مدیران خودروعصر اعتبار

یک مدرس دانشگاه:

دخالت دولت، وضعیت بازار مسکن را بدتر می‌کند

عصر ساختمان:کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه گفت: دخالت دولت در وضعیت بازار مسکن اوضاع بازار مسکن را بهبود نمی‌بخشد.

دخالت دولت، وضعیت بازار مسکن را بدتر می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، یاشا سلیمانی، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن در سطح کشور همانند وضعیت اقتصاد کشور در حالت تورم رکودی است. تورم به تنهایی حالتی است که سطح عمومی قیمت‌ها در یک دوره معین در جامعه افزایش یافته و رکود شرایطی است که در آن حالت حجم تولید و تجارت کاهش می‌یابد، مخصوصاً در مورد کالاهای بادوام حتی در مورد بعضی از آنها معمولاً حجم تولید به کم‌تر از حجم مصرف می‌رسد.

    وی در رابطه با شرایط تورم رکودی، خاطرنشان کرد: رکود تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می‌شود. رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود. «دوره‌ای که کاهش معنادار در چهار عامل تولید، درآمد، اشتغال و تجارت ایجاد شود». این دوره معمولاً حداقل بین شش ماه تا یک‌ سال است. به این ترتیب رکود بر این اساس به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی است.

    وی ادامه داد: شرایطی که در آن نه رکود به تنهایی حکم‌فرمایی می‌کند و نه تورم؛ فقط بر اقتصاد مستولی می‌شود. بلکه در این شرایط، رکود و تورم با یکدیگر عجین می‌شوند و «رکود تورمی» را دامن می‌زنند. این دو در کنار هم زمینه‌ای پدید می‌آورند که در آن، از رکود، بیکاری زاده می‌شود و از تورم نیز بالطبع افزایش قیمت دسته‌جمعی کالاها به‌وجود می‌آید. یعنی در این شرایط اقتصاد باید با دو معضل هم‌زمان دست‌ و پنجه نرم کند که برآمدن هماهنگ از پس آن دو، امری به شدت دشوار به‌نظر می‌آید. زیرا سلاحی که برای کاهش تورم به کار می‌رود (کاهش نقدیندگی) از آن‌طرف بر رکود دامن می‌زند و شکست رکود نیز از طریق تزریق منابع مالی و نقدینگی به تورم می‌انجامد و این چرخه اگر پیش رود «رکود تورمی» بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

    این کارشناس در رابطه با رکود تورمی در بازار مسکن یادآور شد: رکود تورمی در بازار مسکن نیز بدین حالت است که قیمت مسکن از طرف عرضه‌کننده افزایش می‌یابد، ولی به علت رکود در بازار میزان تقاضا یا به عبارت دیگر میزان خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد و این دو عامل سبب ایجاد تورم رکودی در بازار می‌شود.

    این مدرس با اشاره به عقاید مکتب اقتصادی اتریش، گفت: بر ‌اساس این مکتب دولت نباید در وضعیت بازار مسکن یا بازار های دیگر دخالت کند و یا به عبارت دیگر دولت‌ها نباید برای ایجاد تغییر در وضعیت رونق و رکود، کاری کنند زیرا این امر تعادل خودکار بازار را برهم می‌ریزد.

    سلیمانی، حرکت بازار مسکن به سمت بازار آزاد را، راه‌حل رهایی از تورم رکودی دانست و عنوان کرد: بازار مسکن تنها در شرایطی می‌تواند از وضعیت تورم رکودی فعلی رهایی یابد که به سمت بازار ‌آزاد حرکت نماید و اقتصاد بازار‌آزاد یک سیستم اقتصادی است که در آن تولید و توزیع کالاها و خدمات با مکانیزم بازارهای آزاد که توسط سیستم قیمت آزاد هدایت می‌شود (به جای بازارهای با برنامه)، انجام می‌گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو