مدیران خودروعصر اعتبار

اعطای ۱۸ هزار و ۵۳۷ فقره تسهیلات نوسازی در چهار محال و بختیاری

عصر ساختمان- طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت عمران بازآفرینی شهری ایران، چهار محال و بختیاری در مجموع دارای ۱۶۷۴ هکتار بافت ناکارآمد شهری است.

اعطای ۱۸ هزار و ۵۳۷ فقره تسهیلات نوسازی در چهار محال و بختیاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، 1674 هکتار از مساحت این استان را در مجموع بافت ناکارآمد (شامل بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، تاریخی یا سکونتگاه غیررسمی) تشکیل می دهد که این رقم حدود 19 درصد از کل مساحت استان است.

    بر اساس تعاریف، بافت ناکارآمد شهری شامل سه بخش بافت ناکارآمد میانی یا فرسوده، بافت تاریخی و سکونت گاه­‌های غیررسمی است. در استان چهار محال و بختیاری 1165 هکتار بافت میانی، 135 هکتار بافت تاریخی و 383 هکتار سکونت گاه غیررسمی وجود دارد که به ترتیب 13.4، 1.5 و 4.4 درصد از مساحت استان را شامل می­شوند.

    به طور معمول بیش­ترین بافت ناکارآمد شهری در مراکز استان­‌های کشور قرار دارد. شهرکرد نیز از این قاعده مستثنی نیست و با 676 هکتار بافت ناکارآمد (14 درصد از کل مساحت شهر) به لحاظ وسعت، بیش­ترین بافت فرسوده را در خود جای داده است.

    بر اساس آمار منتشر شده توسط «شرکت بازآفرینی شهری ایران»، در بین شهرهای استان چهار محال و بختیاری، شهر کیان با 31 درصد بیش­ترین سهم بافت ناکارآمد را در سطح استان به خود اختصاص داده است. پس از آن، جونقان، بلداجی و هفشجان به ترتیب با 24، 20 و 19 درصد در مکان­های بعدی قرار دارند.

    در راستای اجرای مصوبه شماره 90453/ ت51166هـ مورخ 1393/8/8 هیات محترم وزیران، از 300 هزار واحد سهمیه کل کشور طی سال­‌های 1393 تا 1396، معادل 18 هزار و 537 فقره تسهیلات از محل اعتبار از محل بانک­‌های عامل به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، به استان چهار محال و بختیاری اختصاص یافته است.

    از این رقم طی دوره مذکور، 2025 فقره سهمیه تخصیص داده شده که در نهایت 812 فقره به معرفی به بانک عامل منجر شده و 305 فقره به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

    بر اساس اهداف کمی برنامه ششم توسعه، تا سال 1400 (سال پایانی برنامه) در این استان باید 429 هکتار از بافت ناکارآمد در 9 محله مورد بازآفرینی شهری قرار گیرد.

    به گزارش دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران، این اقدامات در شش بخش کلی از سال 1396 تا سال 1400 مورد هدف­ گذاری قرار گرفته ­اند.

    بر این اساس، قرار است تا سال 1400، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ­ای با 406 هزار متر مربع و ارتقای زیرساخت­های شهری و محله­‌ای با دو میلیون و 393 هزار متر طول شبکه انجام شود. همچنین بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله­ ای و توسعه قلمروی عمومی با 826 هزار متر مربع تا سال پایانی برنامه هدف ­گذاری شده است.

    در بخش خدمات اجتماعی، ارتقای توانمندی­ های اقتصادی، ظرفیت­ سازی اجتماعی و نهادی با 421 فعالیت در دست اقدام است. همچنین تهیه طرح­‌ها و برنامه های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌­ای در 129 هکتار و بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی مسکن در 9048 واحد مسکونی اقدام خواهد شد.

    با هدف بازآفرینی شهری در استان چهار محال و بختیاری سه پروژه در سطح استان در مرحله مطالعه و معماری قرار دارد. دو پروژه برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونت گاه­‌های غیررسمی و طرح مسکن دولتی در شهرکرد تعریف شده ­اند که طرح مسکن دولتی در مرحله معماری قرار دارد. همچنین طرح برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونت گاه­‌های غیررسمی در محله تیربرزه­ای هفشجان نیز در دست مطالعه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار