مدیران خودروعصر اعتبار

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی:

"رخنه بزرگی" که ایمنی ساختمان‌ها را به‌شدت تهدید می‌کند

عصر ساختمان- معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه بین ۹۰ تا ۹۳ درصد حریقهای ساختمانی در ساختمانهای کم ارتفاع و محله‌های فقیرنشین شهر اتفاق می‌افتد، به تشریح "رخنه بزرگی" که ایمنی ساختمان‌ها را به‌شدت تهدید پرداخت.

"رخنه بزرگی" که ایمنی ساختمان‌ها را به‌شدت تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵:۰۰

    حوزه معاونت پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران علاوه بر تهیه و تنظیم طرحهای ایمنی و پیشگیری از حریق و حوادث در مواردی مانند مشارکت در تهیه و توسعه مقررات ملی ساختمانی در موضوعات ایمنی، نظارت و کنترل ساختمانها در زمینه حفاظت در برابر حریق و حوادث، مشارکت در برنامه‌های ایمن‌سازی شهر تهران، ارئه روش‌های نوین در جهت دست‌یابی به ایمنی از حریق در اماکن و تأسیسات شهری و ... فعالیت دارد.

    این معاونت یکی از ارگانهایی است که با صدور تأییدیه ایمنی  نقش اساسی در میزان ایمنی ساختمانهای مسکونی و اداری سطح شهر دارد.

    اما کشف برخی موارد نوین مخاطره‌آمیز در ساختمان‌ها، احراز کیفیت مصالح و متریال به‌کار رفته در ساخت سازه‌ها با آنچه از سوی تولیدکنندگان ادعا شده و ارائه راه‌کارهای عملیاتی برای کاهش سطح خطر در ساختمان‌ها از جمله موارد دشواری است که عملاً معاونت پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی به آن ورودی اجباری داشته است در حالیکه در برخی از این موارد، ورود پیش‌دستانه دستگاه‌ها و مراکز خاص دیگری مانند مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن، سازمان استاندارد و ... ضروری بوده است.

    در این میان، استفاده از "تکنولوژی‌های نوین" در ساخت ساختمان‌ها و استفاده از مصالح خاص جدید که پیش‌تر استفاده از آنها سابقه‌ای در حوزه ساختمان‌سازی نداشته، چالشی است که برخی از فعلان فناور در حوزه سازه با آن دست به گریبان هستند و البته این مسئله برای معاونت پیشگیری آتش نشانی تهران نیز مشکلات خاص خود را در احراز ایمنی و صدور تأییدیه نهایی داشته است.

    گلایه فعلان فناور این حوزه این است که در صورت مجاب شدن انبوه‌سازان یا مالکان برای استفاده از مصالح با سطح تکنولوژی‌های نوین در پروژه‌های ساختمانی، به دلیل ناشناخته بودن برخی از این مصالح و متریال برای معاونت پیشگیری آتش‌نشانی، صدور گواهی ایمنی این دسته از ساختمان‌ها با چالش و مشکل جدی مواجه می‌شود و در نهایت طولانی شدن فرایند دریافت گواهی ایمنی و پایان کار و یا حتی محرومیت از دریافت این تأییدیه ایمنی، باعث می‌شود که بسیاری از تولید‌کنندگان و انبوه‌سازان مسکن، قید استفاده از تکنولوژی‌های نوین در پروژ‌ه‌های خود را بزنند! 

    از همین رو برای بررسی صحت و سقم این چالش اخیرِ مورد گلایه فعلان فناور و آگاهی از روند صدور تأییدیه ایمنی ساختمانها، نوع تعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با شرکتهای دانش‌بنیان و ... گفت‌وگویی با مهندس محمود قدیری؛ معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران داشتیم.

    بخش نخست این گفت‌وگو با عنوان ""آتش‌سوزی خاصی" که در چند دقیقه منجر به فروریختن ساختمان می‌شود/ پارامترهای ایمنی واحدهای مسکونی را بشناسید" و بخش دوم با عنوان "چگونه مصالح و تجهیزات تقلبی در ساختمان "مرگ" ساکنان را باعث می‌شود/ پرکردن پاکتهای "برند خارجی" با مصالح ساختمانی تقلبی" منتشر شد؛ در ادامه بخش پایانی این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است.

    تسنیم: جناب اقای قدیری! با برخی از فناوران حوزه ساختمان و افراد دخیل در تولید یا واردات مصالح نوین گفت‌وگو کردیم؛ این افراد گلایه دارند که به‌عنوان مثال متریال خاصی را به عنوان دیواره ضدحریق و ضد زلزله تولید می‌کنند، گواهی مربوطه را نیز از مرکز تحقیقات مسکن دریافت کرده، با سازنده قرارداد را بسته‌اند و در نهایت این متریال در ساختمان استفاده شده اما زمانیکه پیگیر بحث پایان کار و صدور پروانه شده‌اند معاونت پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی برای آن متریال تأیید نهایی را با وجود گواهی بدوی که از مرکز تحقیقات اخذ شده، صادر نمی‌کند! نهایتاً این موضوع باعث می‌شود که روند اخذ پایان کار گره خورده و احیاناً مشقات بعدی برای مالک ایجاد شود؛ آیا جنابعالی به‌عنوان معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش‌نشانی تهران این موضوع را تأیید می‌کنید؟

    ما یک سازمان اجرائی هستیم و مرجع تائید کالا نیستیم، سازمان ملی استاندارد و مرکز تحقیقات ساختمان مرجع تائید کالا هستند؛ امکان ندارد ماده‌ای از مرکز تحقیقات ساختمان یا سازمان ملی استاندارد گواهینامه فنی گرفته و معتبر باشد اما در "وندورلیست" آتش‌نشانی نباشد.

    شرط دیگر اینکه این ماده باید در تهران هم نمایندگی داشته باشد چون بحث فروش و خدمات پس از فروش مطرح است؛ ممکن است فردی در شهری متریالی یا دستگاهی ساخته باشد، این دستگاه و متریال نیاز به پشتیبانی دارد باید روش اجرای حرفه‌ای داشته باشد و اگر درست اجرا نشود کل پول باید دور ریخته شود.

    به طور مثال برخی مصالح و مواد ساختمانی اگر در بیش از 15 دقیقه اجرا و استفاده نشود، باید آنها را دور ریخت اما چون قیمت مواد بالا است، دور ریخته نمی‌شود و از آن استفاده می‌شود!

    بنابراین اگر این چند شرط وجود داشته باشد، تأییده صورت خواهد گرفت، سازمان ملی استاندارد در بحث "مقاوم حریق" ورود پیدا نمی‌کند و فقط در سیستمهای اعلام و اطفای حریق دخالت دارد البته برای اطفای حریق نیز هنوز آزمایشگاه ندارد و با فشار آتش‌نشانی آزمایش صورت می‌گیرد.

    دو کارخانه موجود محصولات خودشان را آزمایش می‌کنند در صورتی این رویه صحیح نیست چرا که چطور امکان دارد تولیدکننده محصول تولیدی خودش را رد کند؟! طبیعی است که رد نمی‌کند، آیا محصول رقیب خود را تائید می‌کند؟ خیر.

    از سرناچاری این اتفاق می‌افتد زیرا آزمایشگاهی که به عنوان مثال با نیم یا یک میلیارد تومان می‌تواند راه بیافتد، در کشور وجود ندارد و داد از ایمن‌سازی ساختمان نیز می‌زنیم.

    به عنوان مثال اگر شما یک خط‌کش داشته باشید این خط‌کش زمانی اعتبار دارد که با خط‌کش مرجع مقایسه شود و به این موضوع "کالیبره" می‌گویند؛ کالیبراسیون شرط اساسی تجهیزات آزمایشگاهی است در حالیکه دستگاه‌ها، کالیبره نشده‌اند و آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد شده‌اند.

    ما یک گام جلوتر رفته‌ایم و سازمان ملی استاندارد با ما همکاری کرده است به عنوان مثال در  سیستم اطفای حریق، دستگاهی به نام دستگاه مرکزی وجود دارد؛ در این دستگاه اگر به کاشفها و دِدکتورهایی که در اتاقها نصب شده، دود برسد، این کاشفها از طریق جریان الکتریکی یا سیگنالی که وجود دارد، به پنلی در مرکز اطلاع می‌دهند، پنل مرکز نیز دستور می‌دهد آژیرها به صدا درآیند، این ددکتورها باید با پنل مرکزی سازگار باشند و تستی به نام تست سازگاری وجود دارد.

    به عنوان مثال فردی پنل مرکزی با ددکتور دودی تولید کرده اما حرارتی آن را تولید نکرده و از برند دیگری استفاده کرده و زمانیکه به وی اعلام می‌کنیم باید تست سازگاری آورده شود می‌گوید شما بر ضد اقتصاد ملی حرکت می‌کنید!

    تسنیم: اگر قسمت سنسور را خود تولید نکرده ولی با پنل مرکزی تطبیق پیدا کند، باز هم مشکل ایجاد می‌شود؟

    استاندارد و گواهی سازگاری‌اش باید تست شود، سیستمهای خارجی وجود داشته که پنل مرکزی از یک برند و ددکتور از برند دیگر بوده است و زمانیکه حریق اتفاق افتاده، آژیر به صدا درنیامده است.

    زمانیکه بررسی کردیم، متوجه شدیم چراغ روشن شده اما پنل آژیر نزده است به عنوان مثال در زمان آلارم، جریان چهار میلی‌آمپر تولید کرده اما پنل به جریان هفت میلی‌آمپر حساسیت داشته است، اینجا برخی گله و شکایت می‌کنند و تهمت‌هایی مبنی بر فساد می‌زنند اما امکان ندارد افرادی، درست کار کرده و شرایط منطقی را رعایت کرده باشند و مشکل ایجاد شود.

    در سایت سازمان آتش‌نشانی شرایط دریافت تأیید صلاحیت شرکتها، مراحل اصالت کالاها وجود دارد، اکنون در سایت وندورلیست وجود دارد، بالغ بر 6 هزار قلم کالا در سایت معرفی شده که نماینده و شماره تلفن مشخص و ذکر شده تا در دسترس عموم مردم باشد.

    ما ضوابط را در سایت منتشر کردیم و شفاف‌سازی وجود دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت و متناسب با نوع جنس، قمیت و کلا خرید خود را انجام دهند.

    تسنیم: اگر مالک یا سازنده از وندورلیست خریداری کند بعداً در صدور گواهی‌نامه با مشکلی مواجه نمی‌شود؟

    100 درصد با هیچ مشکلی برخورد نمی‌‌کنند.

    تسنیم: ممکن است مواد استفاده شده تنزل کیفیت داشته باشد و بعداً در آزمایشهای آتش‌نشانی تأییده نگیرد؟

    ما اصلاً آزمایش نداریم.

    تسنیم: در مواردی که مشکوک می‌شوید و متریال برای تست به مرکز تحقیقات ساختمان ارجاع داده می‌شود، چطور؟

    این وظیفه گمرک، مرکز تحقیقات ساختمان و مرکز ملی استاندارد است.

    ما عمدتاً به مستندات فنی و گواهی‌های معتبر اعتماد می‌کنیم، به عنوان مثال به کارخانه سازنده خارجی به صورت مستقیم ایمیل می‌زنیم، چون ایمیل در دنیا به عنوان یک مستند قانونی قابل قبول است و کسی نمی‌تواند آن را جعل کند. در ایمیل از شرکت می‌خواهیم نماینده‌اش در کشور را معرفی کند و شرکت معرفی شده در ایران را به عنوان نمایندگی قبول می‌کنیم.

    هر شرکت دیگری آن برند را ارائه کند، مورد قبول ما نیست مگر اینکه کارخانه خارجی بگوید چند نماینده در ایران دارد؛ زمانیکه ساختمانی ساخته ‌شود آن شرکت موظف است گواهی اصالت دهد وگرنه از لیست حذف می‌شود، آن شرکت موظف است خدمات پشتیبانی را به شرکت ارائه دهد، اگر مشتری شکایت کند و بگوید جنس خراب شده و شرکت کارش را انجام نداده، آن شرکت از لیست حذف می‌شود.

    یعنی ساماندهی انجام دادیم علی‌رغم اینکه اصلاً وظیفه آتش‌نشانی نیست؛ این وظیفه اتحادیه‌ها، استاندارد و سازمانهای دیگر است.

        آتش‌نشانی اجازه نمی‌دهد کسی برند خود را بفروشد، یعنی اگر امضافروشی مشاهده کنیم به شدت با آن شرکت برخورد خواهیم کرد.

    آئین‌نامه تائید صلاحیت داریم، بدترین برخورد این است که طرف را از لیست حذف کنیم، آتش‌نشانی به مواردی مشغول شده که جزو وظایف ذاتی‌اش نیست، نمی‌گویم سازمانهای دیگر کم‌کاری کردند شاید در شرح وظیفه آنها نیامده یا بودجه برایشان تأمین نشده است اما ما با نظاره‌کردن حوادث، می‌بینیم مردم چقدر راحت جان خود را در حوادث از دست می‌دهند.

    می‌بینیم چقدر راحت زندگی مردم در حوادث (آتش‌سوزی) دکرگون می‌شود، اموال آنها می‌سوزد و دیگر چیزی برایشان باقی نمی‌ماند حتی پس از این حوادث دیگر نمی‌توانند غذای شب خود را تأمین یا مکانی برای استراحت تأمین کنند.

        بین 90 تا 93 درصد حریقهای ساختمانی در ساختمانهای کم ارتفاع و محله‌های فقیرنشین شهر اتفاق می‌افتد، این آمار وحشتناکی است؛ درست است پلاسکو ارتفاع بالایی داشت اما ساختمان آن قدیمی، تجاری و با بار اشتعال زیاد بود.

    تسنیم: ساختمان کم ارتفاع دارای چند طبقه است؟

    ساختمانهای زیر 6 طبقه؛ بنابراین آتش‌نشانی با مشاهده حوادث و از دست رفتن جان مردم، احساس مسئولیت می‌کند؛ آتش‌نشانی در واقع خط‌مقدم است، در آتش‌نشانی با تعدادی فرد منفعت‌طلب و سودجو که خلاءهای قانونی را به خوبی می‌شناسند، روبه‌رو هستیم و انرژی ما بیشتر به جای پرداختن به مسائل اصلی صرف مبارزه می‌شود.

    تسنیم: پس با این توضیحات، به‌صورت صریح و روشن اعلام می‌کنید اگر متریالی توسط یک شرکت نوآور یا دانش‌بنیان تولید شده و توسط سازمان استاندارد یا مرکز تحقیقات مسکن، گواهی مربوطه را دریافت کند، انبوه‌ساز و مالکی که از این متریال استفاده کرده باشد به هیچ عنوان مشکلی در اخذ گواهی‌ نهایی و پایان کار از سوی معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی نخواهد داشت؟!

    پاسخ شما مثبت است؛ این امکان وجود ندارد، البته طبیعتاً سه شرط وجود نماینده رسمی، ارائه گواهی‌نامه‌ها و مجری ذی‌صلاح را باید داشته باشد؛ در این صورت این شرکتها در وندورلیست آتش‌نشانی قرار دارند، محصولات ایرانی در وندورلیست آتش‌نشانی در سطور نخست قرار دارند.

    تسنیم: از بین محصولات ایرانی که در سایت آتش‌نشانی لیست شده‌اند، محصولات شرکتهای فن‌آور و دانش‌بنیان نیز گنجانده شده است؟

    برای آتش‌نشانی فرقی نمی‌کند که شرکت دانش‌بنیان یا نوع دیگری باشد، این برای آتش‌نشانی حائز اهمیت است که محصول، گواهی را یک مرکز معتبر داشته باشد.

    به طور مثال در وندورلیست آتش‌نشانی مشاهده کنید که چند ردیف از محصولات مقاوم حریق ایرانی هستند، محصولات خارجی در انتهای لیست قرار دارند و ردیفهای ابتدایی مختص محصولات ایرانی است.

    خوشبختانه در موضوع محصولات مقاوم حریق، تقریباً خودکفا هستیم؛ شرکتهای داخل کشور موفق به اخذ گواهی‌نامه فنی شده و در سایت ما حضور دارند اما در اطفای حریق متأسفانه به دلیل عدم وجود آزمایشگاه در کشور وضعیت این چنین نیست البته از مرکز تحقیقات یا سازمان استاندارد تقاضا صورت گرفته و امیدورایم این اتفاق رخ دهد.

    پاسخ سوال شما قطعاً مثبت است و امکان ندارد کسی گواهی‌نامه فنی، شروط و سازگاری را داشته باشد و از سوی آتش‌نشانی تأییده نهایی دریافت نکند.

    تسنیم: با این اوصاف چرا در حوزه انبوه‌سازان رغبتی برای استفاده از متریالهای نوین وجود ندارد؟ در میزگردهای تخصصی که با برخی انبوه‌سازان و فناوران داشتیم،‌ آنها علت عدم رغبت برای استفاده از متریالهای نوین در ساختمان را مشکلاتی عنوان می‌کنند که در صدور گواهی نهایی برایشان ایجاد می‌شود و می‌گویند بهتر است از مصالح سنتی مانند آجر، گچ و سیمان استفاده کنند تا اینکه در پروسه و سیکل تأیید نهایی قرار بگیرد که احتمال قفل شدن روند کارشان وجود دارد.

    با این مطلب موافق نیستم؛ به طور مثال ماده‌ای به نام پلی استایرن (فومهای موجود) با دو نوع وجود دارد؛ یک نوع آن مقاوم در برابر حریق و استاندارد یا کندسوز است، نوعی دیگر آن غیراستاندارد است و به سرعت می‌سوزد، مواردی وجود داشته که در ساختمان از این مصالح استفاده شده و در مدت چند دقیقه کل ساختمان سوخته و از بین رفته است، کارگری که در آن ساختمان کار می‌کرده و از شهرستان آمده بود در حادثه آتش‌سوزی از ساختمان به پایین پرتاب شد و جان باخت.

    مواد پلی استایرن استاندارد، گران‌تر است، من به عنوان سازنده با خود می‌گویم مردم که متوجه نمی‌شوند، احتمال حریق ساختمان نیز که کم است (بر اساس آمار هر ساختمان در طول عمر خود به طور میانگین یک بار دچار حریق می‌شود) و بهتر است از ماده غیراستاندارد استفاده کنم!

    نهادی نیز برای کنترل در زمان ساخت وجود ندارد، به طور مثال نظام مهندسی به نیروهای خود برای تشخیص پلی استایرن استاندارد و غیراستاندارد آموزش نداده است.

    تسنیم: آتش‌نشانی کنترل نمی‌کند؟

    آتش‌نشانی در زمان ساخت از ساختمان بازدید نمی‌کند و فقط در زمان اتمام کار از آتش‌نشانی استعلام می‌شود.

    تسنیم: در زمان پایان کار نیز کنترلی صورت نمی‌گیرد؟

    مصالح زیر کار است و قابل مشاهده نیست!

    تسنیم: یعنی هیچ مکانیسمی برای آزمایش کردن وجود ندارد؟

    خیر مکانیسمی وجود ندارد!

    تسنیم: این رخنه بسیار بزرگی است.

    بله؛ متأسفانه این موضوع وجود دارد، به طور مثال کارخانه‌ای پلی استایرن استاندارد و کارخانه دیگر مواد پلی استایرن غیراستاندارد تولید می‌کند، مردم بیشتر از چه کسی خرید می‌کنند؟ از کارخانه‌ای که مواد پلی استایرن غیراستاندارد تولید می‌کند و کارخانه‌ای که مواد استاندارد تولید می‌کند، ورشکست می‌شود، کارخانه‌ای که مواد استاندارد تولید می‌کند، نیرو و بودجه زیادتری را هزینه کرده اما اکثر این کارخانه‌ها به همین دلیل نابود می‌شوند!

    افرادی که جنس خوب وارد کشور می‌کنند، ورشکست می‌شوند و بازاری ندارند و این مشکل و معضل همانند بهمن است.

    به طور مثال ضخامت جعبه‌های آب آتش‌نشانی (جعبه‌های قرمز رنگ) باید حداقل دو میلی‌متر باشد، برای اینکه بادوام باشند و در طول عمر ساختمان بتوان از آن استفاده کرد، مثلاً قیمت تمام شده این جعبه‌ها برای کارخانه‌ای 100 تومان درآمده و آنها را با قیمت 120 تومان می‌فروشد، در کارخانه‌ای دیگر ضخامت دو میلی‌متر به 1.8 کاهش پیدا می‌کند و 115 تومان آن را می‌فروشد، کارخانه نخست نیز با دیدن این وضعیت و اینکه امکان ورشکستی وجود دارد ضخامت را به 1.7 کاهش می‌دهد، آنقدر این ضخمات کاهش می‌کند که به یک میلی‌متر و یک ورقه کاغذ می‌رسد و پس از یک سال استفاده پوسیده، سوراخ و غیرقابل استفاده می‌شود.

    در مورد دیگر شیلنگهای آب آتش‌نشانی تولید شده از از مواد بازیافتی است و اکثراً سوراخ و پاره می‌شود چون استاندارد نیست بنابراین زمانیکه سیستم کنترل کیفیت بر بازار نداریم، خود به خود محصولات نامرغوب در بازار رونق پیدا می‌کند، هیچ کسی نمی‌تواند جنس خوب وارد کند مگر اینکه به فرض مثال ساختمانی را متری 30 میلیون بفروشند، سازنده مواد و مصالحش را تضمین کند که البته در این مورد نیز معلوم نیست که از مواد استاندارد استفاده شده بود.

        خلأ بزرگی که در کشور وجود دارد که همانند بهمن است و کمک می‌کند کیفیت کالاها از مرغوب به سمت نامرغوب حرکت کند.

    به طور مثال قیمت تمام‌شده برای شما که به عنوان سازنده قصد دارید از مواد و مصالح مرغوب برای ساخت‌وساز استفاده کرده و اجرا را به درستی به عمل بیاوید هزار تومان تمام می‌شود اما فرد دیگر که متعهد نیست و تمایل به کار ندارد از مصالح غیراستاندارد استفاده کرده و قیمت تمام شده برای وی تا 800 تومان کاهش پیدا می‌کند و در این زمان کسی ساختمان شما را نمی‌خرد.

    تسنیم: سؤال من ناظر به این بخش بود که محصولات تولید شده در این شرکتها، افت کیفیت هم ندارند، در حوزه متریالهای نوین با مواردی روبه‌ور شدیم که شامل تکنولوژی جدیدی هستند، از طرف انبوه‌سازان رغبتی برای استفاده از این تکنولوژی نوین و متریالها وجود ندارد و با ریشه‌یابی متوجه می‌شویم که به طور مثال این متریال به لحظ قیمتی مقرون به صرفه است، پارامترهای استاندارد بالاتری را کسب کرده و هم زمان اجرای آن سریع‌تر است.

    آتش‌نشانی با این مورد تا به حال مشکلی نداشته و اگر موانعی وجود دارد مربوط به سایر بخشها است.

    تسنیم: بعد از زلزله کرمانشاه در خبرگزاری تسنیم سلسله نشست‌های تخصصی با بخشهای مختلف که درگیر در بحث ساخت و تولید ساختمان بودند، برگزار کردیم و در این نشستها به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال بودیم که چرا در مبحث ساخت‌‌وساز در کشورمان از متریالهای جدید با سطح ایمنی و تکنولوژی‌های بسیار بالای موجود در کشور استفاده نمی‌شود!

    در یکی از این نشستها خدمت چند نفر از فعالان دانش‌بنیان بودیم که حوزه آنها مربوط به ساختمان و دیواره‌های سبک می‌شد، آنها به صراحت بیان کردند مشکلشان با سازمان آتش‌نشانی است و می‌گفتند زمانیکه معاونت پیشگیری آتش‌نشانی برای صدور پایان کار و اعطای گواهینامه ایمنی به ساختمانها مراجعه می‌کند، متریال نوین که گواهی مرکز تحقیقات را نیز دریافت کرده، تأیید نمی‌‌کند و آنها در پروسه‌ای قرار می‌گیرند که در نهایت صدرو پایان کار ساختمان گره خورده و همین امر باعث می‌شود انبوه‌سازان رغبتی برای استفاده از این مصالح و متریال‌های نوین نداشته باشند!

    من این موضوع را صددرصد تکذیب می‌کنم! به هیچ عنوان اینچنین نیست؛ قبول دارم آتش‌نشانی مزاحم است؛ مزاحم موارد و مصالحی که تأیید نشده هستند، اگر مصالحی تائید نشده باشد، در ساختمان استفاده شود مورد تائید آتش‌نشانی نیست.

    برخی مواقع افراد برای اخذ تأیید به مرکز تحقیقات مراجعه نمی‌کنند، از سازمان استاندارد نیز تائیدیه نمی‌گیرند و این مشکل‌ساز می‌شود، یسکری ارباب‌رجوع‌ها هستند که از آتش‌نشانی می‌خواهند مواد و مصالح را تأیید کند در صورتیکه آتش‌نشانی، مرکزِ تأیید مصالح نیست.

    به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم، در این 6 سال که بنده در معاونت پیشگیری آتش‌نشانی فعالیت داشتم به یاد ندارم شرکت دانش‌بنیانی مراجعه کند که تأیید داشته و ما جلوی آن را گرفته باشیم؛ شرکتهای دانش‌بنیان زیادی به آتش‌نشانی مراجعه کرده‌اند، آن دسته از این شرکتها را که فاقد تأییده بودند، مجبور کردیم برای اخذ تائیدیه توسط آتش‌نشانی به مرکز تحقیقات مراجعه کنند.

    تسنیم: اگر گواهی اخذ و شروط رعایت شود به هیچ عنوان از سوی سازمان آتش‌نشانی رد نخواهد شد؟

    شما خبرنگاراها کنجکاو هستید، بگویید کدام ماده، در چه تاریخی با چه گواهی‌نامه و متریالی تأیید نشده تا بررسی صورت گیرد، من در سمت معاون پیشگیری آتش‌نشانی تهران که از سال 91 در این سمت مشغول فعالیتم به یاد ندارم این اتفاق افتاده باشد.

    تسنیم: آیا شما در معاونت پیشگیری آتش‌نشانی مصر هستید ساختمانها برای ساخت‌و‌ساز به سمت متریالهای نوین با مقاومت بالاتر حرکت کنند؟

    حتماً همینطور است.

    تسنیم: در این رابطه بعد تبلیغی و ترویجی نیز داشته‌اید؟

    تبلیغ و ترویج نداشتیم؛ دنبال این بهانه می‌گردیم که تقاضای مردم برای آمدن به سازمان آتش‌نشانی بیشتر شود، مردم از ما فراری نباشند و برای همین سعی در تسهیل کردن کارها داریم، دنبال بهانه نیستیم که عیب‌یابی و اشکال‌تراشی کنیم، به دنبال رفع مشکل هستیم.

    خواهش می‌کنم افرادی که گله‌مندی دارند به معاونت مراجعه کند تا این موضوع پیگیری شود، شاید آنها در مصاحبه اغراق کرده باشند، آتش‌نشانی گواهی‌نامه‌ای را تأیید می‌کند که مقاوم در برابر آتش‌سوزی داشته باشد آنهم درباره دیواره جداکننده که قانون الزام کرده است.

    فرض کنید بین یک اتاق و دیگر دیگر الزامی وجود ندارد که دیوار مقاوم حریق باشد اما بین آپارتمانها باید مقاوم حریق باشد که در صورت بروز حریق در یک آپارتمان، آتش به آپارتمان مجاور سرایت نکند و باید دیوار جداکننده وجود داشته باشد، باید بین آپارتمان و پله دیوار مقاوم حریق باشد.

    ممکن است این آقایان گواهی‌نامه فنی برای مقاومت مصالح گرفته باشند که ارتباطی با آتش پیدا نمی‌کند، ممکن است از آنها گواهی‌نامه مقاومت در برابر آتش‌سوزی خواسته باشیم اما ارائه نکرده باشند، اگر موردی خلاف ادعای من وجود داشت، عنوان کنید، باید شفاف‌سازی صورت گیرد.

    دلیلی ندارد مقاومت کنیم، زمانیکه 6 هزار قلم جنس در وندورلیست سایت آتش‌نشانی موجود است، دلیلی وجود ندارد که یک قلم جنس را به آن لیست اضافه نکنیم، آتش‌نشانی تشویق، ترغیب و حتی کمک می‌کند.

    زمانیکه می‌خواهیم محصولی را آزمایش کنیم، می‌گوییم تولیدکننده یک نمونه از آن جنس را برای آزمایش ارائه کند به طور مثال درباره درهای مقاوم حریق، در باید کامل و داخل یک پکیج باشد و آزمایش شود، حق نداریم مثلاً در را آزمایش کنیم و لولای آن تست نشود و به این کار تست مقیاس کامل می‌گوییم، زمانی در کشور که درهای مقاوم حریق الزامی شد، مرکز تحقیقات اعلام کرد که می‌تواند به صورت small scale تست را انجام دهد، یعنی بخشی از آن آزمایش شود که به احتمال 80، 90 درصد آن نمونه جواب می‌دهد و گفت شما (آتش‌نشانی) نمونه را قبول کنید تا وضع کارخانه‌ها بهتر شود، بنیه پیدا کنند تا به صورت full scale (تست کامل) بررسی صورت گیرد.

    همین کار با همکاری مرکز تحقیقات انجام شد تا اینکه این مرکز اعلام کرد اکنون می‌تواند به صورت  full scale تست را انجام دهد، هم مرکز تحقیقات از این منظر قوی شد هم شرکتها از این منظر قوی شدند و اکنون بر اساس مقیاس کامل تست صورت می‌گیرد و این همکاری انجام می‌شود.

    افراد HSE در تمام دنیا افراد منفوری هستند چون همانند ترمز عمل می‌کنند، به عنوان مثال فردی مصالح را تولید کرده، آن مصالح در مقابل نیروهای استاتیکی و فشار وارده مقاوم است اما در برابر حریق مقاوم نیست.

    من در برابر جان مردم مسئول هستم، نمی‌توانم مصالح غیراستاندارد را تائید کنم، اینجاست که ما منفور می‌شویم!

    زمان بروز حریق می‌گویند خودمان پول دادیم، هزینه کردیم، دیگر اسمی از آتش‌نشانی نیست، برای مثال درباره پلاسکو 50 بار اخطار زدیم حتی در راهروها با بلندگو اعلام کردیم که پول نمی‌خواهیم اما بیایید که به شما مشاوره و دستورالعمل دهیم تا کارهای ایمنی انجام شود اما نیامدند و در نهایت آتش‌نشانی مقصر شناخته شد.

        هم شهید می‌دهیم و هم مقصر می‌شویم! نمی‌گویم آسیب نداریم، به هرحال هر سیستم دولتی آسیبهایی دارد، ما همواره مراقب کارکنان خود هستیم و روشهای نظارتی و کنترلی داریم.

    تسنیم: آقای دکتر صائبی به عنوانن یک مخترع نامی ایارانی در جهان، با ارائه سازه جدید خود از سال 92 در پی اخذ گواهی نهایی از سوی مرکز تحقیقات مسکن بود تا اینکه چند ماه قبل این گواهی از سوی مرکز تحقیقات صادر شد، مصداقاً اگر از این مصالح و تکنولوژی نوین در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه استفاده شود، از طرف آتش‌نشانی استان موفق به تایید نهایی می‌شود؟

    سازمان آتش‌نشانی شهرستانها مستقل عمل می‌کنند، زیر نظر شورای شهر و شهرداری هستند.

    تسنیم: اگر به فرض این سازه در تهران اجرا شود، سازه‌ای که گواهی ICC  امریکا را اخذ کرده و تمامی گواهی‌های مربوطه را از مرکز تحقیقات اخذ کرده، آتش‌نشانی گواهینامه وی را تأیید می‌کند؟

    صددرصد!

    تسنیم: اگر این سازه‌های دکتر صائبی در تهران اجرا شود شما به صراحت می‌گویید از طرف سازمان آتش‌نشانی تهران هیچ مشکلی در اخذ تأییده‌های گواهی‌نامه فنی و ایمنی وجود ندارد؟

    البته ما از آنها یک تست رویپورت می‌خواهیم، تست ریپورت از آزمایشگاه می‌خواهیم.

    تسنیم: استعلام می‌کنید؟

    بله. در استعلام تست ریپورت وجود دارد و تست ریپورت را با مقررات ملی ساختمان تطابق می‌دهیم، خودمان آزمایش نمی‌کنیم و اسناد را از لحاظ فنی تطبیق می‌دهیم و اگر مشکلی نباشد حتماً تائیدیه نهایی را صادر می‌کنیم؛ ما هیچ اشکالی در راه این عزیزان ایجاد نکرده و نخواهیم کرد، خوشحال می‌شویم موردی پیدا کنید که گواهی آتش داشته باشد، قصد داشته محصول را در جایی استفاده کند که مقاوم حریق باشد و ما آن قبول نکردیم!

    سازمان آتش‌نشانی تهران نهایت سعی خود را می‌کند که شهری ایمن‌تر داشته باشیم، ما در مقوله معابر که وظیفه ما نیست ورود پیدا کردیم، معابر، ترافیک و .. سالیانه 40 تا 50 برابر حریق‌های شهری کشته می‌دهد و حساسیتی روی آن وجود ندارد چون افراد جداجدا کشته می‌شوند!

    کسی حساسیتی نسبت به این ندارد و چون جداگانه کشته می‌شوند برای ما عادی هستند.

    آتش‌نشانی در پارکها، بوستانها گشت ایمنی گذاشته است، نقاط حادثه‌خیز را شناسایی می‌کنیم، با راهور همکاری صمیمانه داریم، در حال شناسایی آسیبهای ایمنی شهر هستیم منتهی قدرت اجرایی زیادی نداریم، گاهی پایمان را از گلیم خود درازتر کرده، نامه می‌زنیم چون چشم ایمنی شهر هستیم، مسئول ایمنی شهر نیستیم و این موارد را به مراکز ذیربط اطلاع می‌دهیم؛ به طور مثال در نامه‌های محرمانه، خودروهایی که بیشتر باعث تصادف و حادثه می‌شود را اعلام می‌کنیم، از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم به ما کمک کنند تا ذهنیتهای اشتباه ایجاد شده، اصلاح شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار