مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان سمنان:

فازهای تکمیلی مرمت برج تاریخی چهل‌دختران سمنان اجرا می‌شود

عصر ساختمان:سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از اجرای فازهای تکمیلی مرمت برج تاریخی چهل‌دختران سمنان خبر داد.

فازهای تکمیلی مرمت برج تاریخی چهل‌دختران سمنان اجرا می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، مصطفی یغمائیان بابیان اینکه کار مرمت اطراف این برج پیش‌ از این انجام‌شده بود اظهار داشت: برای حفاظت هر چه بیشتر از این اثر تاریخی، با همکاری سازمان دانش‌آموزی کار مرمت موضعی و ساماندهی محیط اطراف برج انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه برج چهل‌ دختران یک بنای تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بر ضرورت نگهداری از این اثر تاریخی تأکید کرد.

    سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به آغاز اجرای فازهای تکمیلی مرمت این برج تاریخی در آینده نزدیک خاطرنشان کرد: کف سازی و نورپردازی محوطه اطراف از جمله مواردی که در آینده نزدیک برای حفاظت بیشتر از این بنای تاریخی اجرا می‌شود.

    یغمائیان از پاک شدن سطح رنگ‌آمیزی شده این برج خبر داد و گفت: چندی پیش و در ایام عید نوروز این برج تاریخی سهواً توسط یک کارگر رنگ‌آمیزی شده بود که با همکاری سازمان دانش‌آموزی استان سمنان سطح برج پاک‌سازی شد بدون اینکه سطح بیرونی آن آسیب ببیند.

    مالکیت معنوی برج چهل‌دختران با اداره میراث فرهنگی است اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش‌آموزی واقع‌شده است.

    در دهه‌های گذشته، برای ارتقای امنیت برخی از بناهای تاریخی، مدارس را در محدوده این بناها می‌ساختند تا حفاظت بیشتر شوند و بناهای بسیاری در کشور در این شرایط هستند.

    در محلات ثلاث سمنان، در کنار خیابان حکیم الهی، بین دو محله کوشمغان و زاوغان برج قدیمی که به چهل‌دختران معروف است، دیده می‌شود.

    مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده نسبت می‌دهند. بعضی از مردم معتقدند این برج، دیری بوده که چهل دختر تارک‌دنیا در آن سکنی داشتند.

    این بنا، از گل و خشت ساخته‌شده و به شکل هشت‌ضلعی است و هم‌اکنون در حیاط مدرسه‌ای قرارگرفته است.

    برج چهل‌دختران سمنان به شماره 3035 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو