مدیران خودروعصر اعتبار

نمی توان روستاییان را به حفظ معماری بومی مجبور کرد

عصر ساختمان- مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت: نمی توانیم روستاییان را به حفظ و استفاده از طرح های معماری بومی و محلی در ساخت و سازها مجبور کرد.

نمی توان روستاییان را به حفظ معماری بومی مجبور کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد ایران، محمد خانی نوذری درباره حفظ معماری بومی و سنتی در روستاهای استان با بیان اینکه تلاش های زیادی در این راستا به خرج داده ایم، افزود: برای حفظ معماری بومی روستاهای مازندران را به چهار ناحیه و اقلیم تقسیم و نسبت به گرفتن مشاور در این زمینه اقدام کرده ایم.

    وی افزود: برای مناطق کوهستانی، کوهپایه ای، دشتی و جلگه ای طرح های مختلفی تهیه شده است و با توجه به هجوم ساخت و سازها در مازندران که بخشی غیرمجاز و غیرقابل کنترل بوده، شاهد بروز معماری مختلف در روستاها هستیم.

    وی تغییر سلایق مردم را از دیگر دلایل در عدم بکارگیری معماری بومی و سنتی در ساخت و سازهای روستایی برشمرد و گفت: ارتباط بین شهر و روستا نیز ذائقه و فرهنگ سنتی را تغییر داده است ولی می توانیم با هسته مرکزی و مقاوم، معماری سنتی را در ساخت و سازهای روستایی داشته باشیم.

    خانی نوذری به پرداخت مشوق برای کاربردی شدن معماری بومی و سنتی روستایی خبر داد و گفت: کمک در پرداخت بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه بیشتر از جمله مشوق های درنظر گرفته شده است.

    وی گفت: همچنین اگر از مصالحی مانند کاه گل که در ساختمان های قدیمی بیشتر مورد کاربرد بود، استفاده شود نیز حمایت های لازم صورت گیرد.

    مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با عنوان اینکه نمی توانیم روستاییان را برای معماری بومی و سنتی در ساخت و سازها مجبور کرد گفت: وقتی اجبار کنیم باید مصالحه و ملزومات مورد نیاز را در اختیار قرار دهیم.

    خانی نوذری با اشاره به اینکه ساخت هر ساختمان روستایی حدود 650 هزار تومان به ازای هر متر مربع هزینه دارد گفت: در حال حاضر 40 تا 50 درصد هزینه ساخت در قالب تسهیلات مسکن روستایی ارائه می شود.

    وی از ابلاغ طرح های معماری بومی و سنتی به دفاتر مسکن روستایی خبر داد و گفت: از این دفاتر خواسته شد در مرحله اول طرح های بومی و سنتی را برای ساخت و ساز به روستاییان پیشنهاد دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار