که در اسفند سال 94 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 13 هزار و 100 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5/ 8 درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحد مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در اسفند ماه سال 94 حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با سهم 8/ 55 درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با اسفند ماه سال 93 معادل 4/ 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

    توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفند ماه سال 94 نیز حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 9/ 14 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 2 و 8 به ترتیب با سهم 5/ 10، 4/ 9 و 9/ 5 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 4/ 70 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به 10 منطقه شهر (شامل مناطق 5، 4، 2، 8، 14، 15، 10، 1، 7 و 3) بوده و 12 منطقه دیگر تنها 6/ 29 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.در اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4 میلیون و 210 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/ 7 درصد و 9/ 3 درصد افزایش نشان می‌دهد.بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 11 و معادل 2/ 5 درصد و بیشترین کاهش قیمت نیز به منطقه 10 و معادل 6/ 2 درصد تعلق داشته است.در آخرین ماه سال گذشته از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی فروخته شده معادل 8 میلیون و 270 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2 میلیون و 140 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشت.در سال 94 تعداد کل معاملات خرید آپارتمان مسکونی در تهران به 154 هزار و 700 فقره رسید که در مقایسه با سال 93، حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد. در این سال متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی فروخته شده در تهران 3 میلیون و 890 هزار تومان بود که 8/ 0 درصد نسبت به سال قبل افت یافته است.

    این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در سال 93 معادل 6/ 5 درصد نسبت به سال 92 افزایش پیدا کرد.توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در اسفند ماه سال 94 حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 5/ 2 تا 3 میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم 13 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی 3 تا 5/ 3 میلیون تومان و 2 تا 5/ 2 میلیون تومان به ترتیب با سهم 4/ 12 درصد و 2/ 12 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در آخرین ماه سال گذشته توزیع حجم معاملات خرید مسکن در تهران به گونه‌ای بوده است که در حدود 2/ 61 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی (4 میلیون و 210 هزار تومان) معامله شده‌اند.توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران بر حسب سطح زیر بنای هر واحد مسکونی در اسفند ماه سال 94 نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیر بنای 60 تا 70 متر مربع معادل 9/ 14 درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیر بنای 50 تا 60 و همچنین آپارتمان‌های 70 تا 80 متر مربع با سهم مشابه 5/ 13 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از 80 متر مربع نیز 4/ 52 درصد از معاملات انجام شده را در این ماه به خود اختصاص دادند. در مجموع 7/ 57 درصد از کل تعداد معاملات خرید مسکن در تهران در سال 94 به آپارتمان‌های مسکونی با مساحت کمتر از 80 متر مربع اختصاص داشته است.در اسفند سال 94 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی خرید و فروش شده در تهران بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش 130 تا 160 میلیون تومان با سهم 2/ 9 درصدی بیشترین حجم از کل معاملات خرید را به خود اختصاص دادند.

    بعد از این نوع آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی دارای ارزش ریالی 100 تا 130 میلیون تومان و 160 تا 190 میلیون تومان به ترتیب با سهم مشابه 3/ 8 درصدی از کل معاملات، در رتبه‌های بعدی پرفروش‌ترین آپارتمان‌های مسکونی قرار گرفتند. در اسفند پارسال حدود 6/ 50 درصد از واحدهای مسکونی معامله شده دارای ارزشی کمتر از 280 میلیون تومان بوده‌اند و 7/ 7 درصد از واحدهای مسکونی معامله شده نیز ارزشی بیش از 980 میلیون تومان داشته‌اند. این سهم‌ها در اسفند ماه سال 93 به ترتیب معادل 55 درصد و 7 درصد بوده است.در اسفند سال 94 شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8/ 9 درصد و 11 درصد از خود رشد نشان داد. ماهیت قرار دادهای اجاره آپارتمان مسکونی که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شود و نیز اثر پذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. در این میان باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات معادل 28 درصد است.بانک مرکزی در جمع‌‌بندی خود از تحولات اسفند 94 بازار مسکن اعلام کرد: با توجه به چشم‌انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و نیز اقدامات مناسب انجام شده توسط نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن، بهبود عملکرد این بخش هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا در سال 95 دور از انتظار نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو