مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۳۲ درصدی تسهیلات بخش مسکن

عصر ساختمان- تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به بخش مسکن در بهار سال جاری، با رشد مثبت در تعداد و حجم ریالی مواجه شد.

رشد ۳۲ درصدی تسهیلات بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تسهیلات اعطایی در بخش مسکن و ساختمان به لحاظ حجم ریالی به میزان 32.4 درصد رشد کرده که این رشد حدود 16 واحد درصد بیشتر از میانگین کل تسهیلات است.
    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای بانک مرکزی در سه ماه نخست سال جاری حاکی از آن است که میزان تسهیلات دهی بخش مسکن و ساختمان 9 هزار و 890 میلیارد تومان بوده است. بانک مرکزی در سال گذشته نیز آمارهای تسهیلات پرداختی را در سه ماه نخست منتشر کرد. آن آمار می گوید که میزان پرداختی تسهیلات این بخش در سه ماه نخست سال قبل به میزان 7 هزار و 468 میلیارد تومان بوده است. در نتیجه می توان مشاهده نمود که میزان تسهیلات پرداختی در سه ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 32.4 درصد رشد کرده است. این موضوع در حالی است که کل تسهیلات پرداختی در همه بخش ها در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان 16.3 درصد رشد داشته است. این موضوع نشان می دهد که رشد تسهیلات دهی در بخش مسکن و ساختمان در مقایسه با سایر بخش ها بیشتر بوده است و توانسته بخش مسکن و ساختمان را در دو حوزه ساخت و ساز و معاملات خرید در فاز رونق قرار دهد.
    نکته قابل تامل این است که حدود نیمی از تسهیلات دهی در بخش مسکن و ساختمان، توسط بانک مسکن اعطا می شود. بر اساس آماری که مسوولان بانک مسکن عنوان کرده اند، در بهار امسال این بانک بیش از 85 هزار فقره انواع تسهیلات پرداخت کرد که مجموع ارزش ریالی تسهیلات پرداختی اندکی بیش از 3 هزار میلیارد تومان بوده است. تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن در بهار امسال به لحاظ تعداد تسهیلات (فقره)، از رشد 82 درصدی و به لحاظ ارزش ریالی (اصل تسهیلات) نیز از رشد 35 درصدی برخوردار بوده است. بانک مسکن در سه ماه نخست سال جاری بیش از 38 هزار و 700 فقره تسهیلات خرید مسکن پرداخت کرد که تعداد تسهیلات پرداختی در این حوزه رشد 57 درصدی داشته است. ارزش ریالی کل تسهیلات پرداختی به خریداران مسکن توسط بانک مسکن نیز در بهار امسال رشد 52 درصدی نسبت به بهار سال گذشته داشته است.
    بانک مسکن در سال جاری علاوه بر افزایش میزان تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل، استراتژی خود را در تسهیلات پرداخت مسکن در جهت تحریک عرضه مصرفی متحول کرده است. به گفته مسوولان ارشد این بانک، میزان خانوارهای تک نفره و کم جمعیت در سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته است، حال آنکه سازندگان به این موضوع توجه نمی کنند و در پی ساخت، خانه های با متراژ بالا هستند. بانک مسکن در نظر دارد که این پیام را در سال جاری به سازندگان منتقل کند که باید به سمتی حرکت کنند که تمرکز اصلی بر تولید واحدهای مسکونی متناسب با نیاز واقعی مصرف کنندگان باشد، بنابراین در سال جاری هدف این است که تسهیلات با متراژ کم تر از 100 متر مربع پرداخت شود و این تسهیلات به مناطقی داده شود که در آن تقاضا وجود داشته باشد.
    آن طور که کارشناسان این حوزه عنوان می کنند، در حال حاضر به تناسب ورود خانه اولی ها به بازار معاملات خرید مسکن، عرضه های کم متراژ مناسب در بازار وجود ندارد. یکی از مهمترین برنامه هایی که به رونق معاملات مصرفی و افزایش توان خرید خانه اولی ها کمک کرده، راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم بوده است که در شهرستان ها تا 90 درصد و در تهران به میزان 50 درصد از هزینه خریدار را پوشش می دهد، اما باید متناسب با این تقاضا عرضه مناسب نیز صورت گیرد. بنابراین در سال جاری هدف گذاری اعطای تسهیلات بخش مسکن به شکلی است که علاوه بر افزایش قدرت خرید و اثرگذاری بر بهبود عرضه، تمرکز سازندگان از طریق تسهیلات بدون سپرده به سمتی باشد که با حرکت به سمت واحدهای کم متراژ و زیر 100 متر مربع، بتوانند تقاضای مورد نیاز در این بخش را پوشش دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو