مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

حل و فصل مشکلات قضایی مسکن به روش کدخدامنشی

عصر ساختمان- مشکلات میان مشاوران املاک و خریدارن و فروشندگان مسکن و حتی مالک و مستاجران کم نیست و بحث حق کمیسیون‌های دریافتی از سوی مشاوران املاک یکی از بزرگترین مشکلاتی است که مالکان مسکن و مستاجران با آن دست به گریبان هستند.

حل و فصل مشکلات قضایی مسکن به روش کدخدامنشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از عصر اقتصاد، بنگاه‌های املاک مجازند در قبال خدماتی که منجر به عقد قرارداد می‌شود از طرفین قرارداد مبلغی را به عنوان حق کمیسیون دریافت کنند و خریداران نیز خود را موظف می‌داند در قبال معرفی سوژه‌ها از سوی مشاوراملاک مبلغی را به عنوان حق کمیسیون به آنها پرداخت کنند و این موضوع در مورد فروشنده نیز صادق است و در قبال فروش ملکش به مشاور املاک هزینه ای پرداخت کند.

    همیشه حق کمیسیون مشاوران املاک یکی از مسایل بحث بر‌انگیز در بازار خرید و فروش مسکن بوده و هست. از طرفی مشاوران املاک ان را حق خود می‌دانند و از طرفی طرفین معامله آن را هزینه ای ضافه می‌دانند اما مشکل اصلی از آنجا شروع می شود که مشاوران در شرایط کنونی بازار میزان تعیین شده دریافت حق کمیسیون خود را کافی ندانسته و سعی در دریافت مبالغی با عناوین مختلف از جمله انعام و ... می‌کنند.

        انعام‌های دریافتی مشاوران مسکن باز گردانده می شود

    مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره موضوعات مورد شکایت مردم از مشاوران املاک گفت: عدم احراز هویت در بحث املاک از جمله شکایت‌هایی است که مطرح می‌شود اما شاید ماهانه با یک مورد از این نوع شکایت مواجه باشیم. همچنین دریافت بیش از حد حق کمیسیون از سوی مشاوران املاک دیگر مورد شکایت است که بیشتر از موارد دیگر با آن برخورد کرده ایم.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال حق کمیسیون در یک معامله 200 هزار تومان بوده است اما مشاور املاک 50 هزار تومان به عنوان انعام دریافت کرده است که ما برای جلب رضایت شاکی به مشاور املاک صحبت می کنیم که در صورت پس دادن مبلغ مورد نظر مشکل حل و فصل خواهد شد اما گاهی پیش می آید که مشاور املاک زیر بار دریافت مبلغ نمی رود و این لجبازی برای بازپرداخت بر اساس قانون نظام صنفی منجر به پلمپ آن مشاور املاک می شود.

    قلی‌خسروی با بیان اینکه در رابطه با کلاه برداری و جعل اسناد از نظر قانونی دست اتحادیه مشاوران املاک بسته است، افزود: درخصوص موارد یاد شده افراد باید مستقیما از طریق سیستم قضایی کشور اقدام کنند اما اتحادیه مشاوران املاک در بسیاری از موارد مشکلاتی که باید از سیستم قضایی اقدام شود را به صورت کدخدامنشی حل و فصل می‌کند که این کار برای آبروداری صنف خودمان است.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در باره دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: ما خواستار عدم دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از مستاجر هستیم اما هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.

    وی درباره میزان حق کمیسیون دریافتی مشاوران املاک نیز عنوان کرد: مشاوران املاک در بحث خرید و فروش املاک می‌توانند نیم درصد حق کمیسیون را تا سقف 500 میلیون تومان معامله دریافت کنند اما زمانی که مبلغ از 500 میلیون تومان بالاتر می رود، حق کمیسیون مشاوران املاک یک چهارم درصد خواهد بود.

    این فعال حوزه مشاوران املاک ادامه داد: حق کمیسیون در کشورهای جهان اول و دوم 6 درصد است که تنها از فروشنده دریافت می‎شود و خریدار حق کمیسیونی در این راستا نمی‌دهد اما در ایران هم از خریدار و هم از فروشنده کمیسیون دریافت می شود در صورتی که قبل از انقلاب مشاوران املاک یک درصد حق کمیسیون دریافت می کردند و در صورتی که مشتری درخواست تخفیف می‌کرد نیز توان انجام درخواست او را داشتیم و این موضوع باعث رضایت دو طرف بود اما اکنون دخل و خرج همکاران ما با هم هماهنگ نیست و به نظر می رسد باید نرخ این کمیسیون را به قبل از انقلاب برگردانیم تا هم کنترل در این زمینه بهتر شود و هم مشکلات و شکایت‌ها کاهش پیدا کند.

    وی همچنین درباره صحبت وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه دولت نباید حتی یک خانه بسازد نیز گفت: بر اساس قانون دولت موظف است برای دهک های پایین جامعه مسکن تهیه کند.

        مشاوران املاک ضرورت کدرهگیری را احساس نکردند

    مهدی روانشادنیا، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار عصراقتصاد درباره لزوم دریافت کدرهگیری گفت: لزوم دریافت کدرهگیری برای تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی را در سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن یکی از سیاست‌های مثبت دولت بوده است که هنوز مشاوران املاک ضرورت آن را احساس نکردند.

    وی ادامه داد: مزایای کدرهگیری بسیار زیاد است که مشاوران املاک می توانند در آینده از آن بهره مند شوند که یکی از آنها تحلیل درست بازار است.

    این کارشناس مسکن درباره صحبت وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه دولت نباید حتی یک خانه بسازد، گفت: نباید این موضوه جای بحث دارد اما مسکن خصوصی‌ترین بخش اقتصاد ایران است و باید به ان کمک کنیم چراکه به اندازه کافی سرمایه‌گذار و افراد متخصص در این حوزه وجود دارد و بهتر است این افراد حمایت شوند و بخش خصوصی را تقویت کنیم تا آثارش در صنعت ساختمان دیده شود. در واقع مداخله مستقیم دولت می تواند یک عقب گرد باشد.

    بر اساس این گزارش، یکی از اصول فروشندگی در دنیا ایجاد رضایت مشتری است اما بسیاری از مشاوران املاک با این تصور که خریدار یا فروشنده تنها یک بار مشتری اوست به مشتری مداری اهمیت نمی دهند به همین دلیل اهمیت به رضایت مشتری را در مرحله آخر قرار می دهند و نرخ های بالاتر از نرخ اعلام شده توسط اتحادیه را از مشتری دریافت می کنند که باعث کمرنگ شدن اعتماد مشتری به مشاوران املاک می‌شود.

    شاید بهتر باشد مشاور املاک برای جلب اعتماد مشتری رفتار خود را به سمت مشتری مداری تغییر دهند چراکه هر نوع جر و بحث درباره حق کمیسیون در وهله اول به زیان مشاوران املاک خواهد بود و مشتری بار دیگر به خاطر بی‌اعتمادی و عدم رضایت حاضرنیست به آنجا مراجعه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو