مدیران خودروعصر اعتبار

سرنخ برج‌های روی تاریخ کرمان به "میراث" رسید

عصر ساختمان- «هیچ مصوبه‌ای برای مجتمع تجاری در وسط بافت تاریخی کرمان توسط اداره کل میراث فرهنگی این استان تائید نشده است. طرحِ پروه‌ی سیتی‌سنتر آن‌قدر بزرگ است که باید در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بررسی و مصوبه‌ی آن ابلاغ می‌شد.»

سرنخ برج‌های روی تاریخ کرمان به "میراث" رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هر قدر اسناد مربوط به مصوبه‌ی اجرائی شدن طرح ساخت مجتمع‌ تجاری در بافت تاریخی کرمان بیشتر می‌شود، تاریخ صدور مجوزهای این طرح هم بیشتر به عقب برمی‌گردد؛ می‌توان گفت از سال 91 شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با طرح ساختِ سیتی‌سنتر در مرکز و روی بافت تاریخی کرمان آشنا شده‌اند و آن را بررسی کرده‌اند که این روند باعث شده که امروز مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان، به راحتی و فراغ بال هر اتفاقی که در وسط بافت تاریخی کرمان رخ می‌دهد را به گردن مسئولان بالاتر خود بیندازند.

    هر چند اگر طرحی باشد که «کوچه باغ» تاریخی یا همان «سرمست»ِ امروزی در پشت میدان تاریخی ارگ کرمان را کاملا تخریب کرده و امروز به واسطه‌ی اجرائی شدن همین طرح تجاری به بن‌بست تبدیل شده باشد یا نیمی از مغازه‌های ضلع جنوبی اول میدان تاریخی ارگ چسبیده به گودالِ «خشت‌مال‌ها» را تخریب کند.

    مجوزی که تا امروز ساختمانِ تجاری‌اش چهار طبقه از کفِ معبر ساخته شده و حتی در برخی از جهت‌ها با وجود داشتن حریم درجه یک و دو و حتی قرار گرفتن بناهای تاریخی در چهار جهت آن به پنج یا شش طبقه هم می‌رسد.

    و اکنون اسکلتِ فلزی‌ بدنه‌ی ساختمانِ محصور بین بناهای تاریخی مختلف مانند میدان تاریخی ارگ، کاروانسرای کوزه‌گران و بازار تاریخی کرمان و در حریم مجموعه‌ی گنجعلی‌خان کرمان در حال قد کشیدن است.

    میدان تاریخی ارگ، مغازه‌های تخریب شده برای ساخت سیتی‌سنتر و گودالِ احداث این مجتمع تجاری
    در تصویر دیده می‌شود. این تصویر امروز ششم مرداد گرفته شده است

    حمید روحی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هر چند در ابتدای صحبت‌هایش با ایسنا تاکید می‌کند فقط در مورد کلیات طرح صحبت می‌کند و اصل موضوع را به سازمان میراث فرهنگی می‌فرستد و باید از آن‌جا  پیگیری کرد، اما می‌گوید: کلیات اجرائی این طرح براساس مصوبات شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تائید شده است. همه‌ی مصوباتی که مربوط به پروژه "گودال خشت‌مال‌ها" بوده سال 1391 در شورای فنی سازمان در جلسات متعدد مطرح شده است.

    او با بیان این‌که حدود شش جلسه و صورت‌جلسه متعدد در این زمینه در میراث فرهنگی وجود دارد، ادامه می‌دهد: حتی طرح‌های اجرائی نیز باید به همان شورای فنی مصوبات می‌رفته و سپس اجرا می‌شده است. پس از آن نیز در چند نوبت با میراث فرهنگی کرمان و سازمان میراث فرهنگی کشور مکاتباتی انجام شده و کلیات طرح‌های اجرائی نیز ارسال شده است.

    وی تاکید می‌کند: هیچ مصوبه‌ای در سطح استان نبوده که فقط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تصمیم‌گیرنده‌ی آن باشد.

    مجتمع تجاری در دست ساخت در بافت کرمان و قلعه دختر کرمان در کوه روبه‌روی مجتمع تجاری.
    تاریخ ثبت تصویر؛ ششم مرداد 97

    روحی در پاسخ به این صحبت که قطعا معاونت میراث فرهنگی یک استان موظف است در صورتی که حتی مصوبه‌ای به اشتباه از سازمان میراث فرهنگی کشور به دست او می‌رسد، جلوی آن را بگیرد، توضیح می‌دهد: در بسیاری از پروژه‌ها شورای فنی سازمان میراث فرهنگی باید ورود کند و نظر بدهد و کلیات طرح را بررسی کند. حتی در یکی از بندهای مصوبات شورای فنی سازمان میراث فرهنگی که مربوط به سال 91 می‌شود نوشته است؛ «تدوین اصول ضوابطِ طرح‌های حاکم بر پروژه شامل تراکم، سطح اشغال، کاربری‌ها، ارتقای سطوح و ضوابط کامل حفاظتی، باید مدنظر قرار گیرد.

    او همچنین می‌گوید: سه نماینده از شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مشخص شده بودند تا این طرح را بررسی و اعلام نظر کنند.

    اما روحی اعلام اسامی این سه نماینده را منوط به نظر سازمان میراث فرهنگی می‌داند.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، ادامه می‌دهد: آخرین بار نیز تمام طرح‌های ارجاعی به کرمان شامل همین ضوابط بود که به شورای فنی سازمان فرستادیم. اکنون نیز اگر شورای فنی بررسی کنند که از ضوابط  عدول شده است، ما بلافاصله پیگیری حقوقی می‌کنیم.

    او اما در پاسخ به این صحبت که میراث‌فرهنگی چه‌قدر امکان استفاده از ضوابط حقوقی را برای به عنوان مثال تخریب چنین ساختمانی که تا کنون میلیاردها تومان برای ان هزینه شده دارد، به این جمله بسنده می‌کند که؛ «با توجه به این‌که پروژه بزرگ بوده، کلیت آن در حوزه میراث فرهنگی کشور باید بررسی می‌شد. حتی پیگیری قضائی و حقوقیِ بسیاری از پروژه‌های بزرگ در یک ماه اخیر را در این سطح انجام داده‌ایم.»

    خبرنگار ایسنا در تلاش است تا صحبت‌های محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در این زمینه نیز جویا شود.

    مغازه‌های قرار گرفته در ضلع جنوبی میدان تاریخی ارگ که تخریب و ورودی‌شان بسته شده است.
    تاریخ ثبت تصویر؛ شش مرداد 97

    نمای ورودی کوچه تاریخی حذف و الحاق شده به سیتی سنتر
    تاریخ ثبت تصویر؛ ششم مرداد 1397

    «کوچه باغ» یا کوچه سرمست امروزی که تخریب شده و با کشیدن دیوار بتونی به بن‌بست تبدیل شده است.
    تاریخ ثبت تصویر؛ شش مرداد 1397

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار